Ο Ρόμαν Αμπράμοβιτς, ένας διακεκριμένος Ρώσος επιχειρηματίας και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, έχει αποκτήσει φήμη για τον πολυτελή τρόπο ζωής του και ιδιαίτερα για τη συλλογή των εντυπωσιακών σούπερ γιοτ του.
Οι αποκαλύψεις γύρω από τη χρήση αυτών των πολυτελών σκαφών διαδέχονται η μια την άλλη και φέρνουν στο φως της δημοσιότητας ένα περίπλοκο και αμφιλεγόμενο σύστημα φοροαποφυγής, που φαίνεται να τον βοήθησε να εξοικονομήσει εκατομμύρια δολάρια σε φόρους που πολλά από αυτά θα έπρεπε να καταβληθούν στην Κύπρο.
Με πληροφορίες από το newmoney.gr αυτό προκύπτει από μεγάλη έρευνα από Guardian,(link is external) BBC, Γραφείο Ερευνητικής Δημοσιογραφίας, Der Spiegel και ZDF η οποία αποκαλύπτει πώς ένα σύστημα με offshores προκειμένου οι εταιρείες του να αποφύγουν φόρους που ενδέχεται να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Οι ειδικοί που μελέτησαν την υπόθεση δήλωσαν, όπως μεταδίδει ο Guardian ότι οι ρυθμίσεις αυτές θα μπορούσαν να ισοδυναμούν με σκόπιμη φοροδιαφυγή.
Το σχέδιο για την αποφυγή φόρων στα γιοτ – και άλλα μυστικά της εταιρικής αυτοκρατορίας του ολιγάρχη – αποκαλύπτεται σε πάνω από 400.000 αρχεία και 72.000 emails που διέρρευσαν από μια κυπριακή εταιρεία παροχής υπηρεσιών, την MeritServus.
Τα στοιχεία δείχνουν πώς η MeritServus διαχειριζόταν τις επιχειρήσεις του Ρώσου ολιγάρχη μέσω ενός παγκόσμιου δικτύου εταιρειών που ανήκαν σε μια σειρά από τραπεζικούς λογαριασμούς, εκ των οποίων ο κ. Αμπράμοβιτς ήταν ο δικαιούχος.
Το BBC και οι δημοσιογραφικοί του συνεργάτες αναφέρουν τα αρχεία που διέρρευσαν από το 2023, στο πλαίσιο της έρευνας «Cyprus Confidential» του Διεθνούς Συνεταιρισμού Ερευνητικών Δημοσιογράφων. Είχαμε ήδη αποκαλύψει τις οικονομικές σχέσεις του κ. Αμπράμοβιτς με έναν από τους στενότερους συνεργάτες του κ. Πούτιν, ο οποίος κατηγορείται ότι διαχειρίζεται τον πλούτο του Ρώσου προέδρου.
Τα αρχεία αποκαλύπτουν πώς οι σύμβουλοι του κ. Αμπραμοβιτς τον βοήθησαν να αποφύγει την πληρωμή τεράστιων φόρων για τα λειτουργικά έξοδα των γιοτ σε ευρωπαϊκά ύδατα, χρησιμοποιώντας εταιρείες για να τα ενοικιάζει σε αυτόν ή σε άλλες εταιρείες που ήλεγχε.
Τα έγγραφα δείχνουν πώς τα πέντε γιοτ ενοικιάστηκαν σε μια εταιρεία στην Κύπρο, την Blue Ocean Yacht Management, η οποία τα ενοικίασε σε μια σειρά εταιρειών στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους που φαίνονταν ανεξάρτητες, αλλά στην πραγματικότητα όλες ήταν ελεγχόμενες από τον κ. Αμπράμοβιτς.
«Γνώριζαν τους κινδύνους»
Το σχέδιο για την αποφυγή του ΦΠΑ στην Κύπρο παρουσιάστηκε σε ένα αποκαλυπτικό έγγραφο του 2005 σχετικά με τη «Λειτουργική Δομή» για τη διαχείριση των γιοτ του κ. Αμπράμοβιτς.
«Θέλουμε να αποφύγουμε την πληρωμή ΦΠΑ στην τιμή αγοράς των γιοτ και, όπου είναι δυνατό, να αποφύγουμε την πληρωμή ΦΠΑ για αγαθά και υπηρεσίες που παρέχονται στα γιοτ», έγραψε ο Τζόναθαν Χόλοουει, τότε διευθυντής της Blue Ocean.
