Economy
Ανοιξε η... όρεξη των πολυεθνικών για νέες εξαγορές και πιο υγιεινά προϊόντα
Ανοιξε η... όρεξη των πολυεθνικών για νέες εξαγορές και πιο υγιεινά προϊόντα

Οι μεγάλες πολυεθνικές τροφίμων δέχονται πιέσεις εξαιτίας των υποτονικών πωλήσεων και πολλοί όμιλοι προσπαθούν να επανεκκινήσουν και να βρεθούν ξανά σε τροχιά ανάπτυξης εξαγοράζοντας νέα brands και εγκαταλείποντας άλλα που παρουσιάζουν χαμηλή απόδοση.

Εκπτώσεις: Πολυτέλεια τα ψώνια – Ακτοπλοϊκά και τρόφιμα «κερδίζουν» τη μόδα

Τα αποτελέσματα ήταν μικτά. Οι εταιρείες έχουν επενδύσει σε διάφορα premium και πιο υγιεινά προϊόντα που δεν είναι καθημερινά απαραίτητα και συχνά κοστίζουν περισσότερο. Καθώς οι αγοραστές παραμένουν προσεκτικοί με τις δαπάνες τους, αυτά τα στοιχεία είναι πιθανό να περικοπούν πρώτα από τους προϋπολογισμούς τους.

Η αγορά συσκευασμένων τροφίμων έχει δει μεγάλες αλλαγές στη σειρά προϊόντων της τα τελευταία χρόνια. Η General Mills, για παράδειγμα, έχει επισημάνει ότι ο συνδυασμός των προϊόντων που πουλά έχει αλλάξει κατά 30% από το 2018 λόγω μιας σειράς εξαγορών και μεταβιβάσεων. 

Η Campbell Soup ανακοίνωσε πρόσφατα ότι θα εγκαταλείψει το συνθετικό «soup» από το όνομα για να αντικατοπτρίζει καλύτερα το επιχειρηματικό της λίφτινγκ – η πλειοψηφία των πωλήσεών της προέρχεται πλέον από προϊόντα που δεν είναι σούπες.

«Πολλές από αυτές τις εταιρείες έχουν μια πραγματικά μεγάλη κληρονομιά σε δραστηριότητες που είναι σταθερές και κερδοφόρες, αλλά προσπαθούν να κάνουν το χαρτοφυλάκιό τους πιο ευέλικτο και να βρουν το επόμενο εμπορικό σήμα υψηλής ανάπτυξης», λέει στο Barrons ο Jim Salera, αναλυτής στην εταιρεία χρηματοοικονομικών υπηρεσιών Stephens.

Τα σνακ αποτελούν από καιρό μεγάλο τομέα ενδιαφέροντος, καθώς προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες σε ορισμένες μάρκες να ξεχωρίσουν, οι οποίες αμύνονται έναντι των απειλών από φθηνότερες ιδιωτικές ετικέτες. Η… όρεξη άνοιξε κατά τη διάρκεια της πανδημίας καθώς οι άνθρωποι περνούσαν περισσότερο χρόνο δουλεύοντας από το σπίτι.

«Οι περιστάσεις για κατανάλωση σνακ παρουσιάζουν περισσότερες δυνατότητες επέκτασης και τα σνακ καταναλώνονται πιο συχνά ως μίνι γεύματα σε αντίθεση με τα παραδοσιακά γεύματα», λέει ο αναλυτής της TD Cowen, Robert Moskow.

Πέρυσι, η J.M. Smucker εξαγόρασε την Hostess Brands, την παραγωγό εταιρεία των Twinkies, για να επεκτείνει την εμβέλειά της στα γλυκά σνακ αρτοσκευάσματα. «Το σνακ συνεχίζει να είναι μια συναρπαστική περίσταση καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας του καταναλωτή», είπε ο CFO Tucker Marshall στο Barron’s. «Το 70% των καταναλωτών τρώει δύο σνακ την ημέρα». 

Τον Αύγουστο, ο γίγαντας των γλυκισμάτων Mars ανακοίνωσε την απόκτηση της Kellanova, του κατασκευαστή των Pringles και Cheez-It. Η τιμή των 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι 33% υψηλότερη από την αποτίμηση της Kellanova εκείνη την εποχή, δείχνοντας την πεποίθηση της Mars ότι οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να προτιμούν τα επώνυμα σνακ.

Τροφές για κατοικίδια

Οι τροφές για κατοικίδια είναι ένας άλλος τομέας με υψηλές δυνατότητες ανάπτυξης. Οι εταιρείες έχουν ενισχύσει την καινοτομία στη διατροφή και τη συσκευασία, καθώς περισσότεροι άνθρωποι έχουν κατοικίδια και απαιτούν εξειδικευμένα προϊόντα. Πολλοί είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν περισσότερα σε premium μάρκες.

Η General Mills επεκτείνει τις δραστηριότητές της στις τροφές για κατοικίδια μέσω μιας σειράς εξαγορών τα τελευταία χρόνια, προσθέτοντας τα brands Blue Buffalo, Fera Pets και Edgard & Cooper. Πέρυσι, η Post Holdings εξαγόρασε μια ομάδα εμπορικών σημάτων τροφών για κατοικίδια από την J.M. Smucker, καθιστώντας την σημείο εισόδου στην αγορά.

