Της Χρύσω Τζιαμπάζη
Σε αυτή τη συνέντευξη ο Γιώργος Πέτρου, μοιράζεται τις αξίες που κρατούν ζωντανή την οικογενειακή επιχείρηση, τις προκλήσεις και ευκαιρίες της νέας γενιάς, καθώς και το μέλλον του κυπριακού χαλλουμιού ως κορυφαίου εξαγώγιμου προϊόντος της χώρας.
Κ. Πέτρου, πώς ξεκίνησε η εταιρεία σας και ποιες ήταν οι σημαντικότερες στιγμές στην πορεία της μέχρι σήμερα;
Η δική μας ιστορία ξεκίνησε από το χωριό μας, την Αλάμπρα. Εμείς, όπως ξέρετε, γεννηθήκαμε μέσα στο γάλα. Όχι, καθόλου δεν υπερβάλλω. Μεγαλώσαμε μέσα σε αυτό. Από μικρός θυμάμαι τη μάνα μου, σκυφτή στο χαρτζί, να ανακατεύει το γάλα που παρήγαγε ο πατέρας μου στην οικογενειακή μας φάρμα. Άνθρωποι της βιοπάλης και της σκληρής δουλειάς, δούλευαν είκοσι ώρες την ημέρα για να μεγαλώσουν τα επτά τους παιδιά. Από τα χέρια της μητέρας μου, λοιπόν, της γιαγιάς Κακουλλούς, ζυμώθηκε η έμπνευσή μας και για τη βιομηχανία μας. Γι’ αυτό άλλωστε και πριν από 20 χρόνια λανσάραμε την επωνυμία παραδοσιακών γαλακτοκομικών προϊόντων «Η ΓΙΑΓΙΑ», με τη φωτογραφία της γιαγιάς Κακουλλούς να αποτυπώνεται στις συσκευασίες και να μπαίνει πλέον καθημερινά στα σπίτια των κυπρίων καταναλωτών. Ως ένα ελάχιστο φόρο τιμής σ’ αυτή τη γυναίκα, την μάνα 7 παιδιών και γιαγιά 23 εγγονιών, που δυστυχώς έφυγε νωρίς σε ηλικία 67 χρονών.
Την Άνοιξη του 1982, Απρίλιο μήνα, ξεκινήσαμε να επεξεργαζόμαστε 250 λίτρα γάλα σε ένα μικρό δωμάτιο στην Αλάμπρα, δίπλα από το πατρικό μου σπίτι. Το 1988 πραγματοποιήσαμε την πρώτη εξαγωγή χαλλουμιού. Το 1995, μετακινηθήκαμε σε μεγαλύτερο χώρο στη Λάρνακα. Το 2009, μεταφερθήκαμε στη βιομηχανική περιοχή Αραδίππου και αρχίσαμε να επεξεργαζόμαστε πέραν των 250.000 λίτρων γάλακτος την ημέρα! Το 2023, φτάνοντας πλέον να επεξεργαζόμαστε 80.000.000 λίτρα γάλακτος ετησίως, να κατέχουμε ηγετική θέση στην παραγωγή και εξαγωγή χαλλουμιού, με εξαγωγές σε πέραν των 40 χωρών και να προσφέρουμε στους καταναλωτές μία πλειάδα γαλακτοκομικών προϊόντων, αξιωθήκαμε να εγκαινιάσουμε το νέο υπερσύγχρονο εργοστάσιό μας, μια από τις πιο σύγχρονες μονάδες εμφιάλωσης φρέσκου γάλακτος και φυσικών χυμών, με τελευταίας τεχνολογίας εξοπλισμό που εγγυάται την ποιότητα και την ασφάλεια των παραγόμενων προϊόντων.
Πήραμε την μεγάλη απόφαση να λανσάρουμε το Φρέσκο Κυπριακό γάλα ΑΛΑΜΠΡΑ! Ένα βήμα που σχεδιάζαμε καιρό, με πολλή μελέτη, με όραμα, αγάπη και αφοσίωση όπως και για όλες μας τις ενέργειες. Ποτέ, άλλωστε, δεν σταματήσαμε να παρακολουθούμε ανελλιπώς τις τάσεις της αγοράς, τις εξελίξεις στο χώρο του εμπορίου, να αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των καταναλωτών. Ήταν ένας ιστορικός σταθμός αυτός στην πορεία της Γαλακτοβιομηχανίας ΑΛΑΜΠΡΑ, μετά από τέσσερις δεκαετίες παρουσίας στο χώρο.
Και επειδή είμαστε άνθρωποι μεγαλωμένοι μέσα στη φύση, ζυμωμένοι της γης και των αγαθών της και την γνοιαζόμαστε, θα ήταν παράλειψη εάν στις σημαντικότερες στιγμές μας δεν συμπεριλάμβανα την κατασκευή και λειτουργία το 2021 του βιολογικού σταθμού παραγωγής βιοκαυσίμου για ιδία χρήση, αντικαθιστώντας το μαζούτ με βιοαέριο. Μια καινοτομία για την κυπριακή τυροκομία που μας έχει καταστήσει πρότυπο βιώσιμης ανάπτυξης, με σημαντικά πλεονεκτήματα για την επιχείρηση και μεγάλα οφέλη για το περιβάλλον.
