Business Tech
Tα 5 μοιραία λάθη που αποδίδονται στην Ocean Gate για τον «Τιτάνα»
Βαρύνεται η ιδιοκτήτρια εταιρεία, σύμφωνα με ρεπορτάζ του Insider
Tα 5 μοιραία λάθη που αποδίδονται στην Ocean Gate για τον «Τιτάνα»
Μια σειρά σφαλμάτων φαίνεται να προηγήθηκαν του μοιραίου ταξιδιού του «Τιτάνα», που τελικά έμεινε για πάντα κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού, το οποίο θα επισκεπτόταν, με τραγική κατάληξη για τους πέντε επιβαίνοντες.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Insider, υπάρχουν πέντε στοιχεία που δείχνουν ότι της φονικής ενδόρρηξης του σκάφους, προηγήθηκαν σοβαρά λάθη για τα οποία βαρύνεται η ιδιοκτήτρια εταιρεία.

Σημειώνεται ότι η Ocean Gate δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα του Insider για σχολιασμό για κάθε έναν από αυτούς τους ισχυρισμούς. Τα σημεία που φέρονται να συνέβαλλαν στην τραγωδία είναι:

Από ανθρακονήματα
Ο «Τιτάν» αποτελείτο από δύο θόλους τιτανίου που ενώνονταν μεταξύ τους με έναν κύλινδρο πάχους πέντε ιντσών από ανθρακονήματα. Αυτή όμως ήταν μια αντισυμβατική επιλογή για ένα υποβρύχιο που κατεβαίνει σε τέτοια βάθη, το οποίο κανονικά θα έπρεπε να είναι κατασκευασμένο από ισχυρότερα υλικά όπως χάλυβας ή τιτάνιο.

Σύστημα προειδοποίησης
Η OceanGate διαφημίζει την ανάπτυξη ενός προηγμένου συστήματος ακουστικής παρακολούθησης, το οποίο σχεδιάστηκε για να προειδοποιεί εγκαίρως για τυχόν αποτυχία στο κύτος. Αλλά το 2018, ο πρώην εργαζόμενος και χειριστής της εταιρείας Ντέιβιντ Λόκριντς, ο οποίος έχει νομικές διαφορές με την εταιρεία, προειδοποίησε ότι το σύστημα ανίχνευσης ήταν ουσιαστικά άχρηστο, καθώς θα παρείχε μόνο χιλιοστά του δευτερολέπτου προειδοποίησης πριν από μια καταστροφική έκρηξη.

Παρόλα αυτά, η Ocean Gate αρνήθηκε να ακολουθήσει τη σύστασή του, όπως λέει ο ίδιος. Δεν είναι σαφές εάν οι ανησυχίες του χειριστή αντιμετωπίστηκαν ποτέ ή αν η εταιρεία πραγματοποίησε αργότερα τις δοκιμές που πρότεινε, αλλά η OceanGate αρνήθηκε να σχολιάσει την επιστολή του 2018 όταν τους πλησίασαν οι New York Times.
 

Οι δοκιμές ασφαλείας
Είναι πιθανό ότι το πλοίο δεν πέρασε ποτέ αυστηρές δοκιμές ασφάλειας και πράγματι το 2019 υποστήριξε ότι δεν χρειαζόταν. Δημοσιογράφος ο οποίος επιβιβάστηκε στο «Τιτάν» το 2022, είπε ότι υπέγραψε μια απαλλαγή δηλώνοντας: «Αυτό το πειραματικό σκάφος δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανένα ρυθμιστικό φορέα».

Ο Λόκριντς ανέφερε ότι διαπίστωσε πως η μπροστινή όψη του σκάφους πιστοποιήθηκε μόνο σε βάθος περίπου 1.300 μέτρων, πολύ μικρότερο από το βάθος του Τιτανικού. «Οι επιβάτες που πληρώνουν δεν θα γνώριζαν και δεν θα ενημερωνόντουσαν γι’ αυτό το πειραματικό σχέδιο», έγραψαν οι δικηγόροι του Λόκριντς.

Ο φόβος και οι απολύσεις
Σύμφωνα με τη μήνυση από τον Λόκριντς, μία ημέρα μετά την κατάθεση της αναφοράς του για τα προβλήματα στην ασφάλεια, κλήθηκε σε συνάντηση με το τμήμα ανθρωπίνου δυναμικού της εταιρείας και απολύθηκε. Ισχυρίστηκε ότι απολύθηκε ως αντίποινα επειδή ήταν πληροφοριοδότης δημοσιοποιώντας τα κακώς κείμενα της OceanGate, γι’ αυτό και μήνυσε την εταιρεία εκείνη τη χρονιά.

Η OceanGate ισχυρίστηκε ότι ο Λόκριντς είχε μοιραστεί εμπιστευτικές πληροφορίες με εξωτερικούς παράγοντες και χαρακτήρισε την αναφορά του ψευδή, κατηγορώντας τον για απάτη. Ο εξερευνητής και πρώην σύμβουλος της Ocean Gate, Ρομπ ΜαΚάλουμ όμως, αποχώρησε από την εταιρεία το 2009, εν μέρει λόγω των ανησυχιών ότι ο διευθύνων σύμβουλός υποσχόταν πάρα πολλά ενώ βιαζόταν για την παραγωγή του σκάφους. Μιλώντας πρόσφατα στο Insider, είχε πει ότι ήταν εξοικειωμένος με τον εξοπλισμό του «Τιτάν» και δεν πιστεύει ότι είναι ασφαλής για χρήση.

Προηγούμενα περιστατικά
Στο παρελθόν αναφέρθηκαν και άλλα περιστατικά με προβλήματα που αντιμετώπισαν υποβρύχια της εταιρείας. Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα που έλαβαν οι New York Times, ένα ταξίδι του 2021 με τον «Τιτάνα» διακόπηκε μετά από προβλήματα μπαταρίας που οδήγησε στο να συνδεθεί χειροκίνητα το πλοίο στην πλατφόρμα ανύψωσης.

Το 2022, δημοσιογράφος μπήκε στον «Τιτάνα» και ανέφερε ότι το σκάφος χάθηκε για αρκετές ώρες ενώ βρισκόταν στο μητρικό πλοίο. «Μπορούσαν ακόμα να στείλουν σύντομα μηνύματα στο υποβρύχιο, αλλά δεν ήξεραν πού ήταν», είπε. «Ήταν ήσυχο και πολύ τεταμένο και έκλεισαν το διαδίκτυο του πλοίου για να μας εμποδίσουν να κάνουμε tweet».

Η OceanGate, σύμφωνα με τον δημοσιογράφο, είπε στους επιβάτες ότι έκλεισε το WiFi για να ελευθερώσει το εύρος ζώνης σε περίπτωση που η κατάσταση εξελιχθεί σε έκτακτη ανάγκη. Αποκάλυψε επίσης ότι το σκάφος δεν είχε έναν πομπό εντοπισμού έκτακτης ανάγκης, ο οποίος θα εκπέμπει σήματα που επιτρέπουν στους διασώστες να το βρουν.

  • Titan
  • τραγωδία
  • Ocean Gate