Economy
Όσο παραμένει άλυτο το Κυπριακό τόσο θα αυξάνεται ο τζίρος προς τα κατεχόμενα
Πάγια η θέση της Δημοκρατίας μπροστά στο δίλημμα, αθέμιτος ανταγωνισμός ή απευθείας εμπόριο
Όσο παραμένει άλυτο το Κυπριακό τόσο θα αυξάνεται ο τζίρος προς τα κατεχόμενα
Οι πρατηριούχοι λιανικής πώλησης υγρών πετρελαιοειδών θα πρέπει να συμβιβαστούν με την ιδέα πως από εδώ και πέρα και για άγνωστη χρονική διάρκεια, τα έσοδά τους δεν θα είναι ποτέ ξανά τα ίδια με τις παλιές καλές εποχές. Ούτε καν με τα προ Ουκρανικού δεδομένα.

Όχι γιατί δεν είναι βάσιμο το επιχείρημα τους πως υφίσταται αθέμιτος ανταγωνισμού καθώς οι τιμές των καυσίμων στα κατεχόμενα βρίσκονται εκτός του ραντάρ της φορολόγησης από την Κυπριακή Δημοκρατία, χώρια ο παράγοντας ισοτιμία μεταξύ τουρκικής λίρας και ευρώ.

Όπως διαπιστώθηκε για ακόμα μια φορά, στο διάστημα που ακολούθησε την 27η Ιουνίου, όταν οι πρατηριούχοι έδωσαν μεγαλύτερη φωνή στη διαμαρτυρία τους κατεβάζοντας βυτιοφόρα στο οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου και έξω από το προεδρικό μέγαρο, δεν πρόκειται να ληφθεί καμία κυβερνητική απόφαση απαγόρευσης ή περιορισμού στους πολίτες από το να μεταβαίνουν στα κατεχόμενα και να γεμίζουν το ρεζερβουάρ του ιδιωτικού τους οχήματος. Άνοιξε μονάχα το κεφάλαιο της πάταξης του λαθρεμπορίου.

Δεν είναι θέμα ερμηνείας
Ο λόγος δεν πηγάζει από την ερμηνεία του κανονισμού για το εμπόριο της Πράσινης Γραμμής, που σημειωτέο ξεσκέπασε αντιφάσεις, καθώς δηλώσεις υπουργών ότι «δεν απαγορεύεται σε κανένα να προμηθεύεται καύσιμα για το όχημα του, από τα κατεχόμενα», ανάγκασαν  το Τμήμα Τελωνείων, που επικαλέστηκε τη Νομική Υπηρεσία, να διευκρινίσει πως απαγορεύεται. Και να σημειώσει επίσης ότι απλώς παρέχεται η ελαστικότητα στους πολίτες να προμηθευτούν καύσιμο κίνησης εάν είναι αναγκαίο για να επιστρέψουν στις ελεύθερες περιοχές.

Η πολιτική απόφαση
Γιατί λοιπόν οι τελωνειακοί λειτουργοί στα σημεία διέλευσης, παρότι έχουν λάβει οδηγία ότι δεν επιτρέπεται η επίσκεψη πολιτών στα κατεχόμενα αποκλειστικά για να γεμίσουν το ρεζερβουάρ του οχήματος τους και να επιστρέψουν, δεν πραγματοποιούν ευρείας κλίμακας ελέγχους, για παράδειγμα στα αυτοκίνητα τύπου σαλούν; Η απάντηση συνοψίζεται σε δύο λέξεις: πολιτική απόφαση. Όχι της παρούσας κυβέρνησης ή της προηγούμενης. Πρόκειται για πολιτική γραμμή που ακολουθούν πιστά όλοι οι κυβερνητικοί σχηματισμοί του κράτους, από το 2004 μέχρι σήμερα.

Ο φόβος της αναγνώρισης
Τότε, που η κυπριακή διπλωματία είχε καταβάλει μεγάλη προσπάθεια για να γίνει αποδεκτός από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο κανονισμός για το εμπόριο της Πράσινης Γραμμής ώστε να αποτραπεί το απευθείας εμπόριο από τα κατεχόμενα προς τα κράτη μέλη της Ένωσης, που θα έφερνε το παράνομο κράτος μαριονέτα της Άγκυρας, στον προθάλαμο της αναγνώρισης.

