Η απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιβάλει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα έχει στρέψει το ενδιαφέρον στο πώς και πότε το Πεκίνο θα απαντήσει με αντίποινα κλιμακώνοντας τη μεγαλύτερη εμπορική διαμάχη με ην Ευρώπη εδώ και χρόνια.
Το Πεκίνο είχε προηγουμένως απειλήσει με δασμούς στις εισαγωγές μπράντι της ΕΕ και ξεκίνησε έρευνες αντιντάμπινγκ για το χοιρινό και τα γαλακτοκομικά προϊόντα ως απάντηση στους δασμούς της ΕΕ. Εάν η Κίνα αποφασίσει να απαντήσει με δασμούς σε ευρωπαϊκά προϊόντα όπως αυτά, το κόστος κάθε άλλο παρά αμελητέο θα είναι για πολλές ευρωπαϊκές χώρες που εξάγουν μεγάλες ποσότητες στη χώρα με τους περισσότερους καταναλωτές στον κόσμο.
Οι χώρες που κινδυνεύουν περισσότερο από ενδεχόμενα αντίποινα από την πλευρά της Κίνας είναι σαφώς εκείνες οι οποίες ψήφισαν υπέρ της επιβολής επιπλέον δασμών στα κινεζικής κατασκευηής ηλεκτρικά οχήματα, δήλωσε στο Bloomberg η Deborah Elms, επικεφαλής εμπορικής πολιτικής στο Hinrich Foundation, έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα την Ασία, με αντικείμενο την προώθηση του βιώσιμου παγκόσμιου εμπορίου. Οι χώρες της ΕΕ ψήφισαν την Παρασκευή για την επιβολή των δασμών, με 10 κράτη μέλη υπέρ, πέντε κατά και 12 αποχές.
Σε σχόλιό του το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου προειδοποιεί ότι οι δασμοί θα κλονίσουν την εμπιστοσύνη των κινεζικών επιχειρήσεων που επενδύουν στην Ευρώπη και δεσμεύτηκε να «λάβει όλα τα μέτρα» για να προστατεύσει τα συμφέροντα των εταιρειών της.
Η Elms αναμένει πρόσθετο έλεγχο για βασικούς τομείς όπως το χοιρινό και τα γαλακτοκομικά. «Οι χώρες που ψήφισαν “όχι” θα μπορούσαν να λάβουν περισσότερες επενδύσεις, καθώς και να αποφύγουν ή να δεχθούν περιορισμένες ενδεχόμενες δυσκολίες στις επενδυτικές δραστηριότητες εντός της Κίνας», είπε η Elms.
Χοιρινό, Γαλακτοκομικά
Το χοιρινό είναι πιθανότατα ένας από τους πιο ευαώλτους τομείς στην αντίδραση της Κίνας. Το Πεκίνο έχει ξεκινήσει έρευνα αντιντάμπινγκ στις εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την ΕΕ. Εάν αυτό οδηγήσει σε δασμούς, ο αντίκτυπος θα επικεντρωθεί σε μεγάλους προμηθευτές όπως η Ισπανία —η οποία απείχε από την ψηφοφορία— καθώς και η Δανία και η Ολλανδία, που υπερψήφισαν την πρόταση της Κομισιόν για τους δασμούς στα EV.
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα βρίσκονται επίσης στο μ άτι του κυκλώνα, με την Ολλανδία, τη Γαλλία και την Ιρλανδία μεταξύ των βασικών προμηθευτών της ΕΕ στην Κίνα. Η ΕΕ αμφισβητεί ήδη την έρευνα της Κίνας για τις επιδοτήσεις γαλακτοκομικών προϊόντων προσφέυγοντας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Είναι μάλιστα η πρώτη φορά που σπεύδει να προσφύγει πριν ολοκληρωρθεί η έρευνα και αποκαλυφθούν τα μέτρα της Κίνας.
Οι Γάλλοι παραγωγοί κονιάκ θα παρακολουθούν στενά πώς εξελίσσεται η κατάσταση. Η έρευνα του Πεκίνου για το μπράντι από την ΕΕ κατέληξε στο συμπέρασμα τον Αύγουστο ότι είχε σημειωθεί ντάμπινγκ, αλλά επέλεξε να μην επιβάλει προσωρινούς δασμούς σε μια κίνηση που ερμηνεύεται ως προσπάθεια αποκλιμάκωσης των εμπορικών εντάσεων με την Ευρώπη.
Η Κίνα είχε αφήσει να εννοηθεί ότι τα εισαγόμενα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες θα μπορούσαν να είναι ένας άλλος στόχος για αντίποινα από την πλευρά του Πεκίνου. Εάν επιβάλλονταν δασμοί μόνο στους ευρωπαίους εξαγωγείς, θα έπληττε κυρίως τη Γερμανία και τη Σλοβακία, αν και και οι δύο χώρες καταψήφισαν τους δασμούς στα κινεζικά EV.
