Το πιο πολυσύχναστο σύμπλεγμα λιμανιών των ΗΠΑ διακινεί όγκους εισαγωγών κοντά στα υψηλά επίπεδα που είχαν σημειωθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρά τις ανησυχίες για την ύφεση της οικονομίας, σύμφωνα με δημοσίευμα του Bloomberg.
Τα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα τρίτο του συνόλου των εισαγωγών εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ, σημείωσαν τον Ιούλιο τον τρίτο ισχυρότερο μήνα όλων των εποχών, λίγο πιο κοντά στο ιστορικό υψηλό που είχε επιτευχθεί τον Μάιο του 2021. Τότε, ένα κύμα εισερχόμενων καταναλωτικών αγαθών προκάλεσε συμφόρηση εφοδιασμού στη στεριά και η ουρά των φορτηγών πλοίων που περίμεναν για ελλιμενισμό στα ανοιχτά μεγάλωνε μέρα με τη μέρα.
Η ζήτηση τώρα καθοδηγείται από τους λιανοπωλητές και άλλους εισαγωγείς που εφοδιάζονται με αποθέματα ενόψει των δασμών των ΗΠΑ στα κινεζικά προϊόντα και μιας πιθανής απεργίας από μια μεγάλη ομάδα Αμερικανών λιμενεργατών – προσθέτοντας στη συνήθη φρενίτιδα των παραγγελιών πριν από τις διακοπές που συμβαίνει αυτή την εποχή του έτους.
Ο συνωστισμός στα λιμάνια
Οι θαλάσσιοι τερματικοί σταθμοί στον κόλπο San Pedro της Νότιας Καλιφόρνιας αντέχουν μέχρι στιγμής τον συνωστισμό, αν και ορισμένοι δείκτες περιορισμού της χωρητικότητας αρχίζουν να αυξάνονται.
«Βρισκόμαστε σε ισχυρή θέση ενόψει της περιόδου αιχμής της ναυτιλίας, καθώς οι καταναλωτές αγοράζουν προμήθειες για το σχολείο και οι ναυλωτές μεταφέρουν εμπορεύματα ενόψει πιθανών αυξήσεων των δασμών», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του λιμανιού του Λονγκ Μπιτς, Μάριο Κορδέρο, προσθέτοντας πως «Έχουμε άφθονη χωρητικότητα σε όλους τους τερματικούς μας σταθμούς και τα φορτία συνεχίζουν να κινούνται αποτελεσματικά και βιώσιμα».
Οι συνομιλίες με το συνδικάτο
Οι συνομιλίες μεταξύ του συνδικάτου που εκπροσωπεί τους λιμενεργάτες στις ανατολικές ακτές και τις ακτές του Κόλπου και των εργοδοτών τους έχουν φτάσει σε αδιέξοδο, έξι εβδομάδες πριν από τη λήξη της σύμβασής τους στις 30 Σεπτεμβρίου. Έτσι, ορισμένα θαλάσσια φορτία που θα μπορούσαν να περάσουν από λιμάνια από τη Βοστώνη έως το Χιούστον μεταφέρονται σε πύλες της δυτικής ακτής μέχρι να επιλυθεί αυτή η αβεβαιότητα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Sea-Intelligence, μιας εταιρείας ναυτιλιακών δεδομένων και συμβουλών με έδρα την Κοπεγχάγη, κάθε μία ημέρα απεργίας θα χρειαζόταν περίπου πέντε ημέρες για τα λιμάνια προκειμένου να εκκαθαρίσουν την προκύπτουσα καθυστέρηση των φορτίων. Για παράδειγμα, μια απεργία μιας εβδομάδας από την 1η Οκτωβρίου θα χρειαζόταν μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου για να αντιμετωπιστεί.
«Εάν έχουμε απεργία δύο εβδομάδων, τότε ρεαλιστικά, τα λιμάνια δεν θα επανέλθουν σε κανονική λειτουργία πριν από το 2025», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Sea-Intelligence Alan Murphy σε ένα ερευνητικό σημείωμα που κυκλοφόρησε την περασμένη εβδομάδα.
Αγώνας δρόμου για τους δασμούς
Οι εταιρείες αγωνίζονται επίσης να προλάβουν την επιβολή περισσότερων δασμών στα κινεζικά προϊόντα και, σε περίπτωση που ο Ντόναλντ Τραμπ επιστρέψει στην προεδρία του χρόνου και εκπληρώσει την προεκλογική του υπόσχεση να εντείνει τον εμπορικό πόλεμο με την Κίνα και να αυξήσει τους δασμούς σε όλες τις εισαγωγές των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν αυτόν τον μήνα από την Εθνική Ομοσπονδία Λιανικού Εμπορίου και την Hackett Associates, οι εισαγωγές εμπορευματοκιβωτίων στις ΗΠΑ μέσω των μεγάλων λιμένων φέτος θα φθάσουν τα 24,9 εκατομμύρια μετρημένα σε ισοδύναμες μονάδες 20 ποδών, αυξημένες κατά 12% σε σχέση με πέρυσι και κοντά στα επίπεδα του 2021 και 2022 που ξεπερνούν τα 25 εκατομμύρια.
