Ο νέος επικεφαλής της Boeing, Κέλι Όρτμπεργκ, θα βρεθεί για τα καλά στο προσκήνιο αυτή την εβδομάδα. Η εταιρεία θα ανακοινώσει την Τετάρτη οικονομικά αποτελέσματα μετά από απεργία ενός μηνός που έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στον ισολογισμό.
Το μεγάλο αφεντικό της πανίσχυρης αεροδιαστημικής βιομηχανίας όμως δεν κάθεται με σταυρωμένα τα χέρια κι έχει βάλει ήδη εμπρός το σχέδιό του για την αναδιάρθρωση της Boeing, προχωρώντας σε επαφές κορυφής με πελάτες, προμηθευτές και επενδυτές.
Στόχοι, κεφάλαια και… περικοπές
Όλα αυτά ενώ η εταιρεία κινείται ταχέως για να ικανοποιηθούν οικονομικά οι εργαζόμενοι και να μπει φρένο στην απεργία που έχει κρατήσει ήδη περισσότερο από ένα μήνα αναστέλλοντας την παραγωγή αεροσκαφών.
Κύριος στόχος του νέου διευθύνοντος συμβούλου της κορυφαίας αμερικανικής αεροδιαστημικής βιομηχανίας είναι συγκεντρώσει τώρα κεφάλαια τουλάχιστον 10 δις δολαρίων και να προχωρήσει σε περικοπές χιλιάδων θέσεων εργασίας για να βάλει φρένο στις μαζικές απώλειες που δημιουργήθηκαν από τα προβλήματα παραγωγής της εταιρείας.
Εάν δεν αντιμετωπιστούν τα προβλήματα αυτά και δεν αποκατασταθεί η φήμη της στους πελάτες και στο κοινό, η Boeing μπορεί να χρειαστεί να αντιμετωπίσει κατάσταση που κανείς δεν θα μπορούσε να σκεφτεί μέχρι πρόσφατα. Να χρειαστεί να διαχωρίσει δραστηριότητές της σπάζοντας σε κομμάτια, ή ακόμη και να ζητήσει προστασία από πιστωτές με βάση την αμερικανική νομοθεσία περί χρεοκοπιών, δείχνει ανάλυση της Wall Street Journal.
Το στοίχημα μετά την απεργία
Περισσότεροι από 33.000 μηχανουργοί κι άλλοι εργαζόμενοι της Boeing ψηφίζουν τώρα άμεσα για να αποφασίσουν εάν θα αποδεχτούν τη νέα πρόταση της διοίκησης για αυξήσεις 35% αντί για 30% στους μισθούς σε ορίζοντα τετραετίας.
Ο Όρτμπεργκ που ανέλαβε καθήκοντα τον Αύγουστο για να απογειώσει ξανά τη Boeing αναμένεται να κάνει τις πρώτες του δημόσιες δηλώσεις ως διευθύνων σύμβουλος την Τετάρτη. Την ημέρα εκείνη οι εργαζόμενοι αναμένεται να ψηφίσουν για το εάν θα δεχτούν τη νέα μισθολογική πρόταση σταματώντας την απεργία. Επίσης την ίδια ημέρα η Boeing θα ανακοινώσει τα οικονομικά της αποτελέσματα για το τρίτο τρίμηνο το οποίο ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου. Η εταιρεία έχει ήδη στείλει σήμα σε επενδυτές και αγορές ότι για ζημιές της τάξης των 6 δις δολαρίων σε διάστημα τριμήνου, λόγω της απεργίας και άλλων προκλήσεων.
Κινήσεις για πωλήσεις
ενεργητικού και συνεργασίες
Ο Όρτμπεργκ στο διάστημα που είναι CEO έχει οργώσει τη χώρα για να συναντήσει εκπροσώπους αεροπορικών που είναι πελάτες της Boeing, προμηθευτές, εκπροσώπους των ομοσπονδιακών εποπτικών αρχών των ΗΠΑ και στελέχη σε μονάδες της εταιρείας.
Ο ίδιος μετακόμισε από τη Φλόριντα στο Σιάτλ όταν ανέλαβε καθήκοντα και ζήτησε κι από άλλα κορυφαία στελέχη να κάνουν το ίδιο και να βρίσκονται πιο κοντά στα τμήματα που διοικούν.
