Ο πληθωρισμός έχει συμπιέσει τα πορτοφόλια σε τέτοιο βαθμό που ακόμη και οι πωλητές λιανικής βλέπουν πλέον τους καταναλωτές με κιάλια. Αλλά δεν είναι μόνο οι «μικροί» που πιέζονται. Αποτέλεσε πρόβλημα και για τη Ryanair, την αεροπορική εταιρεία εξαιρετικά χαμηλού κόστους με έδρα το Δουβλίνο.
Η αεροπορική εταιρεία είχε απογοητευτικά αποτελέσματα για το πρώτο και το δεύτερο τρίμηνο, μειώνοντας τα κέρδη της κατά 46% αυτό το καλοκαίρι και οι ναύλοι μειώθηκαν κατά 15% από έτος σε έτος το πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με το Fortune.
«Η διοίκηση αντιλήφθηκε ότι οι καταναλωτές βρίσκονται υπό σημαντική πίεση, με τις δαπάνες να μειώνονται λόγω των επιπτώσεων των υψηλότερων επιτοκίων και του πληθωρισμού», σύμφωνα με σημείωμα αναλυτών από την ερευνητική εταιρεία Bernstein αυτή την εβδομάδα. «Η πίεση των καταναλωτών είναι και ήταν το μεγαλύτερο επιμύθιο αυτών των υποτονικών αποδόσεων».
Φταίνε οι «σπαγγοραμένοι» καταναλωτές
Όταν η αεροπορική εταιρεία ανέφερε κέρδη του πρώτου τριμήνου, ο οικονομικός διευθυντής της Ryanair, Νιλ Σόραχαν, κατηγόρησε τους «σπαγγοραμένους» καταναλωτές για υποτονικές πωλήσεις. «Οι άνθρωποι θέλουν να βγουν εκεί έξω, αλλά είναι λίγο πιο προσεκτικοί στο πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους», είπε ο Σόραχαν σε ανακοίνωση αποτελεσμάτων.
Επί του παρόντος, ένα τυπικό εισιτήριο της Ryanair κοστίζει περίπου 50 δολ. ή 44 ευρώ, αλλά ο διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής εταιρείας Μάικλ Ο’Λίρι είπε στην Bernstein κατά τη διάρκεια της Διάσκεψης Στρατηγικών Αποφάσεων της εταιρείας ότι θα μπορούσε να δει αύξηση των τιμών πάνω από 30%, κατά μέσο όρο, μέσα στα επόμενα τέσσερα έως πέντε χρόνια. Κάτι τέτοιο θα εκτινάξει τις τιμές στα 61,50 ή 67,10 δολάρια ή μεταξύ 55 και 60 ευρώ.
«Οι οικονομικές αεροπορικές εταιρείες, όπως και άλλες επιχειρήσεις, αυξάνουν τις τιμές όταν οι συνθήκες είναι κατάλληλες», είπε ο Πίτερ Φόλοους, συγγραφέας του Results, Not Reports, στο Fortune. «Μπορεί να είναι ένας πιο άμεσος τρόπος για να αυξηθεί η κερδοφορία από τη μείωση του κόστους». «Αλλά έχει εγγενείς κινδύνους», προειδοποίησε ο Φόλοους, ο οποίος είναι επίσης Διευθύνων Σύμβουλος της Carpedia, μιας εταιρείας συμβούλων διαχείρισης που εξυπηρετεί τη Delta, τη Fedex και την ASL Distribution.
Ο κίνδυνος για την Ryanair
από την αύξηση των τιμών
Οι αυξήσεις των τιμών συνήθως οφείλονται στην αύξηση του λειτουργικού κόστους, όπως οι τιμές των καυσίμων, τα τέλη αεροδρομίου και άλλα λειτουργικά έξοδα, είπε ο Φόλοους. «Ο κίνδυνος με την αύξηση των τιμών είναι ότι μπορεί να αλλάξει τη συμπεριφορά των καταναλωτών», είπε ο Φόλοους. «Εάν οι τιμές είναι πολύ υψηλές, οι καταναλωτές αναζητούν εναλλακτικές [όπως] άλλες εταιρείες, άλλους τρόπους ταξιδιού ή λιγότερα ταξίδια. Εάν αυτό οδηγεί σε χαμηλότερη ζήτηση, τότε τελικά επιστρέφεις σε κύκλο ανατιμήσεων».