Αν και η Blue Ocean και οι εταιρείες που ενοικίαζαν τα γιοτ ανήκαν όλα στον κ. Αμπράμοβιτς, η δομή τους ήταν τέτοια ώστε να φαίνονται άσχετα «ώστε ένας ερευνητής που θα εξετάσει τη λειτουργία μας να το δει ως μια νόμιμη δομή», έγραψε ο κ. Χόλοουει στο μνημόνιο που απέστειλε σε μερικούς από τους στενότερους συνεργάτες του κ. Αμπράμοβιτς.
Ο κ. Χόλοουει προειδοποίησε ότι έπρεπε να «είναι ενήμεροι για τους κινδύνους». Έγραψε: «Πρέπει όλοι να αναγνωρίσουμε ότι ένας επίμονος ερευνητής θα μπορούσε τελικά να ανακαλύψει ότι πρόκειται για μια εσωτερική δομή με τις πιθανές συνέπειες που θα συνεπαγόταν αυτό».
Σύμφωνα με τον κ. Χόλοουει, η Blue Ocean, οι εταιρείες στις οποίες ενοικίαζε τα γιοτ(link is external) και ο τελικός «πελάτης» δεν έπρεπε να έχουν τους ίδιους μετόχους, διευθυντές ή καταχωρημένες διευθύνσεις, προκειμένου να αποφευχθεί οποιοσδήποτε «κοινός σύνδεσμος» που θα μπορούσε να προκαλέσει υποψίες.
Όπως σημειώνεται στο έγγραφο, ο δικηγόρος του κ. Αμπράμοβιτς είχε συμφωνήσει να μεταφέρει την κυριότητα της Blue Ocean σε ένα εντελώς ξεχωριστό λογαριασμό – προφανώς για να την απομακρύνει τις υποψίες.
Πράγματι, η κυριότητα της εταιρείας διαχείρισης γιοτ Blue Ocean μεταφέρθηκε στη συνέχεια σε ένα νέο, το Neptune Trust.
«Κρύψτε την πραγματικότητα»
Ο τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες του κ. Αμπράμοβιτς ενοικίαζαν τα γιοτ μεταξύ τους, είπε στον BBC ο καθηγητής Ντι Τάνο, ήταν μια «τεχνητή δομή» που απέφευγε τη φορολογία – ένα ποινικό αδίκημα.
«Το συμπέρασμά μου είναι ότι στην περίπτωση αυτή υπήρξε φοροδιαφυγή… επειδή όλα τα μέρη γνωρίζουν ακριβώς τι πρέπει να κάνουν για να κρύψουν την πραγματικότητα», είπε.
Η φορολογική εμπειρογνώμονας Ρίτα ντε λα Φέρια δήλωσε στον BBC ότι είχε δει στο σχέδιο των γιοτ «ενδείξεις» ότι ίσως «παρουσιάζουν ψευδείς πληροφορίες».
«Αν ισχύει αυτό, τότε διαπράττουμε φοροδιαφυγή», πρόσθεσε.
Ο κ. Χόλοουει, ο οποίος αποχώρησε από τη θέση του διευθυντή της Blue Ocean περίπου 15 χρόνια πριν, δήλωσε στον BBC ότι «εντάχθηκε στη Blue Ocean πριν από 20 χρόνια και παρέμεινε εκεί για ένα σχετικά σύντομο διάστημα».
Είπε ότι είχε «διαχειριστεί κυριολεκτικά εκατοντάδες σκάφη από πολλές διαφορετικές τοποθεσίες σε όλο τον κόσμο». «Δεν θυμάμαι τις συνθήκες κάθε σκάφους που έχω διαχειριστεί», είπε.
Οι δικηγόροι του κ. Αμπράμοβιτς δήλωσαν στον BBC ότι εκείνος αρνείται «κάθε κατηγορία ότι είχε οποιαδήποτε γνώση» ή ήταν «προσωπικά υπεύθυνος» ή υπόλογος για «οποιαδήποτε δήθεν απάτη» προκειμένου να αποφύγει τη φορολογία.
Οι δικηγόροι του είπαν ότι ο κ. Αμπράμοβιτς ζήτησε επαγγελματική νομική και φορολογική συμβουλή και ενεργούσε σύμφωνα με αυτήν, και ότι «παρόμοιες συμβουλές ζητήθηκαν στις κατάλληλες χρονικές στιγμές από εκείνους που ήταν υπεύθυνοι για τη καθημερινή λειτουργία» των εταιρειών που εμπλέκονται στο σχέδιο.
