Economy
Ο Τραμπ κατηγορεί για υπερβολικά τέλη και ζητά πίσω τη διώρυγα του Παναμά
Ο Τραμπ κατηγορεί για υπερβολικά τέλη και ζητά πίσω τη διώρυγα του Παναμά

Για υπερβολικές τιμές στη χρήση της Διώρυγας του Παναμά κατηγόρησε την κυβέρνηση της χώρας, ο εκλεγμένος Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ. Πρόσθεσε μάλιστα ότι εάν ο Παναμάς δεν διαχειρίζεται τη διώρυγα με αποδεκτό τρόπο, θα απαιτήσει από τον σύμμαχο των ΗΠΑ να την παραδώσει.

Σε μια βραδινή ανάρτηση στο Truth Social, ο Τραμπ προειδοποίησε επίσης ότι δεν θα αφήσει τη διώρυγα να πέσει σε «λάθος χέρια» και φάνηκε να προειδοποιεί για πιθανή κινεζική επιρροή στη δίοδο, γράφοντας ότι η διώρυγα δεν πρέπει να βρίσκεται κάτω απο τη διαχειρίση της Κίνας.

Η ανάρτηση του νέου Αμερικανού προέδρου, ήταν ένα εξαιρετικά σπάνιο παράδειγμα ενός ηγέτη των ΗΠΑ που λέει ότι θα μπορούσε να πιέσει μια κυρίαρχη χώρα να παραδώσει έδαφος.

Υπογραμμίζει επίσης μια αναμενόμενη αλλαγή στην αμερικανική διπλωματία υπό τον Τραμπ, ο οποίος ιστορικά δεν απέφευγε να απειλεί συμμάχους και να χρησιμοποιεί πολεμική ρητορική όταν συναλλάσσεται με ομολόγους του.

Ο έλεγχος της διώρυγας

Οι Ηνωμένες Πολιτείες κατασκεύασαν σε μεγάλο βαθμό τη διώρυγα και διαχειρίστηκαν εδάφη γύρω από το πέρασμα για δεκαετίες. Αλλά η κυβέρνηση των ΗΠΑ παρέδωσε πλήρως τον έλεγχο της διώρυγας στον Παναμά το 1999, μετά από μια περίοδο κοινής διαχείρισης.

«Τα τέλη που χρεώνονται από τον Παναμά είναι γελοία, ειδικά γνωρίζοντας την εξαιρετική γενναιοδωρία που έχει δοθεί στον Παναμά από τις ΗΠΑ», έγραψε ο Τραμπ στην ανάρτησή του στο Truth Social.
«Δεν δόθηκε προς όφελος άλλων, αλλά απλώς ως ένδειξη συνεργασίας με εμάς και τον Παναμά. Εάν δεν τηρηθούν οι αρχές, τόσο ηθικές όσο και νομικές, αυτής της μεγαλόψυχης χειρονομίας προσφοράς, τότε θα απαιτήσουμε να μας επιστραφεί η Διώρυγα του Παναμά, πλήρως και χωρίς αμφισβήτηση».

Η πρεσβεία του Παναμά στην Ουάσινγκτον δεν ανταποκρίθηκε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό, αναφέρει το Reuters.

Τι προκάλεσε την οργή
του νέου προέδρου;

«Δεν είναι σαφές τι προκάλεσε τις ύβρεις του Τραμπ για τη διώρυγα, σημειώνει το Politico. «Ενώ η Κίνα, εξηγεί,  έχει αυξήσει την παρουσία της στη Λατινική Αμερική τις τελευταίες δύο δεκαετίες – και μια εταιρεία με έδρα το Χονγκ Κονγκ διαχειρίζεται τα δύο λιμάνια σε κάθε άκρο της διώρυγας – καμία κινεζική εμπορική ή κυβερνητική οντότητα δεν έχει στην πραγματικότητα άμεσο ρόλο στη διαχείριση της ροής των πλοίων μέσω της κρίσιμης υδάτινης οδού.

Η διώρυγα διοικείται από έναν ανεξάρτητο κυβερνητικό οργανισμό του Παναμά, την Αρχή Διώρυγας του Παναμά, και η Κίνα δεν έχει κάνει καμία δημόσια χειρονομία για την αγορά της διώρυγας ή την αύξηση του αποτυπώματός της στη χώρα τους τελευταίους μήνες.

Εν τω μεταξύ, ο Παναμάς εξέλεξε πρόσφατα τον Χοσέ Ραούλ Μουλίνο ως πρόεδρο. Ο Μουλίνο δεσμεύτηκε να φέρει τον Παναμά πιο κοντά στις Ηνωμένες Πολιτείες.

Πρόσφατα, τον περασμένο Νοέμβριο ο βρετανικός Guardian σχολιαζε το υψηλό κόστος συντήρησης που προκαλεί η κλιματική αλλαγή, ιδιαίτερα η ξηρασία,  στη διαχειριστική αρχή της Διώρυγας.

Οι αρχες αναγκάστηκαν να περιορίσουν τον αριθμό και το μέγεθος των πλοίων που διασχίζουν την ήπειρο, μέσω της διώρυγας , γεγονός που δημιούργησε  κυκλοφοριακή συμφόρηση στο κανάλι .