Economy
Ποια χώρα θα ξοδέψει 39 δισ. για την αγορά σχολικών ειδών
Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο συγκρατημένοι και υποχωρούν ελαφρώς από τις συνήθειές τους, με τη ζήτηση για σχολικά είδη να παραμένει και φέτος ισχυρή
Ποια χώρα θα ξοδέψει 39 δισ. για την αγορά σχολικών ειδών

Πέρυσι, οι καταναλωτές ξόδεψαν πολλά χρήματα για να αγοράσουν ό,τι χρειάζονταν για το σχολείο, δαπανώντας το ποσό ρεκόρ των 41,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αμερικανικής Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικού Εμπορίου (NRF). Αυτό το τεράστιο ποσό, το οποίο ανήλθε σε περισσότερα από 890 δολάρια ανά νοικοκυριό, ξεπέρασε το ιστορικό υψηλό του 2021 κατά περίπου 12%.

Ενώ οι υψηλότερες τιμές έπαιξαν σίγουρα τον ρόλο τους, το ίδιο έκαναν και η ενισχυμένη αισιοδοξία για την ισχυρή αγορά εργασίας, όπως και η επιβράδυνση του πληθωρισμού και η ανθεκτική οικονομία των ΗΠΑ. Φέτος, παρά την εικόνα του σταθερού καταναλωτικού κοινού πυ έχει ως βάση του τα παιδιά, η εικόνα εμφανίζεται να υποχωρεί, αλλά ακόμη να ενυτπωσιάζει με το μέγεθος της δαπάνης. 

Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο συγκρατημένοι και υποχωρούν από τις συνήθειές τους, καθώς αισθάνονται τις επιπρόσθετες επιπτώσεις των αυξήσεων των τιμών και οδηγούνται σε μια οικονομική επιβράδυνση που, αν και αναμενόμενη, τροφοδοτεί την αβεβαιότητα.

Παρόλα αυτά, υπάρχει αρκετή βάση ώστε η NRF αναμένει ότι οι δαπάνες για το σχολείο το 2024 θα είναι οι δεύτερες υψηλότερες που έχουν καταγραφεί ποτέ, 38,8 δισεκατομμύρια δολάρια ή 874,68 δολάρια ανά νοικοκυριό.

Ο βαθμός στον οποίο αυτό επιβεβαιώνεται θα μπορούσε να αποδειχθεί ένα κρίσιμο βαρόμετρο, όχι μόνο για το πώς οι άνθρωποι προσεγγίζουν τις δαπάνες τους, αλλά και για την υγεία της οικονομίας που τροφοδοτείται από τους καταναλωτές.

«Φαίνεται ότι υπάρχει ακόμη αρκετή πρόθεση να βγούμε έξω και να ξοδέψουμε», δήλωσε στο CNN ο Mark Mathews, εκτελεστικός διευθυντής ερευνών του NRF. 

Κυνήγι ευκαιριών και φθηνότερα προϊόντα

Οποιαδήποτε άλλη εποχή του έτους, είδη όπως χαρτικά, ρούχα και ηλεκτρονικά είδη θα ενέπιπταν στην ομπρέλα των διακριτικών δαπανών. Και, σε γενικές γραμμές, είναι οι δαπάνες διακριτικής ευχέρειας και οι μεγαλύτερες δαπάνες που έχουν δει μερικές από τις μεγαλύτερες μειώσεις εν μέσω της επιβράδυνσης των δαπανών.

Αλλά η κατηγορία back-to-school είναι μοναδική. «Η επιστροφή στο σχολείο δεν είναι μια διακριτική εκδήλωση – αφορούν πραγματικά βασικές δαπάνες καθώς τους περιλαμβάνουν όλους», δήλωσε ο Mathews. «Για παράδειγμα αν στέλνετε το παιδί σας στο κολέγιο, πρέπει να αγοράσετε έπιπλα. Ή απλώς επειδή τα παιδιά συνεχίζουν να μεγαλώνουν, χρειάζονται επιπλέον παπούτσια».

Αν και οι καταναλωτές δεν μπορούν να κόψουν τις βασικές αυτές δαπάνες, ψάχνουν τρόπους να τις περιορίσουν. Έρευνες της NRF εξάλλου έχουν δείξει ότι περίπου το 41% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι αναζητούν προσφορές.