Ενδεικτική της ανησυχίας των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, ο CEO της Volkswagen, Oliver Blume, επεσήμανε την απειλή πιθανών αντιποίνων από το Πεκίνο μετά την ψηφοφορία για τους δασμούς, λέγοντας ότι οι πιθανοί δασμοί στα γερμανικά αυτοκίνητα θα ήταν πλήγμα για τη βιομηχανία και θα επηρεάσουν μάρκες όπως η Audi, η Porsche ή Lamborghini.
Διαπραγματεύσεις
χωρίς φως στο τούνελ
Η ΕΕ θεωρεί οποιεσδήποτε πιθανές ενέργειες από την Κίνα ως αντίποινα για τα μέτρα της Κομισιόν στα ηλεκτροκίνητα και έχει δηλώσει ότι θα υπερασπιστεί τα συμφέροντά της. Οι Βρυξέλλες και το Πεκίνο θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις για την εξεύρεση εναλλακτικής λύσης στους δασμούς, ανακοίνωσε χθες μετά την ψηφοφορία η Κομισιόν.
Και τα δύο μέρη διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία για έναν μηχανισμό ελέγχου των τιμών και των όγκων εξαγωγής αντί των δασμών. Η Elms σχολίασε ότι η Κίνα θα προσφέρει «καρότα» και θα συνεχίσει να χρησιμοποιεί «μαστίγιο» όσο συνεχίζονται οι συνομιλίες.
Το Πεκίνο έχει προειδοποιήσει ότι η ΕΕ θα χάσει τις επενδύσεις από τις κινεζικές εταιρείες ηλεκτροκίνητων οχημάτων και την ευκαιρία να μεταμορφώσει τη δική της αυτοκινητοβιομηχανία εάν εγκριθούν οι δασμοί. «Σε αυτό το σημείο, θα έλεγα ότι η πιθανότητα επίτευξης κάποιας συμφωνίας θα ήταν μάλλον χαμηλή», είπε στο Bloomberg, ο Χένρι Γκάο, καθηγητής νομικής στο Πανεπιστήμιο Διαχείρισης της Σιγκαπούρης που ερευνά το εμπόριο και τις κινεζικές πολιτικές. «Εάν αποτύχουν οι συνομιλίες, δεν θα εκπλαγώ αν υπάρξουν μεγάλα αντίποινα από την Κίνα» είπε χαρακτηριστικά.
Ασταμάτητη η Κίνα
Σε χθεσινό δημοσίευμα του Reuters, διατυπωνόταν η καθόλου ενθαρρυντική για την ΕΕ εκτίμηση ότι οι δασμοί στα κινεζικά EV δεν θα σταματήσουν την αυξανόμενη επιρροή της Κίνας στα υβριδικά οχήματα και στις κρίσιμες μπαταρίες, ούτε θα αναστείλουν την εξάπλωση των εμπορικών εντάσεων σε άλλα πεδία. Αντίθετα, η επιβολή αυτών των δασμών που εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από τις χώρες μέλη της ΕΕ, αφήνει τους ευρωπαίους φορείς εκτεθειμένους σε άλλα μέτωπα.
Ένα βασικό ξεχωριστό σημείο πίεσης θα είναι τα υβριδικά οχήματα, τα οποία χρησιμοποιούν τόσο βενζίνη όσο και μπαταρίες και δεν εμπίπτουν στους δασμούς.
Οι κινέζοι παίκτες πωλούν ήδη περισσότερα από αυτά τα αυτοκίνητα, βοηθούμενοι από την τεράστια εγχώρια κλίμακά τους. Μάλιστα, μπορούν ακόμη και να ξεπεράσουν μαζικά τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία. Επιπλέον, η κυριαρχία της Κίνας τόσο στα αμιγώς ηλεκτρικά όσο και στα υβριδικά μοντέλα είναι οι μπαταρίες. Αυτά μπορεί να αποτελούν περίπου το 40% της αξίας ενός αυτοκινήτου.
Η BYD και οι άλλες κινεζικές μάρκες ηλεκτρικών οχημάτων αποτελούν περίπου τα δύο τρίτα των παγκόσμιων πωλήσεων. Η κλίμακά τους και οι εγχώριες επιδοτήσεις σημαίνουν ότι οι κυψέλες που κατασκευάζονται στην Κίνα μπορεί να είναι έως και 1/3 φθηνότερες από ό,τι στην Ευρώπη, εκτιμά η S&P Global.
Εττσι, αν και οι Βρυξέλλες ενθαρρύνουν την ευρωπαϊκή παραγωγή, οι κινεζικές εταιρείες αύξησαν τις εξαγωγές στην ΕΕ σε 23,4 δισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι, 10 φορές περισσότερο από ό,τι οι όγκοι πέντε χρόνια νωρίτερα. Η τοπική αλυσίδα εφοδιασμού κινδυνεύει να εξαρτάται από την Κίνα και να είναι λιγότερο ικανή να επενδύσει σε νέες τεχνολογίες.