Economy
H μουσική βιομηχανία αλλάζει
Ποιες οι προκλήσεις
H μουσική βιομηχανία αλλάζει

Τα τελευταία χρόνια, μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα της επενδυτικής βιομηχανίας προσπάθησαν να μετατρέψουν τους μουσικούς καταλόγους σε περιουσιακά στοιχεία που κερδίζουν χρήματα, σύμφωνα με το Bloomberg. 

Το στοίχημα

Οι περισσότεροι έχουν εναποθέσει τις ελπίδες τους στα έσοδα από το streaming των τραγουδιών και στην αδειοδότηση τραγουδιών για διαφημίσεις. Αλλά ο δισεκατομμυριούχος Conni Jonsson, ιδρυτής της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων στον κόσμο, EQT AB, βάζει ένα πιο τολμηρό στοίχημα: Ότι οι θαυμαστές θα ξοδέψουν εκατοντάδες δολάρια για να ασχοληθούν με τις ομοιότητες και τις ιστορίες των καλλιτεχνών.

Και συγκεκριμένα, ότι οι λάτρεις των ABBA σε όλο τον κόσμο θα πληρώσουν έως και 270 δολάρια το εισιτήριο για να απολαύσουν τέσσερις ώρες από τις επιτυχίες του συγκροτήματος πάνω από αρνί στιφάδο σε μια ψεύτικη ελληνική ταβέρνα.

Η Pophouse Entertainment Group AB, μια επενδυτική εταιρεία που ο Jonsson ίδρυσε πριν από μια δεκαετία ως δευτερεύουσα συναυλία, μόλις απέκτησε τα δικαιώματα αδειοδότησης αυτής της «καθηλωτικής εμπειρίας φαγητού» για ένα άγνωστο ποσό από τον Bjorn Ulvaeus, αρχικό μέλος των ABBA. Ο Ulvaeus, ο οποίος είναι επίσης συνιδρυτής του Pophouse, δημιούργησε και έκανε το ντεμπούτο του Mamma Mia! Το κόμμα στη Στοκχόλμη πριν από οκτώ χρόνια.

Με σχέδια τώρα στα σκαριά για επέκταση της παράστασης στην Αυστραλία, τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, η Pophouse ελπίζει να επαναλάβει την επιτυχία του ABBA Voyage, μιας 90λεπτης συναυλίας εικονικής πραγματικότητας που βοήθησε να αναπτυχθεί και η οποία έχει πουλήσει πάνω από δύο εκατομμύρια εισιτήρια από το 2022.

Σημείο καμπής

Η μουσική βιομηχανία βρίσκεται σε σημείο καμπής. Οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες δυσκολεύτηκαν να επωφεληθούν από την εποχή του streaming και εταιρείες ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων όπως η BlackRock Inc. και η KKR & Co. Inc. βασίζονται σε καταλόγους που ξόδεψαν δισεκατομμύρια για να αποκτήσουν κατά τη διάρκεια των ετών της πανδημίας.

Μόλις τον περασμένο μήνα, η Apollo Global Management Inc. διοχέτευσε 700 εκατομμύρια δολάρια στη Sony Music Group, η οποία βρίσκεται σε συνομιλίες για την απόκτηση του μουσικού καταλόγου των Queen σε μια συμφωνία που θα μπορούσε να ανέλθει συνολικά σε 1 δισεκατομμύριο δολάρια, ανέφερε το Bloomberg News τον Μάιο.

Στον τομέα της ζωντανής μουσικής, η KKR κέρδισε πρόσφατα την Blackstone για να αγοράσει τον ευρωπαϊκό διοργανωτή συναυλιών Superstruct για 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ η Blackstone αγόρασε μερίδιο στο Ambassador Theatre Group. 

Ως ενεργός πρόεδρος της EQT, η οποία έχει 273 δισεκατομμύρια δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία υπό διαχείριση, ο Jonsson γνωρίζει καλά πώς οι προσπάθειες χρηματιστοποίησης της μουσικής βιομηχανίας έχουν αποτύχει. Μια κλασική προειδοποιητική ιστορία είναι αυτή του Guy Hands, ιδρυτή της Terra Firma Capital Partners, ο οποίος αγόρασε τη μουσική ετικέτα EMI το 2007 για 5,8 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο για να δει την επένδυσή του να καταρρέει κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης.

Ο Hands έχασε προσωπικά 227 εκατομμύρια δολάρια και το 2011 παραχώρησε την εταιρεία στη Citigroup, η οποία του είχε δανείσει 3,2 δισεκατομμύρια δολάρια για να ολοκληρώσει τη συμφωνία. (Το επόμενο έτος, η τράπεζα πούλησε το τμήμα ηχογραφημένης μουσικής της EMI στην Universal Music Group.)

Φουλ επίθεση

Ένα άλλο πιθανό αποτέλεσμα είναι ότι οι δισκογραφικές εταιρείες και οι εκδοτικοί οίκοι, οι οποίοι έχουν υιοθετήσει μια σε μεγάλο βαθμό παθητική προσέγγιση στους μετασχηματισμούς της μουσικής βιομηχανίας, θα γίνουν πιο επιθετικοί στην κεφαλαιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που ήδη κατέχουν. 

Πηγή: ot.gr