Σε μια εποχή με συνεχείς κρίσεις και απρόβλεπτες εξελίξεις, τα Cyprus Marketing Achievement Awards επαναφέρουν τη σημασία του μάρκετινγκ και της επαφής της επιχείρησης με την αγορά», δηλώνει ο Γεώργιος Μπάλτας, Προεδρεύων της Κριτικής Επιτροπής.
Μέσα από αυτή τη συνέντευξη, ο κορυφαίος ακαδημαϊκός αναδεικνύει τη σπουδαιότητα της συμμετοχής στα βραβεία, καθώς και τα κριτήρια που καθορίζουν τις επιτυχημένες στρατηγικές μάρκετινγκ. Σύμφωνα με τον ίδιο: «Τα Cyprus Marketing Achievement Awards αποτελούν σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις της κυπριακής αγοράς να διακριθούν και να αναδείξουν τα επιτεύγματά τους, αλλά και να κινητοποιήσουν τα στελέχη τους που είναι υπεύθυνα για τη στρατηγική μάρκετινγκ»
Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας οδήγησαν να αποδεχτείτε την πρόταση να προεδρεύσετε στην κριτική επιτροπή των Cyprus Marketing Achievement Awards; Τι σημαίνει για εσάς αυτός ο ρόλος;
Τα Cyprus Marketing Achievement Awards μπορούν να αναδείξουν τον κρίσιμο ρόλο του μάρκετινγκ ως της επιχειρησιακής λειτουργίας που αφορά τη διοίκηση της αγοράς και τη διασύνδεσή της αγοράς με την εταιρεία ή τον οργανισμό. Συχνά βλέπουμε ότι το κοινό δεν έχει πολύ σαφή εικόνα για την πολύπλευρη λειτουργία του μάρκετινγκ και ενίοτε δεν είναι πλήρως κατανοητή η κρισιμότητα της για την επιβίωση και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Από την άποψη αυτή, θεσμοί αριστείας όπως τα Cyprus Marketing Achievement Awards προάγουν την ανταγωνιστικότητα των Κυπριακών επιχειρήσεων, ακριβώς διότι φέρνουν στο προσκήνιο την κρίσιμη επιχειρησιακή λειτουργία που συνδέει την επιχείρηση με την αγορά της.
Στη δήλωσή σας αναφέρατε ότι «σε ένα οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον με απρόβλεπτες εξελίξεις και συνεχείς κρίσεις, τα Cyprus Marketing Achievement Awards επαναφέρουν στο προσκήνιο τη σημασία της επαφής της επιχείρησης με την αγορά και τους καταναλωτές». Πώς πιστεύετε ότι τα βραβεία αυτά συμβάλλουν στο να ενισχυθεί η συνειδητοποίηση αυτής της σημασίας;
Πιστεύω ότι βασική αρχή επιβίωσης και ανάπτυξης για κάθε επιχείρηση είναι η ευφυής προσαρμογή της στο περιβάλλον όπου λειτουργεί. Χρειάζεται επομένως επαφή με την αγορά και τους καταναλωτές. Η επαφή αυτή είναι η αποστολή του σωστού και αποτελεσματικού μάρκετινγκ. Ενημερώνεσαι από τους πελάτες σου και ενημερώνεις τους πελάτες σου, προσπαθώντας αφενός να έρθεις πιο κοντά στις προτιμήσεις τους και αφετέρου να τους φέρεις πιο κοντά σε αυτό που είσαι και κάνεις εσύ ως εταιρεία και μάρκα.
Ποια θεωρείτε ότι είναι τα κριτήρια που διακρίνουν τις πιο επιτυχημένες πρακτικές marketing στις σημερινές αγορές; Και πώς αυτά τα κριτήρια αντικατοπτρίζονται στην αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία;
Όλα στον κόσμο των επιχειρήσεων κρίνονται εκ του αποτελέσματος. Από αυτόν τον κανόνα δεν ξεφεύγει κάποια επιχειρησιακή λειτουργία, ούτε βέβαια το μάρκετινγκ. Συνεπώς, οι επιτυχημένες πρακτικές είναι εκείνες που απέδωσαν και έφεραν ανάπτυξη και καλά αποτελέσματα. Ας μην ξεχνάμε ότι σήμερα είμαστε σε μία εποχή που κυριαρχούν τα δεδομένα, τα πάντα μετρούνται, τα πάντα αξιολογούνται και είναι πλέον πολύ απλό να διαπιστώσεις τι απέδωσε και τι όχι. Αυτό είναι σημαντικό διότι στρατηγικές που δεν αποδίδουν πρέπει να αλλάζουν και στρατηγικές που αποδίδουν πρέπει να ενισχύονται. Είναι λανθασμένη και ξεπερασμένη η αντίληψη που λέει ότι δήθεν είναι δύσκολο να αξιολογηθεί το αποτέλεσμα του μάρκετινγκ. Είναι εύκολο να μάθεις ακριβώς το αποτέλεσμα κάθε κίνησης και απόφασης σε μία ψηφιακή εποχή με πρωτοφανή πρόσβαση σε δεδομένα και τεχνολογίες συγκέντρωσης και ανάλυσης δεδομένων που επιγραμματικά ονομάζουμε marketing analytics.
Έχετε διδάξει marketing σε πανεπιστήμια τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Αγγλία. Το marketing διαφέρει από χώρα σε χώρα και πρέπει να διαφοροποιείται ανάλογα με την τοπική αγορά ή λειτουργεί ο νόμος της παγκοσμιοποίησης;
Μία θεμελιώδης και κλασσική αρχή του μάρκετινγκ είναι η προσαρμογή στις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε αγοράς, με στόχο τη μέγιστη δυνατή ικανοποίηση των πελατών. Υπάρχουν προϊόντα που μπορούν να τυποποιηθούν σε διεθνές επίπεδο ώστε να μειωθεί το κόστος, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις χρειάζεται προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες. Θα έλεγα ότι αν αγνοήσεις και δεν σεβαστείς τις ιδιαιτερότητες διαφορετικών χωρών και διαφορετικών λαών δημιουργείς ένα επιζήμιο χάσμα μεταξύ της μάρκας σου και των καταναλωτών. Είναι, επίσης, ευνόητο ότι η κάθε χώρα έχει δικά της δίκτυα διανομής, κανάλια επικοινωνίας, συνθήκες τιμολόγησης, καταναλωτικές συνήθειες, δομές αγοράς, τρόπο ζωής, διατροφικά πρότυπα, κτλ. Όλα αυτά λοιπόν σημαίνουν ότι το μάρκετινγκ, δηλαδή η σύνδεση επιχείρησης και αγοράς, καθίσταται αναγκαστικά ετερογενές και προσαρμοσμένο στις αντικειμενικές συνθήκες των τοπικών αγορών.
Γιατί πιστεύετε ότι είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις να συμμετέχουν σε βραβεία marketing, όπως τα Cyprus Marketing Achievement Awards; Ποια είναι τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν από τη διάκριση;
Τα Cyprus Marketing Achievement Awards είναι μία σημαντική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις της Κυπριακής αγοράς να διακριθούν και να παρουσιάσουν τα επιτεύγματα τους σε ένα ευρύτερο κοινό, εξασφαλίζοντας θετική προβολή και δημοσιότητα. Αυτό μπορεί επίσης να έχει εσωτερικά οφέλη, υπό την έννοια ότι κινητοποιούνται, αναδεικνύονται και ενισχύονται στελέχη που είναι επιφορτισμένα με την κρίσιμη λειτουργία του μάρκετινγκ.