Στα πλαίσια των κινήσεων που εξετάζει ο Όρτμπεργκ επιδιώκει να πουλήσει ορισμένες από τις συμμετοχές της Boeing. Η εταιρεία επιδίωξε αλλά δεν κατάφερε να πουλήσει μερίδιο σε εταιρεία joint venture για κατασκευή πυραύλων που έχει μαζί με τη Lockheed Martin. Επίσης καλείται να ολοκληρώσει συμβόλαια με την κυβέρνηση των ΗΠΑ στα οποία περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων και συμβόλαιο για την παραγωγή στρατιωτικών αεροσκαφών εναέριου εφοδιασμού το οποίο έχει αντιμετωπίσει καθυστερήσεις και προβλήματα στην υλοποίηση. Την προηγούμενη εβδομάδα η Boeing έκλεισε συμφωνία για να πουλήσει θυγατρική μικρότερου μεγέθους η οποία παράγει εξοπλισμό παρακολούθησης για τις ένοπλες δυνάμεις των ΗΠΑ, ανέφεραν πηγές στη Wall Street Journal.
Στόχος όλων αυτών των κινήσεων είναι να πουληθούν ή να αποσχιστούν θυγατρικές οι οποίες δεν δραστηριοποιούνται σε βασικούς τομείς λειτουργίας της Boeing που είναι η κατασκευή επιβατικών και στρατιωτικών αεροσκαφών καθώς και το διαστημικό της πρόγραμμα.
Καμπανάκι Όρτμπεργκ
Η Boeing έχει απλωθεί πολύ και οφείλει να γίνει πιο μικρή ήταν η ενημέρωση που έκανε αυτό το μήνα ο Όρτμπεργκ προς τους εργαζόμενους. «Πρέπει να έχουμε καθαρή ματιά σχετικά με το τι πρέπει να κάνουμε (…) Οφείλουμε επίσης να επικεντρώσουμε τους πόρους μας στην αποδοτικότητα και την καινοτομία, σε τομείς που βρίσκονται στην καρδιά αυτού που κάνουμε», ήταν τα λόγια του.
Οι πιέσεις από αεροπορικές και προμηθευτές
Όλη αυτή η κατάσταση έχει προκαλέσει μεγάλες ενοχλήσεις σε κορυφαίες αεροπορικές εταιρείες που είναι παραδοσιακά οι μεγαλύτεροι πελάτες της Boeing. Για παράδειγμα μεγάλες αντιδράσεις έχουν υπάρξει από τη Lufthansa, η οποία έχει παραγγείλει τα νέα αεροσκάφη 777Χ με την υπόσχεση να τα παραλάβει το 2021. Τώρα ως έτος παραλαβής ορίζεται το 2026.
Οι προμηθευτές της εταιρείας αντιμετωπίζουν επίσης προβλήματα καθώς το φρένο στην παραγωγή τις φέρνει σε αδιέξοδο. Εάν απολύσουν προσωπικό τους θα χρειαστούν χρόνια για να κάνουν νέες προσλήψεις και να εκπαιδεύσουν τόσο εξειδικευμένους εργαζομένους. Όμως δεν μπορούν και να δουλέψουν επειδή έχει φρενάρει η παραγωγή στη Boeing λόγω απεργιών, ερευνών και άλλων προβλημάτων.
Τα μεγάλα προβλήματα που
οδήγησαν στην κρίση στη Boeing
Τον Ιανουάριο του 2024 κομμάτι της ατράκτου που τοποθετείται για να σφραγίσει άνοιγμα πόρτας (door plug) έφυγε στον αέρα από πτήση της Alaska Airlines, επειδή εργαζόμενοι στη Boeing δεν είχαν αντικαταστήσει τις βίδες που το κρατούσαν στη θέση του. Τον Ιούλιο η εταιρεία παραδέχτηκε ενοχή σε κατηγορίες ότι παραπλάνησε τις εποπτικές αρχές πριν να συμβούν δύο πτώσεις αεροσκαφών της 737 ΜΑΧ, το 2028 και το 2019 με εκατοντάδες νεκρούς. Επίσης το διαστημόπλοιό της Starliner βλέπει το μέλλον να είναι αβέβαιο λόγω τεχνικών προβλημάτων που έχουν κάμει δύο αστροναύτες να έχουν μείνει στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.
ΠΗΓΗ:ΟΤ/ Γιώργος Κανελλόπουλος