ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ ΕΒΕ ΛΕΜΕΣΟΥ (ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2024)
Ο αριθμός αυτός είναι σε μεγάλο βαθμό συγκρίσιμος με αυτούς που καταγράφηκαν σε προηγούμενες εκδόσεις του Φθινοπώρου (121 το 2023, 117 το 2022) και είναι, με πολλούς τρόπους, ένα καλό αντιπροσωπευτικό δείγμα στο οποίο μπορούν να βασιστούν ορισμένα σχετικά ασφαλή συμπεράσματα, παρά ορισμένους περιορισμούς που πρέπει να επισημανθούν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε μια εποχή που οι εξελίξεις πέρα από τον έλεγχο της Κύπρου αναμενόταν, φυσιολογικά να έχουν αντίκτυπο ειδικά στον τουρισμό, αυτός ο τομέας δυστυχώς υποεκπροσωπήθηκε πολύ στην παρούσα έκδοση του Βαρόμετρου. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα συμπεράσματα για τον τουρισμό να καταλήγουν να βασίζονται σε απόψεις που εκφράστηκαν από συμμετέχοντες στο Βαρόμετρο από επιχειρηματικούς τομείς εκτός του τουρισμού.
Πέραν τούτων, ο μεταποιητικός τομέας είχε και πάλι δυναμική παρουσία, με το ένα τρίτο όλων των συμμετεχόντων να προέρχονται από αυτόν τον τομέα, ενώ θα ελπίζαμε σε περισσότερους συμμετέχοντες από τον τομέα των υπηρεσιών, δεδομένου ότι αυτός ο τομέας αντιπροσωπεύει την πλειοψηφία των μελών του Επιμελητηρίου, με διαφορά.
Η έρευνα αποτελούνταν, ως επί το πλείστον, από προαιρετικές ερωτήσεις και έτσι σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις οι συνολικές απαντήσεις που ελήφθησαν δεν ανέρχονται σε 112 (ο συνολικός αριθμός συμμετεχόντων). Για να διευκολυνθεί, όσο το δυνατόν περισσότερο η σύγκριση μεταξύ του φθινοπώρου 2024 και του φθινοπώρου 2023, οι αριθμοί που παρουσιάζονται στους παρακάτω πίνακες (Μέρη 2 και 3), είναι τα ποσοστά που βασίζονται όχι στον συνολικό αριθμό των συμμετεχόντων, αλλά στον αριθμό των απαντήσεων σε κάθε συγκεκριμένη ερώτηση. Οι απόλυτοι αριθμοί διατηρήθηκαν όταν το σύνολο ήταν πολύ μικρό για να δικαιολογήσει τη μετατροπή τους σε ποσοστά.
ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
Σε αυτό το πλαίσιο, αυτό που μπορεί κανείς να συμπεράνει από τα γενικά ευρήματα του Βαρόμετρου, είναι ότι οι εταιρείες της Λεμεσού, αν και δεν είναι τόσο επιφυλακτικές όσο πριν από ένα χρόνο, δεν είναι ακόμη απαλλαγμένες από ένα σοβαρό βαθμό σκεπτικισμού, τόσο ως προς το πού βρίσκονται οι ίδιες. και πώς μπορεί να είναι οι ευρύτερες προοπτικές της οικονομίας. Εξετάζοντας δύο κορυφαίους δείκτες, τις προβλεπόμενες πωλήσεις και την εμπιστοσύνη στις προοπτικές της Κυπριακής οικονομίας, η κυρίαρχη αίσθηση είναι ότι τα πράγματα παραμένουν ελάχιστα διαφοροποιημένα σε σύγκριση με ένα χρόνο προηγουμένως. Αλλά την ίδια στιγμή, αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε μπορεί να αναφέρεται ως αναλογία αισιοδοξίας προς απαισιοδοξία (δηλαδή όσοι αναμένουν υψηλότερες πωλήσεις έναντι αυτών που περιμένουν χαμηλότερες και όσοι έχουν αυξημένη εμπιστοσύνη στην κυπριακή οικονομία έναντι αυτών με μειωμένη) είναι τώρα καλύτερη από πέρυσι. Υπάρχει επίσης οριακή βελτίωση όσον αφορά τις προθέσεις προσλήψεων και την ικανοποίηση από τις επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν.