Πώς διαμορφώνετε εσείς την κουλτούρα και τις αξίες της εταιρείας ως ιδρυτής; Πώς φροντίζετε να παραμένουν ζωντανές όσο η επιχείρηση μεγαλώνει;
Ξέρετε, στη ζωή όλα αρχίζουν με το γάλα. Από την πρώτη κιόλας στιγμή. Από τη γέννησή μας. Αποτελεί την εναρκτήριο δύναμή μας. Και ταυτόχρονα, εκείνο που μας κρατά γειωμένους στη γη. Σας μίλησα για τον δικό μου ήρωα, την μάνα μου, που άρμεγε τις αγελάδες και δίπλα της είχε πάντα το μικρό ραδιοφωνάκι της, περιμένοντας να ακούσει απλώς το όνομά μου στους αγώνες του ΑΠΟΕΛ. Που την θυμάμαι, μόλις άρμεγε τις αγελάδες μας, να με στέλνει με ένα γυάλινο βάζο στο χέρι, γεμάτο φρέσκο γάλα, να το πάω με τα πόδια, πότε στην κυρία Λευκού και πότε στον κύριο Σάββα... Κατά συνέπεια, λοιπόν, δεν ήθελα πολλά στη ζωή μου. Παρά μόνο η μάνα, μαζί με τον πατέρα μου, να μας βλέπουν και να νιώθουν περήφανοι για όσα με σκληρή δουλειά, αγάπη, αφοσίωση, σεβασμό και προπαντός τιμιότητα, καταφέραμε. Αυτοί μας έμαθαν να έχουμε τα χέρια μας στραμμένα στον ουρανό και τα πόδια μας να πατούν γερά στη γη. Στηριζόμενοι στις αξίες και στην κληρονομιά που μας άφησαν, προχωρήσαμε μπροστά χωρίς να ξεχνάνε από πού αρχίσαμε. Απλά, ταπεινά, τίμια και ανθρώπινα. Και αυτός ήταν πάντα ο γνώμονάς μας. Ο άνθρωπος! Να αναπτυσσόμαστε προωθώντας την κυπριακή παράδοση, να ανοίγουμε νέες θέσεις εργασίας, να δείχνουμε σεβασμό και ειλικρίνεια απέναντι στους καταναλωτές, να εκτιμούμε τους εργαζόμενους μας και όλους τους συνεργάτες μας, να αγαπάμε το περιβάλλον... Οι αρχές και οι γνώσεις τους, μεταφέρθηκαν και μεταλαμπαδεύτηκαν μέσα από την οικογενειακή μας επιχείρησή, από γενιά σε γενιά. Και όπως υποδηλώνει και η λέξη, από τη στιγμή που γαλουχήθηκες σωστά, προχωράς και σωστά.
Η κατοχύρωση του χαλλουμιού ως προϊόντος ΠΟΠ, πώς επηρέασε τη στρατηγική σας για την προώθησή του στο εξωτερικό;
Ως εταιρεία πιστέψαμε στις προοπτικές του Χαλλουμιού, επενδύσαμε σε αυτές και γι’ αυτό ήμασταν από τις πρώτες εταιρείες που προώθησαν το Κυπριακό Παραδοσιακό μας τυρί στο εξωτερικό την δεκαετία του 80. Ανέκαθεν ο στόχος μας ήταν η προώθησή του Κυπριακού μας τυριού, του παραδοσιακού μας χαλουμιού, σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Από το 1988 που κάναμε την πρώτη εξαγωγή, δουλέψαμε σκληρά και καταφέραμε να κατέχουμε εδώ και 15 χρόνια, ηγετική θέση στην παραγωγή και εξαγωγή του παραδοσιακού μας χαλλουμιού, με εξαγωγές σε πέραν των 40 χωρών. Και το γεγονός ότι πλέον το Χαλλούμι ΑΛΑΜΠΡΑ είναι στην Ευρώπη, στην Αμερική, στην Αυστραλία, στη Μέση Ανατολή, στην Ασία, είναι αποτέλεσμα του στόχου μας, την στρατηγικής που ακολουθήσαμε και της αγάπης μας στην παράδοση. Η εγγραφή ΠΟΠ γίνεται για διαφύλαξη του προϊόντος, περαιτέρω προώθησή του και ανάπτυξη ακόμα περισσότερο των εξαγωγών του. Το χαλλούμι αποτελεί την κινητήρια δύναμη της Κυπριακής οικονομίας ως το πρώτο εξαγώγιμο προϊόν της Κύπρου και εμείς συνεχίζουμε να το σεβόμαστε, να το αγαπάμε, γι’ αυτό και δουλεύουμε σκληρά ώστε να το προωθήσουμε και να το αναπτύξουμε ακόμη περισσότερο.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει σήμερα η εταιρεία, και ποιες ευκαιρίες βλέπετε για ανάπτυξη, ειδικά με τη νέα γενιά καταναλωτών και παραγωγών;
