Το υπουργείο Εμπορίου των ΗΠΑ πρότεινε τη Δευτέρα να απαγορευτεί το βασικό κινεζικό λογισμικό και υλικό σε συνδεδεμένα οχήματα στους αμερικανικούς δρόμους λόγω ανησυχιών για την εθνική ασφάλεια, μια κίνηση που ουσιαστικά θα αποκλείσει τα κινεζικά αυτοκίνητα και φορτηγά από την αμερικανική αγορά.
Ο σχεδιαζόμενος κανονισμός, τον οποίο ανέφερε πρώτο το Reuters, θα ανάγκαζε επίσης τις αμερικανικές και άλλες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες τα επόμενα χρόνια να αφαιρέσουν βασικό κινεζικό λογισμικό και υλικό από τα οχήματα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η κυβέρνηση του προέδρου Τζο Μπάιντεν έχει εκφράσει ανησυχίες σχετικά με τη συλλογή δεδομένων από συνδεδεμένα κινεζικά οχήματα για τους οδηγούς και τις υποδομές των Η.Π.Α. και την πιθανή ξένη χειραγώγηση των οχημάτων που είναι συνδεδεμένα στο διαδίκτυο και τα συστήματα πλοήγησης. Τον Φεβρουάριο, ο Λευκός Οίκος διέταξε έρευνα.
Σε δημόσιο διάλογο η πρόταση
Οι προτεινόμενες απαγορεύσεις θα εμπόδιζαν τις δοκιμές αυτοκινούμενων οχημάτων στους δρόμους των ΗΠΑ από κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες και θα επεκτείνονταν σε λογισμικό και υλικό οχημάτων που παράγονται από τη Ρωσία και θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλους αντιπάλους των ΗΠΑ.
Η πρόταση θα καταστήσει τις απαγορεύσεις λογισμικού αποτελεσματικές από το έτος μοντέλου 2027. Η απαγόρευση του υλικού θα τεθεί σε ισχύ το έτος μοντέλου 2030 ή τον Ιανουάριο του 2029.
Το αμερικανικο υπουργείο Εμπορίου δίνει στο κοινό 30 ημέρες για να σχολιάσει την πρόταση και ελπίζει να την οριστικοποιήσει μέχρι τις 20 Ιανουαρίου.
Οι κανόνες θα καλύπτουν όλα τα οδικά οχήματα, αλλά εξαιρούν τα γεωργικά ή μεταλλευτικά οχήματα που δεν χρησιμοποιούνται σε δημόσιους δρόμους, καθώς και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα τρένα.
Κλιμάκωση
Η κίνηση αυτή αποτελεί σημαντική κλιμάκωση των αμερικανικών περιορισμών για τα κινεζικά οχήματα, το λογισμικό και τα εξαρτήματα. Αυτόν τον μήνα, η κυβέρνηση Μπάιντεν κλείδωσε απότομες αυξήσεις δασμών στις κινεζικές εισαγωγές, συμπεριλαμβανομένου ενός δασμού 100% στα ηλεκτρικά οχήματα και αυξήσεις στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων και στα βασικά ορυκτά.
«Όταν οι ξένοι αντίπαλοι κατασκευάζουν λογισμικό για την κατασκευή ενός οχήματος, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για παρακολούθηση, μπορεί να ελεγχθεί εξ αποστάσεως, γεγονός που απειλεί την ιδιωτική ζωή και την ασφάλεια των Αμερικανών στο δρόμο», δήλωσε η υπουργός Εμπορίου Τζίνα Ραϊμόντο.
«Σε μια ακραία κατάσταση, ένας ξένος αντίπαλος θα μπορούσε να κλείσει ή να πάρει τον έλεγχο όλων των οχημάτων του που λειτουργούν στις Ηνωμένες Πολιτείες, όλα ταυτόχρονα, προκαλώντας δυστυχήματα, μπλοκάροντας δρόμους».