Σε ότι αφορά προβλήματα, η σειρά παραμένει ουσιαστικά η ίδια, με τις ελλείψεις εργατικού δυναμικού να βρίσκονται ακόμα στην κορυφή της λίστας και με τα κυβερνητικά τμήματα να μην αντικρίζονται ως ιδιαιτέρως φιλικά προς το επιχειρείν.
Όσον αφορά τους κινδύνους, φαίνεται ότι η μόνη πραγματικά ουσιαστική ανησυχία είναι η αύξηση του κόστους, ενώ άλλοι κίνδυνοι θεωρούνται προφανώς πιο διαχειρίσιμοι. Όσον αφορά τα στοιχεία που θα μπορούσαν να επηρεάσουν περισσότερο την κυπριακή οικονομία, είναι όλα εξωγενή (αύξηση των τιμών των εμπορευμάτων, οι πόλεμοι στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή).
Εκεί που τα πράγματα είναι πραγματικά ζοφερά είναι όσον αφορά τις επικείμενες υποχρεώσεις ESG των εταιρειών όπου, προφανώς η υπάρχουσα γνώση δεν είναι επαρκής και πολύ λιγότερα γίνονται, μια κατάσταση που θα μπορούσε να καταλήξει να έχει σοβαρό κόστος για όσες θεωρούνται ως μη συμμορφούμενοι. Είναι σαφής η ανάγκη για το Επιμελητήριο, ως αντιπροσωπευτικό σώμα της επιχειρηματικής κοινότητας, να ξεκινήσει περαιτέρω εκπαιδευτικά προγράμματα στον τομέα αυτό. Σε αυτόν τον ίδιο τομέα, είναι ανησυχητικό το γεγονός ότι η αξιολόγηση των υφιστάμενων συστημάτων και εγκαταστάσεων που σχετίζονται με την κυκλική οικονομία, που πρέπει να βελτιωθούν πολύ, έχει πράγματι επιδεινωθεί. Αξίζει να διερευνήσουμε τι ακριβώς βρίσκεται στον πυρήνα αυτού του προβλήματος. Σε ερωτήσεις που εισήχθησαν για πρώτη φορά στο Βαρόμετρο του ΕΒΕΛ, σχετικά με τα πρότυπα και την γνώση σχετικά με τις λύσεις βιώσιμης κινητικότητας υπήρξαν γενικά θετικές απαντήσεις. Ωστόσο, ορισμένα στοιχεία χρήζουν περαιτέρω επεξεργασίας, ίσως στο πλαίσιο της επόμενης έκδοσης του Βαρόμετρου. Για παράδειγμα, πόσοι από εκείνους που γνωρίζουν τις λύσεις βιώσιμης κινητικότητας χρησιμοποιούν πραγματικά αυτές τις λύσεις; Επίσης όσοι βλέπουν τα πρότυπα να έχουν αρνητική επίδραση στην εργασία τους, πώς δικαιολογούν αυτή την εκτίμηση;
Όσον αφορά την τομεακή ανάλυση, και παρά τις προβλέψιμες και όχι και τόσο προβλέψιμες διαφορές στις απαντήσεις, αυτό που προκύπτει ως σαφές συμπέρασμα είναι ότι ο τομέας του εμπορίου είναι πολύ πιο συγκρατημένος στη συνολική του προοπτική από ό,τι είτε οι τομείς είτε των υπηρεσιών είτε της μεταποίησης.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το ΕΒΕΛ, επισκεφθείτε την ιστοσελίδα www.limassolchamber.eu ή καλέστε στο 25 855000.