«Οι καταναλωτές είναι σίγουρα εκεί έξω και ψάχνουν για εκπτώσεις», δήλωσε. «Οι λιανοπωλητές αναγνωρίζουν με τους καταναλωτές που έχουν συνείδηση των τιμών ότι πρέπει πραγματικά να είσαι προωθητικός».

Η μετατόπιση του πληθωρισμού είναι πιθανό να βοηθήσει σε αυτά τα θέματα. Ενώ ο ρυθμός αύξησης των τιμών παρέμεινε υψηλότερος από το κανονικό, ήταν οι κατηγορίες που βασίζονται στις υπηρεσίες – συγκεκριμένα οι υπηρεσίες που σχετίζονται με τη στέγαση – που παρέχουν αυτή την ανοδική πίεση, σύμφωνα με τα στοιχεία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.

Η ομαλότερη λειτουργία των εφοδιαστικών αλυσίδων και η ροπή των καταναλωτών προς τις δαπάνες για υπηρεσίες και εμπειρίες έχουν βοηθήσει τις κατηγορίες αγαθών να δουν αποπληθωρισμό (οι τιμές αυξάνονται αλλά με βραδύτερο ρυθμό) ή ακόμη και αποπληθωρισμό (οι τιμές πέφτουν).

Οι τιμές λιανικής αναμένεται να μειωθούν κατά 0,7% φέτος, αφού αυξήθηκαν κατά 5,9% το 2022 και κατά 0,6% πέρυσι, σύμφωνα με ανάλυση οικονομολόγων της S&P Global Market Intelligence που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα.

Ορισμένα από τα πλέον ευπώλητα σχολικά είδη είναι όντως φθηνότερα από πέρυσι, και μερικά είναι ακόμη και κάτω από τις τιμές του 2019, σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία παρακολούθησης λιανικής από την Circana. Ενδεικτικά, τα αυτοκόλλητα χαρτάκια σημειώσεων έχουν μειωμένη τιμή κατά 22% σε σχέση με πέρυσι τέτοια εποχή, το χαρτί είναι μειωμένο κατά 20% και οι μπογιές και τα μολύβια είναι μειωμένα κατά 19% και 13% αντίστοιχα. Κάποια εξ αυτών, όπως οι κηρομπογιές και οι αυτοκόλλητες σημειώσεις εμφανίζονται μειωμένα ακόμη και από το 2019, κατά 7% και 12% (ενώ οι άλλες κατηγορίες είναι τουλάχιστον 11% υψηλότερες), σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana.

Σημάδια αισιοδοξίας

Οι μέσες ωριαίες και εβδομαδιαίες αποδοχές είναι υψηλότερες από τον πληθωρισμό εδώ και πάνω από ένα χρόνο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας, διατηρώντας την καταναλωτική δαπάνη που ενισχύει την οικονομία σε εγρήγορση.

Ως εκ τούτου, ο όγκος των δαπανών για το σχολείο αναμένεται να παραμείνει σε γενικές γραμμές στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, τόνισε στο CNN ο Duleep Rodrigo, επικεφαλής του τομέα καταναλωτών και λιανικού εμπορίου της KPMG στις ΗΠΑ, σε συνέντευξή του.

«Αυτό που μας εξέπληξε ήταν ότι είδαμε κάποια πιο θετικά συναισθήματα από τους καταναλωτές όσον αφορά τις φθινοπωρινές αγορές», δήλωσε ο Rodrigo για την πιο πρόσφατη έρευνα καταναλωτών της εταιρείας, σε αντίθεση με εκείνη του καλοκαιριού όπου οι προοπτικές εμφανίζονταν πολύ πιο δυσοίωνες, αποδίδοντας την αύξηση στις υψηλότερες προσδοκίες γύρω από τις μειώσεις των επιτοκίων και τις εκπτώσεις.

Κάτι που θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει καλό οιωνό για την αμέσως επόμενη και σημαντική περίδοσο αγορών, που ξεκινάει μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών με τη Black Friday και το Cyber Monday και καταλήγει στα Χριστούγεννα. 

Πηγή: ot.gr