Economy
Σε «λειτουργία πανικού» το κορυφαίο εργοστάσιο της Boeing σύμφωνα με εργαζόμενους
Διευθυντές στην Ουάσιγκτον κατηγορούνται ότι πιέζουν το προσωπικό για να μη μιλήσει δημοσίως για θέματα ποιότητας
Σε «λειτουργία πανικού» το κορυφαίο εργοστάσιο της Boeing σύμφωνα με εργαζόμενους
Το μεγαλύτερο εργοστάσιο της Boeing βρίσκεται σε «κατάσταση πανικού», σύμφωνα με εργαζομένους και στελέχη των συνδικάτων, με διευθυντές να κατηγορούνται ότι ασκούν πιέσεις στο προσωπικό προκειμένου να σιωπήσει όσον αφορά σε θέματα ποιότητας.

Η αμερικανική κατασκευάστρια αεροπλάνων είναι εδώ και καιρό αντιμέτωπη με μια κρίση ασφάλειας που προκλήθηκε από έκρηξη του πίνακα καμπίνας κατά τη διάρκεια πτήσης τον Ιανουάριο, ένα γεγονός που ενέτεινε τους έντονους ελέγχους των αρμόδιων ρυθμιστικών αρχών στη γραμμή παραγωγής της.

Η κατασκευαστική μονάδα που βρίσκεται στο Έβερετ της Ουάσιγκτον – η οποία χαιρετίστηκε ως το μεγαλύτερο κτίριο παραγωγής στον κόσμο – βρίσκεται στο επίκεντρο της λειτουργίας της Boeing, καθώς εκεί κατασκευάζονται αεροπλάνα όπως τα 747 και 767 και επισκευάζονται άλλα όπως το 787 Dreamliner.

Ένας μηχανικός στο συγκρότημα, ο οποίος έχει εργαστεί για την Boeing για περισσότερες από τρεις δεκαετίες, ισχυρίστηκε ότι είναι «γεμάτο» με ελαττωματικά αεροσκάφη 787 που χρειάζονται επισκευή, όπως αναφέρει ο Guardian.

Πολλά από αυτά τα αεροσκάφη έρχονται από το εργοστάσιο της Boeing στη Νότια Καρολίνα, όπου η εταιρεία μετέφερε τη διαδικασία της τελικής συναρμολόγησης του 787 το 2021, σε μια κίνηση που χαρακτηρίστηκε ως μέτρο μείωσης του κόστους.

«Με κανέναν τρόπο δεν θα ήθελα να γίνω πιλότος και να πετάξω από τη Νότια Καρολίνα ως εδώ», είπε στον Guardian ο μηχανικός, ο οποίος ζήτησε την ανωνυμία του φοβούμενος αντίποινα.

Οι διευθυντές στο Everett «θα κυνηγήσουν τους μηχανικούς» για να σιωπήσουν σχετικά με ανησυχίες που αφορούν θέματα διασφάλισης ποιότητας και πιθανές επισκευές, ισχυρίστηκε ο μηχανικός, καθώς όπως υποστήριξε δίνεται έμφαση στην ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα έναντι της ασφάλειας. Και πρόσθεσε: «Η Boeing πρέπει να κοιτάξει στον καθρέφτη και να πει: «Κάνουμε λάθος».

Η Boeing δεν σχολίασε τους ισχυρισμούς ότι το προσωπικό έχει πιεστεί να μην εκφράσει ανησυχίες για την ποιότητα. Οι εργασίες στο Everett στα αεροσκάφη 787 πραγματοποιούνται ως μέρος ενός καθιερωμένου προγράμματος πιστοποίησης, σχολίασε η εταιρεία.

Eκπρόσωποι της Boeing συναντήθηκαν αυτήν την εβδομάδα με τις ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ για να συζητήσουν πώς η εταιρεία σχεδιάζει να αντιμετωπίσει ζητήματα ποιοτικού ελέγχου. Τα στελέχη περιέγραψαν πρόσφατα πώς οι εργαζόμενοι έχουν ενθαρρυνθεί να μιλήσουν από τον Ιανουάριο, υποβάλλοντας τη γνώμη τους σε ένα εσωτερικό πόρταλ για θέματα ασφάλειας και ποιότητας, με τις υποβολές αυτές να έχουν αυξηθεί κατά 500%.

Νωρίτερα φέτος, μια ομάδα εμπειρογνωμόνων, η οποία διορίστηκε από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) μετά από δύο φονικές συντριβές Boeing 737 Max το 2018 και το 2019 που οδήγησαν στον θάνατο 346 άτομα, περιέγραψε μια «αποσύνδεση» μεταξύ της ηγεσίας της Boeing και του εργατικού δυναμικού για την ασφάλεια και έκανε 53 συστάσεις για να βοηθήσει στην επίλυση των ανησυχιών της.