Premium προϊόντα

Τα premium προϊόντα είναι ο βασικός κινητήρας ανάπτυξης σε πολλές κατηγορίες τροφίμων χάρη στη διχοτόμηση στη συμπεριφορά των καταναλωτών, λέει ο Salera. Ενώ τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα έχουν μειώσει τις δαπάνες, οι πλουσιότεροι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν σε προϊόντα υψηλής ποιότητας.

Νωρίτερα φέτος, η Campbell Soup εξαγόρασε τη Sovos Brands, γνωστή για την premium σάλτσα ζυμαρικών Rao’s, της οποίας το μερίδιο αγοράς έχει αυξηθεί στο 14% από 4% πριν από τέσσερα χρόνια. Η Rao’s βρίσκεται ήδη σε καλό δρόμο για να γίνει η τέταρτη μάρκα της εταιρείας με περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο ετήσιες πωλήσεις. Η Campbell Soup αναμένει ότι θα αυξηθεί από μεσαίο έως υψηλό μονοψήφιο ποσοστό ετησίως τα επόμενα τρία χρόνια.

Με περισσότερους καταναλωτές που συνειδητοποιούν την υγεία, τα τρόφιμα «καλύτερα για εσάς» κερδίζουν επίσης μεγάλη έλξη. Αυτή η κοινωνική ομάδα αναζητά από κρέας φυτικής προέλευσης έως ποτά με μηδενική ζάχαρη και όλα τα είδη προϊόντων που διαθέτουν λιγότερο επεξεργασμένα συστατικά. Η νέα γκάμα φαρμάκων για την απώλεια βάρους, όπως το Ozempic, ενίσχυσε περαιτέρω την ανάγκη για προϊόντα χαμηλών θερμίδων.

Εξαγορές αλλά και πιέσεις

Η Mars πέρυσι εξαγόρασε την Kevin’s Natural Foods, η οποία έχει προϊόντα όπως γεύματα από sous-vide, σάλτσες και συνοδευτικά. Την περασμένη εβδομάδα, η PepsiCo ανακοίνωσε ότι εξαγοράζει την Siete Foods, μια εταιρεία που παράγει τορτίγιες, σάλσας και άλλα μεξικανοαμερικάνικα τρόφιμα για μια ποικιλία διατροφικών αναγκών.

Αλλά οι επενδυτές πρέπει να είναι υπομονετικοί. Η μείωση του πληθωρισμού σημαίνει μικρότερη ανάπτυξη από τις αυξήσεις τιμών και ο όγκος των πωλήσεων παραμένει υπό πίεση καθώς οι καταναλωτές είναι πιο επιλεκτικοί με τις δαπάνες τους. Εν τω μεταξύ, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες οδήγησαν σε υψηλές τιμές ρεκόρ για αγροτικά προϊόντα όπως ο καφές, η ζάχαρη και το κακάο, περιορίζοντας περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους των εταιρειών τροφίμων.

Στην τελευταία κλήση κερδών, η διοίκηση της J.M. Smucker σημείωσε ότι οι πωλήσεις των επωνυμιών Hostess ήταν κατώτερες των προσδοκιών, καθώς η μείωση της επισκεψιμότητας των καταστημάτων ψιλικών επηρέασε δυσανάλογα τη μάρκα. Η εταιρεία αναμένει ότι αυτό θα συνεχιστεί και μείωσε τις προοπτικές της για το οικονομικό 2025.

Η επιχείρηση κατοικίδιων ζώων της General Mills στη Βόρεια Αμερική σημείωσε επίσης συγκρίσιμη πτώση των πωλήσεων κατά 1% από πέρυσι το τελευταίο τρίμηνο. Πρόσφατα ανακοίνωσε την πώληση της βορειοαμερικανικής επιχείρησης γιαουρτιού που χάνει μερίδιο αγοράς από ελληνικές μάρκες γιαουρτιού όπως το Chobani και το Fage.

Παρά τη συμπερίληψη της Rao’s, η Campbell Soup αύξησε τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ανάπτυξης των πωλήσεών της μόνο κατά μία ποσοστιαία μονάδα, αντανακλώντας την αναμενόμενη αδυναμία στο υπόλοιπο χαρτοφυλάκιό της. Το τελευταίο τρίμηνο, οι συγκρίσιμες πωλήσεις εξαιρουμένης της Rao μειώθηκαν κατά 1% σε ετήσια βάση, ενώ το τμήμα των σνακ σημείωσε πτώση 3%.

Η Campbell Soup έχει εντείνει τις διαφημίσεις και τις προωθητικές ενέργειες, αλλά αυτές οι επενδύσεις ενδέχεται να μην ενισχύσουν τις πωλήσεις όσο περίμενε η εταιρεία, λέει ο αναλυτής της DA Davidson, Brian Holland.

Οι μετοχές της General Mills και της Campbell Soup έχουν καταγράψει αύξηση 8,6% και 6,3%, αντίστοιχα, ενώ η μετοχή της J.M. Smucker έχει υποχωρήσει 9,9% σε ετήσια βάση.

Ωστόσο, οι όμιλοι ετερογενών δραστηριοτήτων πιθανότατα θα συνεχίσουν να αναζητούν προσθήκες στα χαρτοφυλάκιά τους για να προετοιμαστούν για το πότε οι καταναλωτές θα ανοίξουν περισσότερο τα πορτοφόλια τους. Και μικρές, αλλά υψηλής ανάπτυξης εταιρείες θα μπορούσαν να είναι πιθανοί στόχοι εξαγοράς, όπως εκτιμούν αναλυτές της αγοράς.