Το LA-Long Beach και άλλα λιμάνια της Δυτικής Ακτής χάνουν μερίδιο αγοράς από τους ανατολικούς ανταγωνιστές τους εδώ και χρόνια. Ο ιδρυτής της Hackett Associates, Ben Hackett, δήλωσε ότι οι νέες ανησυχίες για τις εργασιακές διαταραχές στα ανατολικά λιμάνια έχουν ωθήσει το μερίδιο της Δυτικής Ακτής στο εμπόριο φορτίων «πάνω από το 50% για πρώτη φορά εδώ και πάνω από τρία χρόνια».
Τέτοιοι παράγοντες στρεβλώνουν την εικόνα της ζήτησης, καθιστώντας δύσκολο να γνωρίζουμε αν η περίοδος αιχμής της ναυτιλίας ξεκίνησε νωρίς και ο όγκος του εμπορίου θα εξομαλυνθεί σύντομα ή αν οι εισαγωγείς θα συνεχίσουν να μεταφέρουν περισσότερα από το συνηθισμένο.
Η ικανότητα των καταναλωτών
Υπάρχει επίσης η πιθανότητα η ικανότητα των καταναλωτών να συνεχίσουν να ξοδεύουν να φτάνει στο κατώτατο σημείο, αφήνοντας τις αποθήκες γεμάτες και τις εταιρείες με υπερβολικά πολλά αποθέματα.
Η τελευταία έκθεση για τις λιανικές πωλήσεις αντικατοπτρίζει την ανθεκτικότητα των καταναλωτών παρά το υψηλότερο κόστος δανεισμού, την εξασθένιση της αγοράς εργασίας και τις οικονομικές προοπτικές που θολώνουν οι πόλεμοι και οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ τον Νοέμβριο.
Αλλά με τις πανδημικές αποταμιεύσεις να έχουν πλέον εξαντληθεί σε μεγάλο βαθμό και την αύξηση των μισθών να «παγώνει», πολλοί Αμερικανοί καταφεύγουν όλο και περισσότερο σε πιστωτικές κάρτες και άλλα δάνεια για να στηρίξουν τις αγορές τους.
«Βλέπουμε ότι ο καταναλωτής συνεχίζει να είναι απαιτητικός, να επιλέγει, να αναζητά την αξία» και να εστιάζει στα απαραίτητα, δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής John David Rainey σε συνέντευξή του την Πέμπτη.
Η Home Depot Inc. και η Whirlpool Corp. μείωσαν τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις τους για το έτος, καθώς οι αγοραστές τους συγκράτησαν τις δαπάνες για μεγάλα είδη και έργα ανακαίνισης σπιτιού.
Μέχρι στιγμής, ωστόσο, η επιβράδυνση της κατανάλωσης δεν είναι ορατή στον κλάδο που διακινεί το 80% του παγκόσμιου εμπορίου εμπορευμάτων. Ερωτηθείς αν βλέπει ύφεση στον ορίζοντα, ο διευθύνων σύμβουλος της υπ’ αριθμόν 5 εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο δήλωσε ότι “όχι” σύμφωνα με τις λογιστικές του εγγραφές.
«Όλοι μας εκπλαγήκαμε από την ισχυρή ζήτηση που παρατηρούμε από την πρώτη Μαΐου», δήλωσε ο Rolf Habben Jansen, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής εταιρείας μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd AG, σε συνέντευξή του στην τηλεόραση του Bloomberg την περασμένη εβδομάδα. «Αυτό στην πραγματικότητα συνεχίζεται ακόμη και στο τρίτο τρίμηνο».
Σταθερή ζήτηση
Τα μεγαλύτερα λιμάνια των ΗΠΑ, της Ευρώπης διαπιστώνουν σταθερή ζήτηση εν μέσω εμπλοκών στην προσφορά.
Στο λιμάνι του Λος Άντζελες, τα προκαταρκτικά στοιχεία του Αυγούστου δείχνουν διατηρήσιμη δυναμική. Ο εκτελεστικός διευθυντής Gene Seroka δήλωσε ότι σχεδόν όλοι οι δείκτες αποτελεσματικότητας του λιμανιού είναι στα ίδια επίπεδα ή καλύτερα από ό,τι ήταν όταν ξεκίνησε το κύμα, αν και «πρόσφατα βλέπουμε κάποια μικροπροβλήματα».
Ο χρόνος παραμονής των εμπορευματοκιβωτίων – ένα μέτρο του πόσο ομαλά κινούνται μέσω του λιμανιού – έχει αυξηθεί, φτάνοντας σε περισσότερες από έξι ημέρες. «Αυτό είναι πάρα πολύ υψηλό, πρέπει να είναι μεταξύ δύο και τεσσάρων ημερών», δήλωσε ο Seroka.
Έχουν επίσης αρχίσει να εμφανίζονται πιέσεις στη διαθεσιμότητα των φορτηγών πλοίων – ένα ζήτημα που ενοχοποιείται για τις σοβαρές καθυστερήσεις στο LA-Long Beach κατά τη διάρκεια των συμφορήσεων του Covid το 2021 και το 2022.
Παρόλα αυτά, δεν βλέπει τίποτα που να αποτελεί λόγο ανησυχίας.
Είπε ότι ορισμένοι παρατηρητές του κλάδου πιστεύουν ότι οι εισαγωγές των ΗΠΑ μπορεί να έχουν κορυφωθεί τον Ιούλιο, μια υπόθεση που ταιριάζει με την πρόσφατη πτώση των τιμών των ναύλων.
Πηγή: ot.gr