Αν επρόκειτο για μια πραγματική επιχείρηση ενοικίασης σούπερ γιοτ, θα αναμένονταν σημαντικά κέρδη. Ωστόσο, οι λογαριασμοί της Blue Ocean δείχνουν ότι από το 2005 έως το 2012, τα έξοδά της σχεδόν αντιστοιχούσαν στα έσοδά της.
Αυτό σήμαινε ότι σχεδόν κανένας εταιρικός φόρος δεν οφειλόταν, καθώς τα κέρδη της εταιρείας ήταν ελάχιστα.
Μια σημείωση από τον διευθυντή της Blue Ocean υποδεικνύει ότι η στενή αντιστοιχία εξόδων και εσόδων δεν ήταν ατύχημα και η εταιρεία εμφάνιζε τις ενοικιάσεις όταν το σχέδιο χρειαζόταν να καλύψει έξοδα.
«Στην αρχή κάθε εβδομάδας είχαμε μια συνάντηση στη Blue Ocean, όπου εξετάζαμε τα τρέχοντα τραπεζικά μας υπόλοιπα και τις χρηματικές ανάγκες για τις επόμενες 1-2 εβδομάδες. Αν εντοπίζαμε ανάγκη για ρευστότητα, δημιουργούσαμε μια κατάλληλη ενοικίαση χρόνου και τιμολόγια», έγραψε.
Υπάρχει επίσης απόδειξη στα αρχεία που διέρρευσαν ότι οι συμφωνίες ενοικίασης ήταν αναδρομικές. Αυτό περιλαμβάνει μια συμφωνία ενοικίασης χρόνου που υποτίθεται ότι υπογράφηκε τον Ιούλιο του 2005 από την Blue Ocean και μια άλλη εταιρεία του Αμπράμοβιτς στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους, την Eyke Services. Ωστόσο, τα αρχεία δείχνουν ότι η Eyke Services δεν υπήρχε εκείνη την περίοδο – ιδρύθηκε έναν μήνα αργότερα.
Σε άλλη περίπτωση, ένας διευθυντής της Blue Ocean ζήτησε την παραγωγή μιας αναδρομικής και υπογεγραμμένης συμφωνίας ενοικίασης χρόνου προκειμένου να εξασφαλίσει την παράδοση αφορολόγητου καυσίμου για το γιοτ του κ. Αμπράμοβιτς, το Ecstasea, μήκους 86 μέτρων (282 πόδια) – το οποίο μπορούσε να φιλοξενήσει 15 επισκέπτες σε οκτώ σουίτες – εξοικονομώντας στον δισεκατομμυριούχο 44.000 δολάρια (35.000 λίρες) σε φόρο.
Στα έγγραφα, φορολογικοί σύμβουλοι από τη Deloitte στην Κύπρο έγραψαν στον κ. Χόλοουει, τον διευθυντή της Blue Ocean, λέγοντας ότι αν τα σκάφη ήταν σκάφη αναψυχής, θα έπρεπε να πληρώσουν ΦΠΑ. Αλλά αν τα σκάφη κατατάσσονταν ως εμπορικά, δεν θα υπήρχε υποχρέωση.
Ένας κορυφαίος δικηγόρος σούπερ γιοτ, ο Μπέντζαμιν Μάλτμπι, δήλωσε στον BBC ότι ο τύπος των συμβολαίων που χρησιμοποιούνταν για πολλές από τις πολυτελείς ενοικιάσεις γιοτ του κ. Αμπράμοβιτς ήταν στην πραγματικότητα σχεδιασμένος για εμπορικά πλοία που μεταφέρουν ξηρό φορτίο όπως σιτάρι ή χάλυβα.
Αυτό μας παρέχει περισσότερα στοιχεία ότι ολόκληρη η «εμπορική» εικόνα της επιχείρησης ήταν ένα τέχνασμα.
«Οι δικηγόροι ανέλαβαν το θέμα»
Το σχέδιο του κ. Αμπράμοβιτς για τα σούπερ γιοτ υπήρξε αντικείμενο νομικής εξέτασης δύο φορές, με διαφορετικά επίπεδα επιτυχίας, όπως έμαθαν το BBC και το Bureau of Investigative Journalism.