Μετά την ατύχημα του Ιανουαρίου, το οποίο έλαβε χώρα σε ένα ολοκαίνουργιο αεροπλάνο Max 9, η FAA ξεκίνησε μια σαρωτική έρευνα. Μετά από έλεγχο έξι εβδομάδων στη γραμμή παραγωγής της Boeing που διαπίστωσε πολλαπλές αποτυχίες συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις ποιοτικού ελέγχου της κατασκευής, η ρυθμιστική αρχή έδωσε στην Boeing διορία 90 ημερών προκειμένου να περιγράψει ένα σχέδιο δράσης και να εξετάσει τα πορίσματα της επιτροπής.

Η Boeing υπέβαλε το προτεινόμενο σχέδιό της στην FAA την Πέμπτη. Σε ανακοίνωσή της, η εταιρεία σημείωσε ότι «καλωσόρισε» τις 53 συστάσεις της ομάδας εμπειρογνωμόνων.

Ο Najmedin Meshkati, καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Νότιας Καρολίνας, είπε ότι η κουλτούρα ασφάλειας της Boeing έχει «διαβρωθεί» τις τελευταίες δύο δεκαετίες, στον απόηχο της συγχώνευσής της με τη McDonnell Douglas στα τέλη της δεκαετίας του ’90, «υπό την άμεση παρακολούθηση των ηγετών και του διοικητικού συμβουλίου της που ήταν συνένοχοι και τελικά υπεύθυνοι για τα σημερινά προβλήματά της».

«Το πιο πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο της Boeing είναι το εξαιρετικά αφοσιωμένο και εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό της και, ευτυχώς, τα περισσότερα από τα προβλήματα που σχετίζονται με τα συστήματα είναι επιλύσιμα», δήλωσε ο Meshkati, καθηγητής Πολιτικής και Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνια, σε συνέντευξη πριν από την παρουσίαση του επίμαχου σχεδίου από την Boeing αυτή την εβδομάδα. «Ωστόσο, η εταιρική διακυβέρνηση της Boeing και το διαρκώς κλωνοποιημένο [συμβούλιο] της πρέπει να αναθεωρηθούν και να διαφοροποιηθούν», πρόσθεσε, προτείνοντας να μεταφέρει την έδρα της πίσω στο Σιάτλ και να εφαρμόσει «συστηματικά» όλες τις συστάσεις της επιτροπής.

Έρευνα από την FAA για το Dreamliner
Η FAA ξεκίνησε μια άλλη έρευνα αυτόν τον μήνα, σχετικά με την παραγωγή του 787 Dreamliner, εξετάζοντας αν οι εργαζόμενοι της Boeing στη Νότια Καρολίνα ολοκλήρωσαν τις απαιτούμενες επιθεωρήσεις στο αεροσκάφος και αν «παραποιήθηκαν αρχεία αεροσκαφών», αφού η Boeing ενημέρωσε την αρχή ότι «μπορεί να μην έχει ολοκληρώσει όλους τους ελέγχους».

Ο Sam Salehpour, μηχανικός της Boeing, κατέθεσε ενώπιον του Κογκρέσου τον Απρίλιο ότι το 787 ήταν γεμάτο με ποιοτικά ελαττώματα και ζήτησε να προσγειωθούν όλα τα 787 για επιθεώρηση. Η Boeing αρνήθηκε τους ισχυρισμούς του και δήλωσε ότι είναι «πλήρως σίγουρη για την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα» του αεροπλάνου.

Ο μηχανικός που μίλησε στον Guardian περιέγραψε πώς «τεράστιες αστοχίες» στη γραμμή παραγωγής 787 της Boeing είχαν ασκήσει τεράστια πίεση στην εταιρεία καθώς προσπαθεί να καθησυχάσει τις ρυθμιστικές αρχές, τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες.

«Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε σε κατάσταση πανικού στο Έβερετ», είπαν, επειδή οι διευθυντές της Boeing «επιτέλους κατάλαβαν ότι είχαν περισσότερους ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα τι συμβαίνει, παρά ανθρώπους που γνωρίζουν τι συμβαίνει».

Ένας άλλος υπάλληλος της Boeing στο Everett, ο οποίος επίσης ζήτησε την ανωνυμία του, έκανε μια αντιπαραβολή μεταξύ της παραγωγικότητας στο συγκρότημα της πολιτείας της Ουάσιγκτον και του εργοστασίου North Charleston στη Νότια Καρολίνα, όπου μεταφέρθηκε η τελική συναρμολόγηση του 787 αλλά δεν προσελήφθησαν μηχανικοί του συνδικάτου.

«Θα κατασκευάζαμε 10 με 12 αεροπλάνα το μήνα, ενώ η Νότια Καρολίνα θα κατασκεύαζε μόλις δύο, σχεδόν τρία το μήνα», είπαν. «Δεν τους βλέπω να φτάνουν τα 10 το μήνα».

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος - Δημήτρης Σταμούλης