Το Πεκίνο θα αποφύγει την κλιμάκωση της διαμάχης με την Ευρωπαϊκή Ένωση στο επίπεδο των δασμών επί των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, εκτμούν παρατηρητές της βιομηχανίας αξιολογώντας την προσέγγιση της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας ανακοίνωσε τη Δευτέρα ότι υπέβαλε πρόσθετη προσφυγή στον ΠΟΕ σχετικά με τους δασμούς της ΕΕ στα ηλεκτρικά της οχήματα, καθώς οι διμερείς συνομιλίες δεν έχουν ακόμη οδηγήσει σε σημαντική πρόοδο.
Η αναγκαία σχέση με την ΕΕ
Μιλώντας στο CNBC ο Shaun Rein, διευθύνων σύμβουλος της China Market Research, έκανε λόγο για «μια προειδοποιητική βολή εναντίον της Ευρώπης» σε μια κατά κάποιον τρόπο επίδειξη ισχύος, εκτιμά όμως ότι το Πεκίνο «δεν θα πάει πολύ μακριά». Πρόσθεσε, ακόμη ότι αναμένει πως η Κίνα θα «ζυγίσει» την απάντησή της και με δεδομένο ότι επιδιώκει στενότερες οικονομικές σχέσεις με την Ευρώπη, την ώρα που κλιμακώνονται οι εντάσεις με τις ΗΠΑ.
Από την προηγούμενη εβδομάδα που τέθηκαν σε ισχύ οι ευρωπαϊκοί δασμοί και οι δύο πλευρές έχουν διερευνήσει τη δυνατότητα καθορισμού ελάχιστης τιμής από τους κινέζους παραγωγούς αυτοκινήτων, ως εναλλακτική λύση στους δασμούς.
Ο Sam Radwan, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Enhance International, εκτιμά ότι η Κίνα θα κάνει ό, τι καλύτερο μπορεί προς αυτή την κατεύθυνση. Όπως είπε, είναι απίθανο η διαμάχη Κίνας-ΕΕ να μην κλιμακωθεί στο ίδιο επίπεδο με τη διαμάχη Ουάσιγκτον-Πεκίνου, με τις ΗΠΑ να προχωρούν σε δασμού 100% στα κινεζικά EV. Σε αυτό, επεσήμανε, θα παίξει ρόλο και η μεγάλη εξάρτηση της ΕΕ από την Κίνα στην αλυσίδα αξίας των EV.
Η ΕΕ
Αλλωστε, στο ίδιο πλαίσιο oι ευρωπαίοι εμπορικοί αξιωματούχοι εξακολουθούσαν να συζητούν με τους κινέζους ομολόγους τους, δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς σε κοινοβουλευτική επιτροπή τη Δευτέρα. Περιέγραψε την Κίνα ως τον «πιο απαιτητικό εμπορικό εταίρο» για την ΕΕ, προσθέτοντας ότι το μπλοκ πρέπει να είναι «πιο διεκδικητικό στην αμφισβήτηση των διαρθρωτικών ανισορροπιών και των αθέμιτων πρακτικών της Κίνας».
«Η ΕΕ δεν ενδιαφέρεται για εμπορικούς πολέμους, αναζητούμε την εξισορρόπηση της σχέσης μας με την Κίνα σε τομείς όπου πιστεύουμε ότι η σχέση μας δεν είναι δίκαιη», είπε ο Σέφκοβιτς.
Η Κίνα «θα αναζητήσει κάθε δυνατή οδό για να πιέσει την ΕΕ να μειώσει τους δασμούς», δήλωσε ο Eugene Hsiao, επικεφαλής της China Autos στη Macquarie Capital. «Εάν συμφωνηθούν χαμηλότεροι δασμοί, αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει το επίπεδο των επενδύσεων που θα ήθελαν να πραγματοποιήσουν οι κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ».
Υπενθυμίζεται ότι το Reuters ανέφερε την περασμένη εβδομάδα ότι η Κίνα ζήτησε από τις αυτοκινητοβιομηχανίες της να σταματήσουν μεγάλα επενδυτικά σχέδια, όπως τα εργοστάσια σε ευρωπαϊκές χώρες που υποστήριξαν τους δασμούς. Αντίθετα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες «ενθαρρύνθηκαν» να επενδύσουν σε χώρες που καταψήφισαν τους δασμούς, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Wang Wentao προέτρεψε τη Γαλλία να «αναλάβει ενεργό ρόλο» στην ώθηση της ΕΕ προς μια λύση αποδεκτή τόσο για την ευρωπαϊκή όσο και για την κινεζική βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων, όπως έγινε γνωστό από τη συνάντηση με τη γαλλίδα ομόλογό του Sophie Primas.
Η τελευταία φέρεται να είπε στον Wang ότι η ΕΕ θα συνεχίσει τις εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα, αλλά δεν θα υποκύψει στην πίεση στα βασικά σημεία.