Retail
Ο καταναλωτής «σώζει την τιμή» της αμερικανικής οικονομίας
Οι Αμερικανοί συνεχίζουν να καταναλώνουν με ένα πιο προσεκτικό τρόπο τροφοδοτώντας την ανάπτυξη της οικονομίας
Ο καταναλωτής «σώζει την τιμή» της αμερικανικής οικονομίας

Ο Αμερικανός καταναλωτής συνεχίζει, παρά το υψηλό κόστος δανεισμού, να δαπανά χρήματα για αγορές με πιο μετρημένο και προσεκτικό τρόπο, τροφοδοτώντας την ανάπτυξη της οικονομίας. Ωστόσο πλέον τίθεται το ερώτημα πότε θα βάλουν φρένο οι καταναλωτές.

Στις ΗΠΑ οι καταναλωτικές δαπάνες είναι ο πρωταγωνιστής, σύμφωνα με ανάλυση του Barron’s. Περίπου τα δύο τρίτα του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος είναι συνδεδεμένα με τους μισθούς και τον τρόπο με τον οποίο οι Αμερικανοί τους χρησιμοποιούν, καθιστώντας όλα τα υπόλοιπα από τους δείκτες της υγείας των επιχειρήσεων μέχρι το συνεχώς αυξανόμενο χρέος της Ουάσινγκτον και τα ρεκόρ του χρηματιστηρίου δευτερεύοντα. 

Και παρά τις ανησυχίες για την αντοχή του Αμερικανικού καταναλωτή, οι δαπάνες συνεχίζουν να αυξάνονται. Τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε το Γραφείο Οικονομικής Ανάλυσης έδειξαν ότι οι προσωπικές δαπάνες αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 2,9% την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου, αναθεωρημένα προς τα πάνω από την προηγούμενη μέτρηση του 2,3%. Αυτό ώθησε την αύξηση του ΑΕΠ του δεύτερου τριμήνου στο 3%, από το αρχικό 2,8%.

«Η οικονομία φαίνεται να βρίσκεται σε καλή κατάσταση συνολικά», έγραψε στο Χ ο Τζέισον Φέρμαν, οικονομολόγος του Χάρβαρντ, ο οποίος ήταν πρόεδρος του Συμβουλίου Οικονομικών Συμβούλων της κυβέρνησης Ομπάμα.

Η ακτινογραφία των καταναλωτικών δαπανών

Το γεγονός ότι οι καταναλωτές αντέχουν είναι μόνο ένα μέρος της ιστορίας. Το πού ξοδεύουν είναι το άλλο. Οι ανακαινίσεις ή η αγορά οικιακού εξοπλισμού, όπως ο κλιματισμός, ήταν εκτός, σύμφωνα με την έκθεση για το ΑΕΠ του δεύτερου τριμήνου. Αυτό ίσχυε και για τις αγορές σε πολυκαταστήματα. Αντ’ αυτού, οι Αμερικανοί ξοδεύουν σε εστιατόρια και παραστάσεις στο Μπρόντγουεϊ.

Οι δαπάνες για ταξίδια παραμένουν επίσης υψηλές αλλά όχι τόσο όσο τα μεταπανδημικά χρόνια, όταν τα «ταξίδια εκδίκησης» οδηγούσαν σε συνωστισμό στους δημοφιλείς προορισμούς. Αυτό το μείγμα δαπανών -πιο μετριοπαθές από ό,τι το 2021- σχηματίζει το προφίλ ενός  καταναλωτή που εξακολουθεί να απολαμβάνει την καλή ζωή, αλλά με προσεκτικό τρόπο, σε περίπτωση που χτυπήσει η ύφεση.

Τα κακά νέα είναι ότι οι καταναλωτικές δαπάνες ενδέχεται να περιοριστούν αισθητά κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους. Οι οικονομολόγοι αναμένουν ότι το ΑΕΠ του τρίτου τριμήνου θα αυξηθεί με εποχικά προσαρμοσμένο ετήσιο ρυθμό 2,3% πριν επιβραδυνθεί στο 1,8% το τέταρτο τρίμηνο, σύμφωνα με τις μέσες εκτιμήσεις του Bloomberg. 

Πηγή: ot.gr