Εν τω μεταξύ, ο ανταγωνιστής της Ryanair, EasyJet, αύξησε επίσης τις τιμές, αλλά για διαφορετικούς λόγους. Η EasyJet ανανκοίνωσε ένα εκπληκτικό τρίτο τρίμηνο που έκλεισε στις 30 Ιουνίου με αύξηση 16% στα κέρδη προ φόρων σε σχεδόν 314 εκατομμύρια δολάρια, πουλώντας επίσης επιπλέον 1,5 εκατομμύρια εισιτήρια.
«Οι αυξήσεις των τιμών μπορεί να ωφελήσουν βραχυπρόθεσμα», είπε ο Φόλοους. «Όμως, όπως και η ξενοδοχειακή βιομηχανία, θα απαιτήσει προσεκτική εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης – ή με πιο ρεαλιστικούς όρους, κερδοφορία και ικανοποίηση πελατών».
Οι άλλες προκλήσεις της Ryanair
Εκτός από την κόπωση των καταναλωτών, ο Ο’Λίρι κατηγόρησε επίσης την κακή απόδοση της αεροπορικής εταιρείας για τις επιπτώσεις της με τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία συμπεριλαμβανομένων των Kiwi, Lastminute και Opodo. Αυτές οι εταιρείες αφαίρεσαν ξαφνικά τις πτήσεις της Ryanair από τις ιστοσελίδες τους αυτό το καλοκαίρι, αφού η αεροπορική εταιρεία τους κατηγόρησε ότι είναι «πειρατές» και «εξαπάτησαν» πελάτες με υψηλότερες χρεώσεις.
Η απώλεια κρατήσεων μέσω τέτοιων διαδικτυακών ταξιδιωτικών γραφείων «είχε μεγαλύτερο αντίκτυπο στη [Ryanair] από ό,τι περίμενε ο Μάικλ Ο’Λίρι», σύμφωνα με το σημείωμα της Berstein.
Ωστόσο, «τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία χρειάζονται τη Ryanair περισσότερο από ό,τι τα χρειάζεται η Ryanair», είπε ο Ο’Λίρι στην Berstein. Προς το παρόν, η αεροπορική εταιρεία προσφέρει μόνο πτήσεις online μέσω eDreams και Booking.com, αλλά ο Ο’Λίρι αναμένει να προσελκύσει περισσότερες πλατφόρμες «τελικά».
Πέρα από το δράμα με τα διαδικτυακά ταξιδιωτικά γραφεία, η Ryanair αντιμετωπίζει μια δική της εσωτερική αναταραχή. Ο Ο’Λίρι παραδέχτηκε πρόσφατα ότι η τάση του να εξοργίζεται θα μπορούσε να επηρεάσει τα αποτελέσματα της εταιρείας.
«Η Ryanair πάντα αναφέρεται σε κάποια ροή ειδήσεων», είπε ο Ο’Λίρι κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης της εταιρείας. «Πολεμάμε κάποιο συνδικάτο ή κάποιον υπουργό ή αποκαλώ κάποιον υπουργό ηλίθιο ή με αποκαλούν ηλίθιο».
Αλλά, υποστηρίζει, επίσης, ότι οι κρίσεις οργής και η ειλικρινής φύση του έχουν αποδειχθεί εντάξει στο τέλος.
«Το αστείο πράγμα που μάθαμε όλα αυτά τα χρόνια είναι ότι η κακή δημοσιότητα πουλάει πολύ περισσότερες θέσεις από ό,τι η καλή», είπε ο Ο’Λίρι στη Wall Street Journal.