Βγείτε έξω στο Μανχάταν ή τη Βοστώνη και θα δείτε τα φωτεινά μπλε ποδήλατα σε κάθε γωνιά. Τα προγράμματα κοινής χρήσης ποδηλάτων στις ΗΠΑ και τον Καναδά δεν ήταν ποτέ πιο δημοφιλή, σύμφωνα με το Bloomberg.
Αμερικανοί και Καναδοί έκαναν 157 εκατομμύρια βόλτες με κοινόχρηστα ποδήλατα και ηλεκτρικά σκούτερ το 2023, ξεπερνώντας τα προηγούμενα ρεκόρ που είχαν σημειωθεί πριν από την πανδημία, σύμφωνα με έκθεση για την κοινή μικροκινητικότητα από την Εθνική Ένωση Αξιωματούχων Αστικών Μεταφορών. Ωστόσο, το κόστος των χρηστών αυξάνεται σε απρόσιτο έδαφος σε πολλές πόλεις εν μέσω έλλειψης δημόσιας χρηματοδότησης για τα προγράμματα.
Αφού η εταιρεία Citi Bike Lyft αύξησε τους ναύλους των ηλεκτρικών ποδηλάτων κατά 20% τον Ιούλιο, οι Νεοϋορκέζοι πληρώνουν τώρα έως και 15,59 δολάρια για μισή ώρα βόλτα. Σε πολλές πόλεις, ένα ταξίδι 15 λεπτών με ηλεκτρικό σκούτερ κοστίζει όσο τρία ή τέσσερα εισιτήρια δημόσιας συγκοινωνίας. Και το Πόρτλαντ, του οποίου το σύστημα διαχειρίζεται επίσης η Lyft, μείωσε πρόσφατα το πρόγραμμα μειωμένων ναύλων της Biketown για να «βοηθήσει στη διασφάλιση μακροπρόθεσμης οικονομικής βιωσιμότητας».
Οι ετήσιες συνδρομές είναι πιο οικονομικές σε πολλές πόλεις για όσους οδηγούν τακτικά. Αλλά και αυτό το κόστος αυξάνεται: Στο Σικάγο, τα μέλη πληρώνουν 45% περισσότερο από ό,τι πριν από πέντε χρόνια. Και πολλές συνδρομές εξακολουθούν να συνοδεύονται από σημαντικές πρόσθετες χρεώσεις για ηλεκτρικά ποδήλατα.
Αγκάθι το κόστος
Το κόστος προέρχεται από πλήθος παραγόντων. Σε αντίθεση με τις δημόσιες συγκοινωνίες, οι οποίες επιδοτούνται από την κυβέρνηση, πολλά κοινά συστήματα μικροκινητικότητας λειτουργούν ιδιωτικά ή από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς – ή βασίζονται κυρίως σε ιδιωτικά κεφάλαια. «Καθορίζουν τις τιμές με βάση το πόσο κοστίζει η εκτέλεση του προγράμματος», δήλωσε ο Camille Boggan, διευθυντής προγράμματος που ηγήθηκε της έκθεσης NACTO.
Τα ηλεκτρικά σκούτερ και ποδήλατα έχουν υψηλότερο κόστος από τα χειροκίνητα ποδήλατα παλαιάς σχολής. Η επαναφόρτιση των μπαταριών είναι μια σημαντική δαπάνη. Τα οχήματα χωρίς αποβάθρα είναι ένα πρόβλημα, αλλά οι περισσότεροι σταθμοί σύνδεσης δεν είναι καν εξοπλισμένοι για να παρέχουν ισχύ σε ποδήλατα που ξεκουράζονται.
Αντ ‘αυτού, οι χειριστές πρέπει να πληρώσουν το προσωπικό για να οδηγήσουν γύρω από τη συλλογή νεκρών μπαταριών (όπου κι αν βρίσκονται), να τις μεταφέρουν πίσω σε μια κεντρική αποθήκη φόρτισης και, στη συνέχεια, να τοποθετήσουν τις επαναφορτισμένες κυψέλες πίσω στα οχήματα.
«Η υψηλότερη από την αναμενόμενη ανταλλαγή μπαταριών, τα έξοδα ασφάλισης και οχημάτων έχουν καταστήσει τις λειτουργίες του στόλου ηλεκτρονικών ποδηλάτων πιο δαπανηρές από ό, τι είχε υπολογιστεί», ανέφερε η Citi Bike σε δήλωση που ανακοίνωσε την αύξηση των ναύλων του Ιουλίου.
Η κλοπή και ο βανδαλισμός είναι επίσης ιδιαίτερα ζητήματα για τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα οποία οι χρήστες μπορούν να αφήσουν οπουδήποτε θέλουν. Το Σαν Ντιέγκο ήταν κάποτε ηγέτης των ηλεκτρικών σκούτερ με 3 εκατομμύρια ετήσια ταξίδια το 2022. Αλλά οι κλοπές και οι βανδαλισμοί ήταν μια μεγάλη ανησυχία στην πόλη: Ένας χειριστής είπε στην San Diego Union-Tribune ότι κάθε μήνα οι κλέφτες έκλεβαν πάνω από το 15% του στόλου τους σε όλη την πόλη. Και οι τέσσερις πάροχοι ηλεκτρικών σκούτερ είχαν αποσυρθεί από την πόλη μέχρι τα τέλη του 2023, οδηγώντας τον αριθμό των ταξιδιών να μειωθεί κατά 88% σε ένα χρόνο.
Έμφαση στις υποδομές
Για να διασφαλιστεί η υγιής ανάπτυξη της κοινής μικροκινητικότητας, ο Boggan λέει ότι περισσότερες πόλεις θα πρέπει να βοηθήσουν τους φορείς εκμετάλλευσης να αντισταθμίσουν το κόστος και να συνεχίσουν να αναπτύσσουν υποδομές ποδηλάτων.
«Οι πόλεις που βλέπουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη είναι οι πόλεις που κατασκευάζουν υποδομές – προστατευμένους ποδηλατόδρομους, δίκτυα ποδηλάτων», είπε. «Και αυτό θα φέρει περισσότερους ανθρώπους σε κοινή μικροκινητικότητα».