Ξέρετε, ως εταιρία προχωράμε μπροστά, σε κάθε μας βήμα, με βασικό στόχο την παρασκευή ποιοτικών αγνών προϊόντων. Αυτή είναι η διαχρονική επιδίωξη μας: Να προσφέρουμε στον καταναλωτή αυθεντικά προϊόντα που χαρακτηρίζονται πάντα από αληθινή γεύση και αγνή απόλαυση. Κι όλα όσα πετύχαμε μέχρι τώρα και όλα όσα ωραία ο χρόνος θα φέρει, τα πετυχαίνουμε με μελέτη, ορθή δομημένη στρατηγική, αξιοποιώντας την μακρά εμπειρία μας στον κλάδο, με σκληρή δουλειά και αφοσίωση. Ακόμα και τον υγιή ανταγωνισμό -διότι υπάρχει και ο μη υγιής, ξέρετε- εμείς τον προσεγγίζαμε πάντα ως μία ευκαιρία για να εξελιχθούμε περαιτέρω. Και δεδομένου ότι συνεχώς μελετούμε την αγορά, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες των καταναλωτών και διαρκώς επενδύουμε σε τεχνολογικό εξοπλισμό και στην βιώσιμη ανάπτυξη, θα σας έλεγα ότι η μόνη και μεγάλη πρόκληση που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, είναι να διατηρήσουμε και να συνεχίσουμε με την ίδια αφοσίωση και αγάπη που επιδεικνύουμε στη διατήρηση των παραδοσιακών συνταγών και στην παρασκευή ποιοτικών προϊόντων..
Πώς βλέπετε τη νέα γενιά να διαμορφώνει το μέλλον της εταιρείας και του κυπριακού χαλλουμιού γενικότερα;
Η νέα γενιά με ζήλο και αφοσίωση εμπλουτίζει και ενισχύει συνεχώς τη συσσωρευμένη εμπειρία και γνώση τόσων χρόνων, αφουγκράζεται πιο άμεσα τις νέες τάσεις της εποχής, επιδεικνύει αταλάντευτη ευαισθητοποίηση απέναντι στις οικολογικές προκλήσεις, είναι γαλουχημένη με την ίδια αγάπη για την παράδοση, τρέφει το ίδιο πάθος για αυθεντικές γεύσεις, και έχει όλη την ορμή, το πάθος και την ενέργεια που χρειάζεται ώστε τα προϊόντα μας, όχι μόνο να παραμείνουν στις κορυφαίες προτιμήσεις των καταναλωτών –όπως θα ξέρετε, το κυπριακό brand ALAMBRA διαθέτει σήμερα τη μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων στην αγορά, καλύπτοντας τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή – αλλά να παρέχει ακόμα μεγαλύτερη ώθηση στην εταιρία για περαιτέρω επιτυχίες. Δουλεύουν σκληρά, συμπεριφέρονται απλά και ταπεινά, αλλά κυρίως συνεχίζουν να σέβονται και να εκτιμούν τους συνεργάτες και το προσωπικό της εταιρείας μας.
Ποιο είναι το όραμά σας για την εταιρεία τα επόμενα χρόνια, και πώς σκοπεύετε να διατηρήσετε την ισορροπία ανάμεσα στην παράδοση και την καινοτομία;
Ως οικογένεια και ως επιχείρηση, θέλουμε να πρωταγωνιστούμε στο κυπριακό επιχειρείν, εξελισσόμενοι σωστά και σταθερά, προσφέροντας στον καταναλωτή νέες ποιοτικές επιλογές, εμπλουτίζοντας συνεχώς την γκάμα των προϊόντων μας. Το όραμα μου είναι το brand ALAMBRA να παραμείνει ένα ποιοτικό κυπριακό brand που θα συνεχίσει να προσφέρει στον καταναλωτή αυθεντική γεύση σε κάθε προϊόν, σε κάθε γουλιά, με την υψηλή πάντα ποιότητα που αναζητεί. Και η ηγετική μας θέση μας στον κλάδο, μας επιβάλλει να καινοτομούμε, να πρωτοπορούμε, να χαράσσουμε δρόμους, να εξελισσόμαστε, να εκπαιδευόμαστε και να εκπαιδεύουμε μέσα από αυτή. Αυτό κάναμε μέχρι τώρα και αυτό θα συνεχίσουμε να πράττουμε και όπως είπαμε, χωρίς να ξεχνάμε από που ξεκινήσαμε. Είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φιλοσοφίας μας.