Η ηλεκτροκίνηση που πριν μερικά χρόνια παρουσιαζόταν, λίγο-πολύ, σαν πανάκεια για την ενεργειακή μετάβαση, υποχωρεί ακάθεκτα, γνωρίζοντας την ήττα από τους ίδιους τους κατασκευαστές οι οποίοι ζυγίζοντας το κόστος αλλά και τις επιθυμίες των καταναλωτών αναστέλλουν ή καθυστερούν τα σχέδιά τους.
Έτσι η απόφαση της Ford Motor αυτή την εβδομάδα να βάλει στο ράφι ένα πολύ διαφημισμένο μελλοντικό ηλεκτρικό όχημα είναι ένα σημάδι ότι η οπισθοχώρηση της βιομηχανίας στο κλάδο των EV βαθαίνει.
Η αυτοκινητοβιομηχανία ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες ότι ακυρώνει τα σχέδια για ένα ηλεκτρικό SUV. Η ανακοίνωση ενίσχυσε τις ειδήσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες για καθυστερημένες ή ακυρωμένες επενδύσεις σε μοντέλα EV, εργοστάσια και έργα μπαταριών, σημειώνει η Wall Street Journal.
Περιορίζεται η προοπτική
Η General Motors, η Volkswagen, η Mercedes και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν περιορίσει επίσης τις φιλοδοξίες τους για EV τους τελευταίους μήνες. Συνολικά, τα σχέδια που αποσύρθηκαν είναι μια αναγνώριση ότι οι μεγάλες επενδύσεις που περιγράφηκαν στις αρχές της δεκαετίας είναι πέραν της ζήτησης των καταναλωτών.
Ενώ οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι μισοί καταναλωτές στις ΗΠΑ είναι ανοιχτοί στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου, οι σχετικά υψηλές τιμές τους και οι ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα φορτιστή αποθαρρύνουν πολλούς. Οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ και αλλού εξακολουθούν να αυξάνονται, αλλά ο ρυθμός της αύξησης έχει επιβραδυνθεί απότομα, παρά τα πολλά νέα μοντέλα που κυκλοφορούν στην αγορά.
Η καθυστέρηση επενδύσεων σε EV θα εξοικονομήσει μετρητά και χρόνο στις αυτοκινητοβιομηχανίες για να μειώσουν το κόστος της μπαταρίας τους και άλλα έξοδα που σχετίζονται με τα EV. Οι κινήσεις θα βλάψουν επίσης μεγάλους προμηθευτές ανταλλακτικών, οι οποίοι πρέπει να προσαρμόσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Το υψηλό κόστος των μπαταριών
Το κόστος των μπαταριών είναι τόσο υψηλό που οι περισσότερες μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες χάνουν χρήματα από τα ηλεκτρικά οχήματα.
Η επιχείρηση EV της Ford κινδυνεύει να χάσει περίπου 5 δισεκατομμύρια δολάρια φέτος. Το τρίμηνο που έληξε στις 30 Ιουνίου, έχασε κατά μέσο όρο περίπου 44.000 δολάρια ανά ηλεκτρικό όχημα που πούλησε.
Αντί να προσφέρει το μεγαλύτερο ηλεκτρικό SUV, η Ford είπε ότι θα προσφέρει υβριδικές εκδόσεις στο μέλλον, και θα επικεντρωθεί σε μικρότερα EV.
Καθυστέρησε επίσης, ξανά, το άνοιγμα του εργοστασίου φορτηγών ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζεται στο Τενεσί.
Παρά την αβέβαιη ζήτηση και τις μεγάλες απώλειες, τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας λένε ότι δεν εγκαταλείπουν την αγορά των EV. Και έχουν δύο ισχυρά κίνητρα για να συνεχίσουν: η αυστηροποίηση των κανόνων για τις εκπομπές ρύπων και η ταχεία παγκόσμια επέκταση τόσο των κινεζικών κατασκευαστών EV όσο και της Tesla.
Στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, οι νέοι ομοσπονδιακοί κανόνες εκπομπών θα απαιτήσουν μεγάλη εισροή ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα στη δεκαετία. Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες ανέφεραν επίσης ότι, για να συμμορφωθούν, θα χρειαστεί να εισαγάγουν περισσότερα υβριδικά οχήματα.
Εν τω μεταξύ, η BYD της Κίνας και άλλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αξιοποιούν τη χαμηλού κόστους αλυσίδα εφοδιασμού της χώρας, κυρίως τις φθηνότερες μπαταρίες, για να προσφέρουν ηλεκτρικά μοντέλα που συνήθως είναι φθηνότερα. Η ανακοίνωση της Ford για τα αναθεωρημένα σχέδιά της για EV αναφέρθηκε στην πίεση από τις κινεζικές εταιρείες ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Ποντάροντας σε μικρότερα EV
Για να αντιστρέψει τις μεγάλες απώλειες από EV, η Ford ποντάρει σε μικρότερα οχήματα για να αποφύγει το κόστος της τεράστιας μπαταρίας που απαιτείται για τα μεγαλύτερα SUV.
Η εστίαση στα μικρότερα EV είναι μια στρατηγική αλλαγή σε σχέση με πριν από μερικά χρόνια, όταν η Ford έκανε το ηλεκτρικό φορτηγό F-150 Lightning ναυαρχίδα της στρατηγικής της. Τα μεγάλα φορτηγά είναι εδώ και καιρό η μηχανή κερδών για τη Ford, τη GM και τη μητρική της Chrysler, Stellantis, οι οποίες έχουν δώσει προτεραιότητα στα pickup καθώς κινούνται στα EV.
Τον περασμένο μήνα, ο Φάρλεϊ εξήγησε στους αναλυτές της Wall Street ότι τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν επαναφέρει ένα αξίωμα στο Ντιτρόιτ: Τα μεγαλύτερα οχήματα αποκομίζουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους.
«Ισχύει ακριβώς το αντίθετο για τα EV», είπε ο Φάρλει. «Όσο μεγαλύτερο το όχημα, τόσο μεγαλύτερη είναι η μπαταρία, τόσο μεγαλύτερη πίεση στο περιθώριο κέρδους».
Ο Αακάς Αρόρα, συνεργάτης για την αυτοκινητοβιομηχανία στο Boston Consulting Group, είπε στο Wall Street Journal ότι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες σε ΗΠΑ και ΕΕ είναι πιθανό να επικεντρωθούν σε πλήρως ηλεκτρικά συστήματα για μικρά και μεσαία οχήματα και υβριδικά για μεγαλύτερα.
Επιπτώσεις στους προμηθευτές
Εν τω μεταξύ, οι περικοπές της βιομηχανίας στην προγραμματισμένη παραγωγή EV έχουν προκαλέσει κλυδωνισμούς στη εφοδιαστική βάση.
Η Magna International, ένας από τους μεγαλύτερους προμηθευτές ανταλλακτικών αυτοκινήτων παγκοσμίως, ετοιμαζόταν να κατασκευάσει ανταλλακτικά για το ηλεκτρικό SUV της Ford που καταργήθηκε. Η Magna έσπευσε να βρει άλλους πελάτες και σειρές οχημάτων για να σώσει τις κεφαλαιουχικές της δαπάνες.
Η Dana, ένας άλλος μεγάλος προμηθευτής που εξυπηρετεί τη Ford και τη Stellantis, ανέμενε ότι οι πωλήσεις εξαρτημάτων που σχετίζονται με EV θα αυξηθούν κατά περίπου ένα τρίτο φέτος, αλλά πρόσφατα διέψευσε την πρόβλεψη, λέγοντας στους επενδυτές να περιμένουν ελάχιστη ανάπτυξη.
Πηγή: ot.gr