Νέα κινητικότητα για εξαγορές και συγχωνεύσεις στον κλάδο των αερομεταφορών στην Ευρώπη δημιουργεί η οριστική συμφωνία της Deutsche Lufthansa AG με την κυβέρνηση της Ιταλίας για την τιμή της απόκτησης της ITA Airways, του διαδόχου σχήματος της Alitalia. Ρώμη και Lufthansa έστειλαν τώρα τον τελικό φάκελο στις Βρυξέλλες ζητώντας σαν δοθεί το πράσινο φως για το ντιλ.
Ήδη η κοινοπραξία Air France-KLM έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον να λάβει μέρος στην ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα της Πορτογαλίας, της ΤΑΡ, καθώς οι εταιρείες επιδιώκουν να ενισχύσουν τη θέση τους στην αγορά της ΕΕ και όχι μόνο.
Είναι ενδεικτικό ότι ο Μάικλ Ο’Λίρι, ο διευθύνων σύμβουλος της Ryanair, της μεγαλύτερης αεροπορικής χαμηλού κόστους στην Ευρώπη, έχει καλέσει από την άνοιξη του 2024 την Κομισιόν να εγκρίνει τέτοιες συμφωνίες μεταξύ αεροπορικών, αφού αυτός θεωρεί ότι είναι ο δρόμος για να προχωρήσει ο κλάδος μπροστά στην ήπειρο.
Η Lufthansa έχει κάνει στο παρελθόν ντιλ και με άλλες εθνικές αεροπορικές εταιρείες που είχαν προβλήματα, όπως η Austrian Airlines, η Brussels Airlines και η Swiss International Air Lines.
Μικρή η ενοποίηση στην Ευρώπη
Η συμφωνία Lufthansa/ITA Airways σηματοδοτεί ένα ακόμη βήμα στη διαδικασία ενοποίησης των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών, σχολίαζε ο εξειδικευμένος ιστότοπος Center of Aviation. Πρόκειται για ένα ακόμη μικρό βήμα στην αργή όπως εξελίσσεται διαδικασία τέτοιων ντιλς στην ήπειρο, όπου ακόμη και αν προστεθούν στις συμφωνίες Air France-KLM/SAS και IAG/Air Europa, ο κλάδος είναι σημαντικά λιγότερο ενοποιημένος από όσο στη Βόρειο Αμερική.
Η σημασία της αγοράς
της Ιταλίας για την Ευρώπη
Η συμφωνία Lufthansa/ITA αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του έτους, εάν δώσουν έγκριση οι Βρυξέλλες, και άλλες αρχές ανταγωνισμού εκτός της ΕΕ. Η συμφωνία Lufthansa και ΙΤΑ είναι πολύ σημαντική ειδικά όσον αφορά το μέγεθος της ιταλικής αγοράς και ιδιαίτερα της πρόσβασης στα αεροδρόμια του Μιλάνου που έχουν τεράστια κίνηση. Επίσης η Lufthansa με το ντιλ αποκτά τον πιο νέο σε ηλικία στόλο της ITA αλλά και πρόσβαση σε χαμηλότερο εργατικό κόστος. Αρνητική εξέλιξη είναι ότι στα πλαίσια του ντιλ η Alitalia έχει ξεκινήσει διαδικασίες μαζικών απολύσεων από τους περίπου 2.000 εργαζομένους της, σύμφωνα με ενημέρωση από τα συνδικάτα.
Οι σκληρές διαπραγματεύσεις με τους Γερμανούς
Η κυβέρνηση της Ιταλίας ανακοίνωσε ότι παρουσίασε σειρά διορθωτικών μέτρων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή λόγω ανησυχιών σχετικά με το κλείσιμο του ντιλ, επιτρέποντας να προχωρήσει η συμφωνία. Η Ρώμη περιμένει τώρα την τελική έγκριση από την Κομισιόν.
Το υπουργείο Οικονομικών της χώρας, το οποίο ελέγχει την ITA για λογαριασμό του Δημοσίου της Ιταλίας, ανέφερε πως οι οικονομικοί όροι της προτεινόμενης συμφωνίας παραμένουν αμετάβλητοι, παρά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα.
Η γερμανική αεροπορική εταιρεία φερόταν να είχε ζητήσει έκπτωση –της τάξης των 10 εκατ ευρώ κατά ορισμένες πηγές- στην τιμή των 325 εκατομμυρίων ευρώ για το μερίδιο 41% στην ITA, επειδή θεωρούσε ότι η αξία της είχε μειωθεί μετά την αρχική συμφωνία του 2023. Η Ιταλία αντέδρασε με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί αβεβαιότητα για το εάν θα υπάρξει τελικά συμφωνία. Τα κύρια σημεία διαμάχης μεταξύ των δύο πλευρών επιλύθηκαν αργά το βράδυ της Δευτέρας, σύμφωνα με το Bloomberg.
Μια επιτυχημένη πώληση της ITA θα επέτρεπε στην πρωθυπουργό της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι να σταματήσει να πληρώνει το Δημόσιο για την αεροπορική εταιρεία της οποίας η προκάτοχός της, η Alitalia, στηριζόταν για δεκαετίες από τεράστιους κρατικούς πόρους.
«(Περιμένουμε) με εμπιστοσύνη την τελική έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να προχωρήσουμε στο κλείσιμο της συναλλαγής», αναφέρεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας της Ιταλίας. Στην ανακοίνωση αναφέρεται επίσης ότι «οι σχεδιαζόμενες οικονομικές συνθήκες δεν άλλαξαν σε σχέση με την ήδη υπογραφείσα συμφωνία», υποδηλώνοντας ότι η κόντρα για το τίμημα με τη Lufthansa είχε ξεπεραστεί.
Το προφίλ της ΙΤΑ Airways
Το 2023 η Italia Trasporto Aereo (ITA Airways) μετέφερε 15 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 50% σε ετήσια βάση. Ο αριθμός αυτός των επιβατών ήταν 30% χαμηλότερος από τα 21,3 εκατομμύρια που κατέγραψε το 2019 το προηγούμενο σχήμα της, η Alitalia.
Το δίκτυο δρομολογίων, η χωρητικότητα και ο στόλος της ITA εξακολουθούν να είναι αισθητά μικρότερα από τα μεγέθη της Alitalia το 2019. Η μεταφορική της ικανότητα επικεντρώνεται περισσότερο σε μεγαλύτερα αεροσκάφη, με μεγαλύτερη έμφαση στα διεθνή δρομολόγια κι ιδιαίτερα τα διηπειρωτικά.
ot.gr