Πρόκειται για μια κομβική στιγμή για την αυτοκίνηση της Γηραιάς Ηπείρου, που οφείλεται όμως εν πολλοίς και στα μοντέλα της αμερικανικής Tesla, της κατασκευάστριας αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων που ίδρυσε και διευθύνει ο πληθωρικός και πολυπράγμονας δισεκατομμυριούχος-μάνατζερ Ίλον Μασκ.
Ο διεθνής τύπος χαρακτηρίζει «συμβολικό γεγονός» το ότι για πρώτη φορά η ηλεκτροκίνηση προσπέρασε τους πετρελαιοκινητήρες. Κι αυτό επειδή η Ευρώπη έχει αποφασίσει να απαγορεύσει τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως σε 12 χρόνια, το 2035 δηλαδή.
Κι αν ακόμα τα βενζινοκίνητα κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη με ποσοστό 37,2% από την αρχή του έτους, το ότι δεύτερα σε μερίδιο αγοράς (με ποσοστό 15,1%) ήλθαν τον Ιούνιο τα οχήματα με ηλεκτροκινητήρα σηματοδοτεί, αν μη τι άλλο, την «στροφή» του ευρωπαϊκού κλάδου αυτοκινήτου σε μια πιο «καθαρή» ενέργεια. Με την προϋπόθεση βέβαια ότι ο ηλεκτρισμός με τον οποίο φορτίζει κανείς την μπαταρία του αυτοκινήτου του δεν παράγεται με καύση άνθρακα.
Το ντίζελ οδεύει προς τα αζήτητα
Σε κάθε περίπτωση, η υποχώρηση των καινούργιων αυτοκινήτων με πετρελαιοκινητήρα στο 13,4% του συνόλου σηματοδοτεί την εγκατάλειψη του ντίζελ που «πλασαρίστηκε» ως καθαρότερο της βενζίνης αλλά η πραγματική του «ταυτότητα» αποκαλύφθηκε το Σεπτέμβριο του 2015 μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου dieselgate με το λογισμικό που παραποιούσε τις ενδείξεις εκπομπής ρύπων. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες χρησιμοποίησαν το λογισμικό αυτό, αλλά το σκάνδαλο αποκαλύφθηκε (στις ΗΠΑ) στα αυτοκινητα της Volkswagen, γι’ αυτό και η γερμανική φίρμα πλήρωσε βαρύτερα το τίμημα της απάτης – κατέβαλε περισσότερα από 30 δισ. ευρώ σε πρόστιμα και αποζημιώσεις τα επόμενα χρόνια, ενώ μόνο στις αμερικανικές αρχές κατέβαλε 15 δισ. δολάρια.
Τον Ιούνιο που πέρασε οι πωλήσεις των ηλεκτρικών ήταν περισσότερες, αλλά και τους έξι πρώτους μήνες του 2023 το μερίδιο των πετρελαιοκίνητων ήταν 14,5%, ενώ των ηλεκτροκίνητων ήταν 12,99% στην Ευρώπη. Σημειωτέον ότι το έτος 2010, προτού ξεσπάσει το dieselgate, το 70% των καινούργιων αυτοκινήτων που πωλούνταν ήταν εφοδιασμένα με πετρελαιοκινητήρα και το υπόλοιπο περίπου 30% με βενζινοκινητήρα – τα ηλεκτροκίνητα ήταν ακόμα στα σπάργανα και μόνο κάποια υβριδικά (με πρώτο το Toyota Prius) αγοράζονταν από τους περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους ή τους εκκεντρικούς – τότε εν πολλοίς ταυτίζονταν εξάλλου, πλήρωνε καλά γι’ αυτό το πετρελαϊκό λόμπι και τα λεφτά του έπιαναν ακόμα τόπο.
Πολιτική η απόφαση
Για να κερδίσουν, φυσικά, τα ηλεκτροκίνητα οχήματα την προτίμηση των Ευρωπαίων καταναλωτών – δεδομένου ότι είναι ακόμα πολύ πιο ακριβά – οι κυβερνήσεις υιοθέτησαν γενναιόδωρα κίνητρα φορολογικά και άλλα – επιτρέπειται η κυκλοφορία τους στα κέντρα των πόλεων για παράδειγμα. Κίνητρα όμως έχουν υιοθετηθεί και για την προώθηση των υβριδικών αυτοκινήτων, εκείνων δηλαδή που συνδυάζουν έναν ηλεκτροκινητήρα με έναν παραδοσιακό κινητήρα εσωτερικής καύσεως. Το μερίδιο των υβριδικών στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου εκτινάχθηκε στο 24,3% το πρώτο εξάμηνο του έτους.
Η μεγάλη αύξηση των πωλήσεων ηλεκτρικών κατεγράφη πάντως σε μια εντυπωσιακά δυναμική ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, στην οποία οι πωλήσεις σημείωσαν αύξηση κατά 17,8% τον Ιούνιο συγκριτικά με τον αντίστδοιχο μήνα του 2022, ενώ το πρώτο εξάμηνο σημείωσαν αύξηση κατά 17,9% συγκριτικά με το πρώτο εξάμηνο της περυσινής χρονιάς. Παρά ταύτα, όπως επισημαίνει η ACEA, η αγορά είναι ακόμα πολύ χαμηλότερη αν συγκριθεί με τα χρόνια προτού ξεσπάσει η πανδημία της Covid.
Η Tesla το έχει «σανιδώσει»
Αν εξαιρέσει κανείς την αγορά της Νορβηγίας (μεγάλη πετρελαιοπαραγωγός μεν, αλλά ακόμα μεγαλύτερη πολέμιος των υδρογονανθράκων), στην οποία οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιστοιχούν στο… 83% του συνόλου, τα μερίδια αγοράς των ηλεκτρικών είναι ανάλογα στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές χώρες: 15,5 % στη Γαλλία, 15,8 % στη Γερμανία, 16,1 % στη Βρετανία.
Σε επίπεδο κατασκευαστών η αμερικανική Tesla εμφανίζει τη μεγαλύτερη δυναμική (και) στην ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου, με υπερδιπλάσια αύξηση των πωλήσεών της το πρώτο εξάμηνο του έτους συγκριτικά με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι. Την εκπληκτική της επίδοση η εταιρεία του Μασκ πέτυχε βέβαια και με την πολιτική τιμών που ακολουθεί, αφού έπειτα από τις ΗΠΑ και την Κίνα διέθεσε τα μοντέλα της με σημαντικές εκπτώσεις και στην Ευρώπη. Στη Γαλλία, για παράδειγμα, η Tesla μείωσε κατά 20% την τιμή του πλέον δημοφιλούς Model 3. Σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, πάντως, το μερίδιο της Tesla που παράγει μόνο ηλεκτροκίνητα μοντέλα, είναι μολις 2,8%.
Είναι πολύ μικρό το ποσοστό αν συγκριθεί με το 25,8% που κατέχει η ηγέτιδα δύναμη της αυτοκίνησης στην Ευρώπη, η Volkswagen. Η γερμανική φίρμα αύξησε κατά 25,4% τις πωλήσεις της σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ η γαλλική Renault αύξηση επίσης κατά ανάλογο ποσοστό (24,1%) τις πωλήσεις της. Μιλάμε για τις επωνυμίες, όχι για τους ομίλους. Τη μεγαλύτερη εξάλλου αύξηση πωλήσεων (30,1%) το πρώτο εξάμηνο του έτους από όλες τις φίρμες πέτυχε η θυγατρική της Renault, Dacia.
Πηγή: ΟΤ.gr