Ο Ρίτσαρντ Μπρίτζ ήταν καπετάνιος σε δύο από τα γιοτ του κ. Αμπράμοβιτς για σχεδόν έξι χρόνια από το 2006 έως το 2012, συμπεριλαμβανομένων του Pelorus και του γιγαντιαίου Eclipse, του περήφανου σκάφους του στόλου του Αμπράμοβιτς. Μερικά χρόνια μετά τη λήξη της συνεργασίας του με τον κ. Αμπράμοβιτς, ο καπετάνιος σταμάτησε και ανακρίθηκε στο αεροδρόμιο Σχιπόλ του Άμστερνταμ.
Οι Ιταλοί εισαγγελείς είχαν ξεκινήσει διαδικασίες κατά τριών καπετάνιων του κ. Αμπράμοβιτς – συμπεριλαμβανομένου του κ. Μπρίτζ – για απλήρωτους ειδικούς φόρους κατανάλωσης καυσίμων και φοροδιαφυγή.
Ωστόσο, ο κ. Μπρίτζ δήλωσε στο BBC ότι είχε επικοινωνήσει με την Blue Ocean και «οι δικηγόροι τους ανέλαβαν το θέμα», λέγοντάς του λίγους μήνες αργότερα ότι η υπόθεση είχε αποσυρθεί.
Τα αρχεία των ιταλικών δικαστηρίων που είδε το BBC δείχνουν ότι οι διαδικασίες διακόπηκαν αφού οι δικηγόροι «παρουσίασαν έγγραφα» που αποδείκνυαν ότι το Pelorus ήταν «καταχωρημένο στα μητρώα ως εμπορικό σκάφος, καθώς χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς ή για ενοικίαση».
Ο κ. Μπρίτζ δήλωσε ότι δεν γνώριζε ότι ο κ. Αμπράμοβιτς έλεγχε επίσης τις εταιρείες που ενοικίαζαν τα γιοτ.
Στην Κύπρο, οι φορολογικές αρχές ερευνούσαν ξεχωριστά την Blue Ocean για απλήρωτο ΦΠΑ ύψους έως 17 εκατομμυρίων ευρώ (14,3 εκατομμύρια λίρες), αμφισβητώντας τον ισχυρισμό της εταιρείας ότι ήταν «μηδενικής φορολογίας» για τον ΦΠΑ επειδή ήταν εμπορική επιχείρηση.
Οι δικηγόροι της Blue Ocean δήλωσαν ότι τα αιτήματα για παροχή αποδεικτικών στοιχείων ότι τα σκάφη είχαν χρησιμοποιηθεί εμπορικά από τις εταιρείες που τα ενοικίαζαν ήταν «άδικα και καταπιεστικά», αλλά είχαν ζητήσει από τους πελάτες τους να τα προσκομίσουν και δεν έλαβαν καμία απάντηση.
Τώρα γνωρίζουμε ότι οι πελάτες της Blue Ocean ήταν, φυσικά, οι άλλες εταιρείες του κ. Αμπράμοβιτς.
Σύμφωνα με την απόφαση της έφεσης το 2018, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η Blue Ocean δεν είχε παρουσιάσει κανένα αποδεικτικό στοιχείο ότι οι εταιρείες που ενοικίαζαν τα γιοτ «ασχολούνταν με οικονομική δραστηριότητα» και ο ισχυρισμός τους ότι τα σκάφη χρησιμοποιούνταν για εμπορικούς σκοπούς απορρίφθηκε.
Τελικά, η Κύπρος κυνηγούσε τη Blue Ocean για το μικρότερο ποσό των 14 εκατομμυρίων ευρώ (11,8 εκατομμύρια λίρες).
Δεν γνωρίζουμε αν το ποσό πληρώθηκε – η εταιρεία δεν παραβρέθηκε στην έφεσή της τον Μάρτιο του 2024 και διαλύθηκε τέσσερις μήνες αργότερα.
Το Cyprus Confidential είναι μια διεθνής συνεργατική έρευνα που ξεκίνησε το 2023 και ηγήθηκε του Διεθνούς Συνεταιρισμού Ερευνητικών Δημοσιογράφων (ICIJ), για τις κυπριακές εταιρείες που παρείχαν εταιρικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες σε συνεργάτες του καθεστώτος του Ρώσου Προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν.
Συνεργάτες των ΜΜΕ περιλαμβάνουν τη The Guardian, τη δημοσιογραφική ομάδα Paper Trail Media, την ιταλική εφημερίδα L’Espresso, το Organised Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) και το Bureau of Investigative Journalism (TBIJ).