Στην πραγματικότητα, το βίντεο είναι απάτη. Ενώ οι εικόνες είναι του Ρόγκαν, ο ήχος φαίνεται να είναι κλώνος της φωνής του που δημιουργήθηκε από τεχνητή νοημοσύνη, σύμφωνα με τη ΜΚΟ Media Matters. Και ο αστεροειδής που συγκάλυψε η κυβέρνηση; Μια αβάσιμη θεωρία συνωμοσίας. Δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει ότι ο Ρόγκαν συμμετείχε εν γνώσει του στο κλιπ.
Η ανάρτηση, η οποία τελικά αποσύρθηκε από το TikTok, αποτελεί μέρος ενός αναδυόμενου φαινομένου στο πλαίσιο του οποίου οι διαδικτυακοί δημιουργοί αναρτούν βίντεο με συνωμοσίες σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, συχνά με τη βοήθεια νέων εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης. Συγκεντρώνοντας εκατομμύρια προβολές, οι συνωμοσιολογίες κυμαίνονται από τις ελαφρώς φανταστικές έως τις εντελώς αβάσιμες και τείνουν να ακολουθούν ένα χαρακτηριστικό μοτίβο.
Οι συνωμοσίες ως δόλωμα
«Ξεκινάτε με μια ασυνάρτητη δήλωση για να τραβήξετε την προσοχή – ένα viral δόλωμα», λέει η Άμπι Ρίτσαρντς, ανώτερη παραγωγός βίντεο στο Media Matters, η οποία παρακολουθεί τέτοιο συνωμοσιολογικό υλικό, το οποίο συνήθως ενισχύεται ή δημιουργείται εξ ολοκλήρου από την τεχνητή νοημοσύνη. «Τότε έχεις μια ιστορία με έναν ψεύτικο χαρακτήρα που είναι συνήθως πολύ σκληροτράχηλος που μετά ανακαλύπτει κάποιο μυστικό».
Ένας εκπρόσωπος του TikTok είπε ότι οι θεωρίες συνωμοσίας «δεν είναι επιλέξιμες για να κερδίσουν χρήματα» και ότι η επιβλαβής παραπληροφόρηση απαγορεύεται στην εφαρμογή.
Οι δράστες αυτού του περιεχομένου συνήθως δεν το διαδίδουν επειδή προσπαθούν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη. Πρόκειται για μια κερδοσκοπική προσπάθεια για να συλλέξουν θεάσεις προκειμένου να πληρώνονται από τις πλατφόρμες, πολλές από τις οποίες ανταμείβουν οικονομικά τους δημιουργούς για υψηλό αριθμό προβολών.
«Το περιεχόμενο θεωριών συνωμοσίας που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη για να βγάλουμε χρήματα είναι η πεμπτουσία της εποχής [όπου] βρισκόμαστε στο οικοσύστημα του Διαδικτύου αυτή τη στιγμή», λέει η Δρ Τζεν Γκόλμπεκ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Maryland, College Park, η οποία εστιάζει στα κοινωνικά ΜΜΕ και τις θεωρίες συνωμοσίας.
Πέρα από πηγή εσόδων, η πρακτική αυτή αξιοποιεί την αυξανόμενη έλξη τέτοιων θεωριών εν μέσω αυξανόμενης δυσπιστίας προς τις κυβερνήσεις και της ενσωμάτωσης συνωμοτικών αφηγήσεων τα τελευταία χρόνια, λέει. «Αυτό συνδυάζεται με αυτήν την αλγοριθμική προώθηση του πιο ελκυστικού περιεχομένου [από τις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης], που μας οδηγεί να βλέπουμε πράγματα πιο ακραία, πιο πρωτότυπα», λέει.
Ασυναρτησίες που έλκουν θεάσεις
Οι θεωρίες συνωμοσίας δεν είναι οι μόνες περιπτώσεις ανεπιθύμητης χρήσης που προέκυψαν από την έκρηξη της τεχνητής νοημοσύνης. Μια έκθεση που δημοσιεύθηκε αυτή την εβδομάδα από ερευνητές των Πανεπιστημίων Στάνφορντ και Τζορτζτάουν βρήκε περισσότερες από εκατό σελίδες ανεπιθύμητου περιεχομένου που δημιουργούνται από την τεχνητή νοημοσύνη πλημμυρίζουν το Facebook με μερικές φορές σουρεαλιστική ή περίεργη τέχνη (ένα παράδειγμα της τελευταίας είναι ο «Γαρίδα Ιησούς», ένας Ιησούς του οποίου το σώμα είναι από γαρίδες). Επιβραβευμένες από τους αλγόριθμους της εφαρμογής Meta και συγκεντρώνοντας εκατομμύρια προβολές, οι σελίδες προσπαθούν στη συνέχεια να κατευθύνουν τους θεατές από την πλατφόρμα σε ιστότοπους που ενδέχεται να πουλήσουν σκάρτα προϊόντα, για παράδειγμα.
Ο Τζος Γκόλντστάιν, ερευνητής στο Κέντρο Ασφάλειας και Αναδυόμενης Τεχνολογίας του Τζορτζτάουν και συν-συγγραφέας της έκθεσης, προειδοποιεί ότι η επιτυχία αυτού του περιεχομένου θα μπορούσε να σημαίνει ότι κακόβουλοι δρώντες θα «χρησιμοποιήσουν εικόνες τεχνητής νοημοσύνης για να δημιουργήσουν» ακόλουθους πριν στραφούν προς τη διάδοση παραπληροφόρησης σχετικής με τις εκλογές, για παράδειγμα.
Απαίτηση για ξεκάθαρους κανόνες
Είτε έτσι είτε αλλιώς, είναι σαφές ότι οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να επιβάλουν πιο ξεκάθαρους κανόνες σχετικά με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στις εφαρμογές τους. Η εισαγωγή της επισήμανσης του περιεχομένου που δημιουργείται από AI είναι ένα πρώτο βήμα. Οι πλατφόρμες πρέπει επίσης να προσαρμόσουν τα προγράμματα πληρωμής δημιουργών τους για να διασφαλίσουν ότι οι influencers δεν θα έχουν κίνητρα να εκμεταλλευτούν το σύστημα. Η TikTok, η οποία αντιμετωπίζει πιθανή απαγόρευση στις ΗΠΑ, ανέφερε ότι αυτή την εβδομάδα εισήγαγε ένα νέο πρόγραμμα επιβράβευσης δημιουργών επικεντρωμένο σε πρωτότυπο περιεχόμενο υψηλής ποιότητας.
«Αυτό είναι το πρόβλημα δεκαετιών, το οποίο είναι ότι το επιχειρηματικό μοντέλο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι η οικονομία της προσοχής», λέει ο Χάνι Φαρίντ, καθηγητής ψηφιακής εγκληματολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϋ. Αν προσθέσει κανείς και την Τεχνητή Νοημοσύνη, το διαδίκτυο κινδυνεύει να καταστεί πολύ πιο «δυστοπικό», συνεχίζει. Ή θα δράσουμε τώρα, ή θα «γίνουμε οι πίθηκοι τους οποίος θα εποπτεύουν οι επικυρίαρχοι της τεχνητής νοημοσύνης».
Πηγή: OT.gr