Η είσοδος επώνυμων προϊόντων στις μεγάλες αλυσίδες εκτιμάται ότι δεν είναι εύκολη και γίνεται ακόμα δυσκολότερη αν επιχειρηθεί η απευθείας είσοδος, χωρίς μεσάζοντες.
Η βρετανική αγορά ειδών παντοπωλείου θεωρείται μία από τις πιο εξελιγμένες στον κόσμο και λαμβάνει από τα μεγαλύτερα μερίδια παγκοσμίως ως προς τις συνολικές λιανικές αγορές καταναλωτών σε εθνικό επίπεδο.
Οι μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου στο Ηνωμένο Βασίλειο διαθέτουν μεγάλη διαπραγματευτική δύναμη και ως εκ τούτου, είναι σε θέση να επιβάλουν τις απαιτήσεις τους ως προς την τιμή του προϊόντος, τα χαρακτηριστικά του, δηλαδή την ποιότητα, τη συσκευασία, τη διατροφική επισήμανση και την πιστοποίηση, αλλά και την υποστήριξή του με δαπάνες προώθησης εντός των καταστημάτων.
Το περιθώριο κέρδους των λιανοπωλητών κυμαίνεται μεταξύ 40% και 45%.
Οι μεγάλες αλυσίδες οργανωμένης λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόζουν category management, σύστημα δηλαδή που έχει να κάνει με την οργάνωση ομάδων προϊόντων στα ράφια κάθε καταστήματος, με αύξησης της κυκλοφορίας των πελατών στους διαδρόμους του καταστήματος.
Σε περιπτώσεις όπου η προσφορά σε υποκατηγορίες ή προϊόντα είναι πολύ μεγάλη, η αλυσίδα διατηρεί την ελευθερία να μειώσει τον αριθμό των προμηθευτών που αφορούν την εμπορία και τον έλεγχο στα ράφια, όπου βρίσκονται τα προϊόντα της κάθε συγκεκριμένης κατηγορίας.
Ο καίριος ρόλος των εισαγωγέων και η ηγετική θέση των σούπερ μάρκετ Tesco
Κατά κανόνα, τα δίκτυα ευρείας διανομής στο Ηνωμένο Βασίλειο επιλέγουν να προμηθεύονται από τοπικούς εισαγωγείς.
Η απευθείας συνεργασία των retailers με προμηθευτές είναι σπανιότερη.
Στο πλαίσιο αυτό, η μεσολάβηση του εισαγωγέα, που μοιάζει με «αναγκαίο κακό», έχει υπολογιστεί ότι επιβαρύνει το συνολικό κόστος του προϊόντος μέχρι και 30%.
Η επιλογή εισαγωγέα, ωστόσο, φαίνεται ότι ακόμη αποτελεί βιώσιμη επιλογή για τον βιομήχανο, επειδή εξασφαλίζει ευρύτερη και ευκολότερη πρόσβαση στην αγορά, αναλογική της δυναμικής και του πελατολογίου του.
Γίνεται αντιληπτό ότι στις υποκατηγορίες τροφίμων και ποτών, όπου υπάρχει πληθώρα διαφορετικών brands, οι βιομήχανοι - παραγωγή προϊόντων έχουν σαφώς μειωμένη δυναμική ως προς τις αποφάσεις του category management, όσο και ως προς τη διαμόρφωση της τελικής τιμής του προϊόντος τους.
Οι εισαγωγείς προμηθεύουν και μικρά ανεξάρτητα παντοπωλεία και καταστήματα ευκαιρίας (hard discount stores), καταστήματα delicatessen κι ακόμη, την αγορά μαζικής εστίασης.
Αναμένεται να αποκτήσουν ακόμη περισσότερη δύναμη, ως γνώστες της αγοράς, μετά το Brexit, που ενδέχεται να επιφέρει επιπλέον μεμονωμένες εμπορικές συμφωνίες.
Ρόλο ηγέτη στο μερίδιο αγοράς του οργανωμένου λιανεμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου έχουν τα σούπερ μάρκετ Tesco.
Ο Όμιλος περιλαμβάνει τα μικρά παντοπωλεία Tesco Express, τα σούπερ μάρκετ Tesco Superstore, τα καταστήματα υπεραγορών Tesco Extra, τα Tesco Metro και τα One Stop.
Το 2018 η υπηρεσία Euromonitor International είχε υπολογίσει το μερίδιο λιανικών πωλήσεων του Ομίλου Tesco σε 21,7%, το οποίο είναι το μεγαλύτερο στη χώρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Statista, το μερίδιο αυτό ανέβηκε σε 27,05% κατά μέσο όρο το 2020, πρώτο έτος της πανδημίας του κορωνοϊού και σε 27,4% το 2021.
Ακολουθούν οι λοιποί μικροί και τοπικοί παντοπώλες και ως αλυσίδες, στην τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα, βρίσκονται οι αλυσίδες οργανωμένης λιανικής Sainsbury's και Asda.
ΠΗΓΗ: FOODReporter Ελλάδος