Προσέγγιση κοινοτήτων
Έπρεπε να ανατραπεί το τουρκικό επιχείρημα πως το αποτέλεσμα του Σχεδίου Ανάν σήμαινε πως οι Ελληνοκύπριοι ήθελαν την ένταξή τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς τους Τουρκοκύπριους. Γι’ αυτό και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε τον κανονισμό της Πράσινης Γραμμής με το σκεπτικό της στενότερης προσέγγισης των δύο κοινοτήτων.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Για να σημειώσει: «Ολόκληρη η Κύπρος αποτελεί μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ωστόσο, στο βόρειο τμήμα της, όπου η κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν ασκεί ουσιαστικό έλεγχο, η εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ έχει ανασταλεί. Μία από τις θεμελιώδεις αρχές του ευρωπαϊκού εγχειρήματος είναι η ελεύθερη κυκλοφορία προσώπων, εμπορευμάτων και υπηρεσιών ανάμεσα στα κράτη μέλη. Ως εκ τούτου, η ΕΕ καθόρισε το 2004 τους κανόνες βάσει των οποίων τα πρόσωπα, τα εμπορεύματα και οι υπηρεσίες μπορούν να διέρχονται μέσω της Πράσινης Γραμμής».

Περιμένουν στη γωνία
Πρόκειται για μια δέσμευση της Κυπριακής Δημοκρατίας από την οποία η εκάστοτε κυβέρνηση και ο κρατικός μηχανισμός δεν θέλουν να υπαναχωρήσουν. Θεωρούν πως οποιαδήποτε μονομερής τροποποίηση του κανονισμού, ενδεχομένως να αποτελέσει βούτυρο στο ψωμί του τουρκικού υπουργείο Εξωτερικών για το άνομο επιχείρημά του περί δύο κρατών στο νησί.

Η εικόνα αντί η ουσία
Θέλοντας να μην δοθεί η εικόνα του εξωτερικού συνόρου ή της παρεμπόδισης της προσέγγισης μεταξύ των δύο κοινοτήτων, η εκάστοτε κυβέρνηση τα τελευταία 19 χρόνια αποφεύγει ενέργειες που ίσως ερμηνευτούν ως εικόνα εξωτερικού συνόρου, Γι’ αυτό και οι έλεγχοι στα σημεία διέλευσης προς τα κατεχόμενα είναι περιοδικοί και στοχευμένοι, γι’ αυτό και δεν αγγίζει την ουσία του προβλήματος με τα καύσιμα.

Τί δεν είχαν προβλέψει
Οι συγγραφείς του περιβόητου κανονισμού για το αναγκαίο κακό, εκ των υστέρων διαπιστώνεται πως δεν είχαν προβλέψει μια σημαντική παράμετρο της οικονομίας της Κυπριακής Δημοκρατίας. Τη ολοένα και μεγαλύτερη εξάρτησή της από τις εξαγωγές. Όχι μόνο στα πετρελαιοειδή αλλά σε κάθε τομέα. Με άλλα λόγια, η χώρα είναι άκρως ευάλωτη στις διεθνείς εξελίξεις.

Αναπόφευκτη η σύγκριση
Συνεπώς, αν για εξωγενείς παράγοντες, τα καύσιμα, τα σιτηρά, τα κατασκευαστικά υλικά, οτιδήποτε, γίνονται από ακριβά, ακριβότερα, αναπόφευκτα, μια σημαντική μερίδα πολιτών, μεταξύ των οποίων και οι χαμηλόμισθοι, αργά ή γρήγορα θα μπουν στον πειρασμό να βάλουν στη ζυγαριά, από τη μια τις υψηλές τιμές των προϊόντων στις ελεύθερες περιοχές και από την άλλη τις αισθητά φθηνότερες και αφορολόγητες που βρίσκουν στα κατεχόμενα.

Πλήττονται οι επιχειρήσεις
Γεγονός που συνιστά παράλληλα αθέμιτο ανταγωνισμό για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στις ελεύθερες περιοχές και που όσο και αν φωνάζουν, δεν θα βρουν το δίκιο τους όσο παραμένει άλυτο το Κυπριακό. Το ζήτημα δεν αρχίζει και τελειώνει στους πρατηριούχους. Όπως πάνε πολίτες στα κατεχόμενα για καύσιμο κίνησης, το ίδιο θα πράξουν και για άλλες καταναλωτικές τους ανάγκες.

Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα
Επιπλέον, οι πολίτες της Δημοκρατίας έχουν και τη δυνατότητα να λαμβάνουν παραγγελίες από τα κατεχόμενα. Το εμπόριο, πέραν των ατομικών ποσοτήτων ταξιδιωτικής αποσκευής μέχρι 260 ευρώ, δεν περιορίζεται στη μορφή business to business. Από δομικά υλικά μέχρι και προκατασκευασμένα σπίτια περνούν από τα σημεία διέλευσης, ως τουρκοκυπριακά, για να παραδοθούν σε φυσικά πρόσωπα στις ελεύθερες περιοχές. Αυτή είναι η μεγάλη εικόνα του προβλήματος και κάπως έτσι συντηρείται ο φαύλος κύκλος της οικονομίας μας.

  • κανονισμός Πράσινης Γραμμής
  • Πρατηριούχοι
  • κυβέρνηση
  • υπουργοί
  • καύσιμα
  • ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