Economy
Στο στόχαστρο της Κομισιόν οι αφορολόγητες αγορές προϊόντων από την Κίνα
Το σκεπτικό από την Κομισιόν είναι πως πολλά τέτοια προϊόντα είναι χαμηλότερης ποιότητας ή ακόμη και επικίνδυνα
Στο στόχαστρο της Κομισιόν οι αφορολόγητες αγορές προϊόντων από την Κίνα

Η Κομισιόν εξετάζει να καταργήσει ακόμη και τα τρέχοντα χαμηλότερα όρια κάτω από τα οποία δεν επιβάλλονται δασμοί από τα τελωνεία στις διαδικτυακές αγορές φθηνών προϊόντων κυρίως από την Κίνα, σε μια προσπάθεια να βάλει φρένο στις τεράστιες ποσότητες τέτοιων αγορών από πολίτες της ΕΕ.

Το σκεπτικό που προβάλλεται από την ΕΕ είναι πως πολλά τέτοια προϊόντα είναι χαμηλότερης ποιότητας ή ακόμη και επικίνδυνα. Επίσης η ΕΕ επισημαίνει πως οι κινεζικές εταιρείες που πωλούν μαζικά φθηνότερα προϊόντα σε κατοίκους της ΕΕ κερδίζουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα απέναντι σε ευρωπαϊκές κι άλλες επιχειρήσεις, επειδή η Κίνα επιδοτεί τα ταχυδρομικά κόστη με αποτέλεσμα να μπορούν αυτά να «πετούν» πολύ φθηνά προς τη Γηραιά Ήπειρο.

Πρόκειται για ένα ακόμη επεισόδιο στην εμπορική κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ Βρυξελλών και Πεκίνου, η οποία απειλεί να εξελιχθεί σε κανονικό πόλεμο με «όπλα» κρατικές επιδοτήσεις, επιβολή δασμών και περιορισμούς σε πωλήσεις συγκεκριμένων προϊόντων με εφαρμογή στην υψηλή τεχνολογία.

A Flourish connections globe

Μετά το σκεπτικό να αυξηθούν οι δασμοί σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα, τώρα η Κομισιόν θέλει να βάλει φρένο σε κινεζικές εταιρείες λιανεμπορίου όπως τις Temu και Shein οι οποίες στέλνουν μαζικά μικροαντικείμενα στην Ευρώπη, κυρίως ρούχα, αξεσουάρ, παιχνίδια και είδη σπιτιού. Επίσης με την πρακτική δημιουργούνται οι προϋποθέσεις να μπει φρένο γενικότερα σε μαζικές αγορές από ευρωπαίους για προϊόντα κι από κινεζικές πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών όπως το AliExpress.

Αποκαλυπτική έρευνα των Financial Times «δείχνει» ότι η Κομισιόν μέσα στο μήνα θα προτείνει να καταργηθεί το τρέχον αφορολόγητο όριο των 150 ευρώ κάτω από το οποίο μπορούν να εισαχθούν σε μια χώρα της ΕΕ προϊόντα από τρίτη χώρα –όπως η Κίνα- χωρίς να καταβάλλονται δασμοί (duty-free).

Ένα πιθανό μέτρο που θα μπορούσε να λάβει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι να καταστεί υποχρεωτική για τις μεγάλες διαδικτυακές πλατφόρμες η ηλεκτρονική εγγραφή για πληρωμές ΦΠΑ, ανεξάρτητα από την αξία τους.

Τεράστιες οι εισαγωγές

Τα στοιχεία που επικαλείται η Κομισιόν δείχνουν ότι μόνο πέρσι εισήχθησαν στην ΕΕ πάνω από 2,3 δισεκατομμύρια τεμάχια διαφόρων προϊόντων τα οποία κοστολογήθηκαν κάτω από το όριο αυτό duty-free των 150 ευρώ. Μόνο τον Απρίλιο οι εισαγωγές στην ΕΕ από αγορές που έγιναν μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου και απεστάλησαν ταχυδρομικά στην Ευρώπη ανήλθαν σε 350.000, δείχνουν τα ίδια στοιχεία. Επιπλέον, οι όγκοι αυτοί από τις αγορές ευρωπαίων στην Κίνα μέσω του διαδικτύου, φέρνουν στα όριά τους τις αρμόδιες τελωνειακές υπηρεσίες κάθε χώρας της ΕΕ, εκτιμά η Κομισιόν.

Τα επικίνδυνα προϊόντα

Επιπλέον, η Κομισιόν κάνει λόγο και για επικίνδυνα προϊόντα που εισάγονται από την Κίνα χωρίς έλεγχο. Ο αριθμός τέτοιων προϊόντων που εντοπίστηκαν από χώρες της ΕΕ αυξήθηκε κατά 50% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, ξεπερνώντας σε αριθμό τα 3.400. Ειδικά η βιομηχανία παιχνιδιών της Ευρώπης κατηγορεί πολλές κινεζικές εταιρείες ότι αποστέλλουν επικίνδυνα τέτοια παιχνίδια στην ΕΕ.

Τεράστιο το εμπόριο
μεταξύ ΕΕ και Κίνας

Οι συνολικές εμπορικές συναλλαγές μεταξύ Ευρώπης και Κίνας ανήλθαν το 2023 συνολικά σε 739 δις ευρώ -εισαγωγές και εξαγωγές. Σε σύγκριση με το 2000 το μερίδιο της Κίνας στο εμπόριο της ΕΕ έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από 5% σε 15%. Η Κίνα το 2023 ήταν ο σημαντικότερος εμπορικός εταίρος της ΕΕ για τις εισαγωγές με μερίδιο 20%.

Η κόντρα για τα
ηλεκτρικά οχήματα

Τον περασμένο μήνα η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν έδωσε πράσινο φως για την επιβολή νέων δασμών από 17,4% έως 38,1% σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα κινεζικής παραγωγής, με στόχο αυτοί να επιβληθούν επιπλέον των δασμών 10% που ισχύουν ήδη. Αυτό ανεβάζει το σύνολο των δασμών που θα επιβάλλονται σε τέτοιες κινεζικές εταιρείες έως το 48%. Οι δύο πλευρές εξακολουθούν να βρίσκονται σε διαβουλεύσεις.

ΠΗΓΗ: ΟΤ/ Γιώργος Κανελλόπουλος