Μεταξύ άλλων, τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας περιλαμβάνουν αποσπάσεις συζύγων διπλωματών, τις οποίες χαρακτηρίζει «παράνομες», καθώς και επιδόματα εξωτερικού, ενοικίου και εκπαίδευσης που δεν έπρεπε να δοθούν. Επιπλέον, εντοπίζει αυξημένο κόστος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης για τα μέλη των διπλωματικών αποστολών.
Από τον έλεγχο, αναφέρει η ΕΥ, διαπιστώθηκαν επίσης διάφορες αδυναμίες οι οποίες αποδυναμώνουν το σύστημα εσωτερικού ελέγχου του ΥΠΕΞ, όπως η έλλειψη σφραγίδων κατά την παραλαβή και πληρωμή τιμολογίων/άλλων παραστατικών, η μη διενέργεια μηνιαίας συμφιλίωσης κονδυλίων, η μη έγκαιρη αναγνώριση εισπράξεων ή η αναγνώριση τους χωρίς να προκύπτει πραγματική ταμειακή ροή.
Ένα εύρημα της ΕΥ αποτελεί η περίπτωση διπλωμάτη, ο οποίος συνέχισε να λαμβάνει το επίδομα εξωτερικού για περίοδο τριών μηνών, ενώ υπηρετούσε στην Κύπρο. Όπως σημειώνει η ΕΥ, δεν φαίνεται να ακολουθήθηκαν οι ενδεδειγμένες διαδικασίες, σύμφωνα με το ισχύον Σχέδιο Επιδόματος Εξωτερικού και το επίδομα παραχωρήθηκε κατά παράβαση των σχετικών Κανονισμών που προβλέπουν ότι αυτό τερματίζεται με τη μετάθεση του Διπλωμάτη στην Κύπρο.
Σε άλλο εύρημα, η ΕΥ αναφέρει ότι το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την απόσπαση εκπαιδευτικού λειτουργού σε Πρεσβεία της ΚΔ στην Ευρώπη, όπου υπηρετεί ο σύζυγός της ως διπλωμάτης, για ανάληψη καθηκόντων εξομοιωμένων με διπλωματικά, παρόλο που αυτό εκφεύγει των αρμοδιοτήτων του για την τοποθέτηση της εν λόγω εκπαιδευτικής λειτουργού σε πρεσβεία της ΚΔ στο εξωτερικό, και η εν λόγω λειτουργός δεν θα μπορούσε νόμιμα να αποσπαστεί εκτός της εκπαιδευτικής υπηρεσίας ως διπλωματικό προσωπικό, αφού αυτό απαγορεύεται ρητά από τη νομοθεσία που διέπει την εκπαιδευτική υπηρεσία.
Μάλιστα, αναφέρει, στην εν λόγω λειτουργό, ενώ η παράνομη απόσπαση έγινε για δική της διευκόλυνση, παραχωρήθηκαν και όλα τα ελκυστικά επιδόματα εξωτερικού που δίνονται στους διπλωμάτες. «Θεωρούμε συνεπώς την όλη διευθέτηση, με ό,τι συνεπάγεται σε μισθούς και επιδόματα εξωτερικού, προκλητική διασπάθιση δημοσίου χρήματος, και εφόσον είναι και παράνομη, συνιστά κατάχρηση εξουσίας», αναφέρει.
Αντίθετα από τη διευθέτηση αυτή, η ΕΥ αναφέρει ότι εντόπισε άλλη περίπτωση στην οποία το Υπουργικό ενέκρινε την τοποθέτηση στελέχους της Εθνικής Φρουράς σε Πρεσβεία της ΚΔ στην Ευρώπη, όπου υπηρετεί ο σύζυγός της ως Ακόλουθος Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, για εκτέλεση ειδικών καθηκόντων, αφού όμως προηγήθηκε η αποποίηση, από την ίδια, του δικαιώματος για διεκδίκηση καταβολής οποιουδήποτε επιδόματος εξωτερικού.
Σε άλλη περίπτωση, παραχωρήθηκε αυξημένο εκπαιδευτικό επίδομα σε Πρέσβη Διπλωματικής Αποστολής για τη φοίτηση παιδιού του σε ιδιωτική σχολή, αφού για τον υπολογισμό του λήφθηκε υπόψη και πρόσθετο ποσό πέραν των υποχρεωτικών τελών φοίτησης, για παρακολούθηση μη υποχρεωτικού μαθήματος.
Κατά τον έλεγχο της διαδικασίας πρόσληψης λειτουργού με σύμβαση εργασίας για εκτέλεση καθηκόντων που εξομοιώνονται με διπλωματικά, σε Πρεσβεία της ΚΔ στην Ουκρανία-Κίεβο, διαπιστώθηκε ότι δεν ακολουθήθηκαν τα προβλεπόμενα σχετικής εγκυκλίου του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού. Η ΕΥ αναφέρει ότι εντόπισε αδυναμίες/ελλείψεις στην Πρόσκληση για Εκδήλωση Ενδιαφέροντος και διαφοροποίηση της μισθοδοσίας, χωρίς ενημέρωση όλων των ενδιαφερομένων που έλαβαν μέρος στη διαδικασία. Επιπρόσθετα, αναφέρει, διαπιστώθηκε και η μη παρακράτηση φόρου εισοδήματος.
Η ΕΥ διαπίστωσε, επίσης, παράνομη καταβολή επιδόματος από το ΥΠΕΞ, ενοικίου ύψους €45.000, μεταξύ των ετών 2018-2021, σε Διπλωμάτη όταν υπηρετούσε σε διπλωματική αποστολή στο εξωτερικό, ο οποίος/οποία κατά την αίτηση για επίδομα ενοικίου που υπέβαλε απέκρυψε ότι διέμενε σε διαμέρισμα το οποίο είναι ιδιοκτησία εταιρείας, η οποία ανήκει κατά 70/75 στον ίδιο και κατά 5/75 στον/στη σύντροφό του. Το Υπουργείο αρνήθηκε να λάβει μέτρα για ανάκτηση του ποσού, ενώ αρνήθηκε ακόμη και να διερευνήσει το ενδεχόμενο διάπραξης πειθαρχικών παραπτωμάτων.
Επιπλέον, αναφέρει ότι η μετάθεση λογιστή από την Κύπρο στο Λονδίνο και η ανάθεση σε αυτόν καθηκόντων κατά 80% του εργάσιμου χρόνου του στο λογιστήριο της Ύπατης Αρμοστείας Λονδίνου (ΥΑΛ) και κατά 20% στο λογιστήριο της Μόνιμης Αντιπροσωπείας της ΚΔ στην Ευρωπαϊκή Ένωση, δεν φαίνεται να αποσκοπούσε στην κάλυψη του λογιστικού κενού που δημιουργήθηκε στις εν λόγω αποστολές, αλλά στη διευκόλυνση του εν λόγω λογιστή και επομένως και την εξυπηρέτηση του ατομικού συμφέροντος. Όπως αναφέρεται, η μετάθεση συνοδευόταν με πολύ ελκυστικά επιδόματα με αποτέλεσμα να προκύψει διασπάθιση δημόσιου χρήματος. Επιπρόσθετα, η ΕΥ αναφέρει ότι δεν διενεργήθηκε οποιαδήποτε αξιολόγηση για το κατά πόσο αυτή αποτελούσε την πλέον οικονομική και αποτελεσματική λύση για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών του δημοσίου και κατ’ επέκταση, του καλώς νοούμενου δημοσίου συμφέροντος.
Πηγή: ΚΥΠΕ