Το Ηνωμένο Βασίλειο είδε μία τεράστια αύξηση 6 εκατ. λιρών στις αναλήψεις μετρητών από τα ΑΤΜ την περασμένη εβδομάδα, όταν το παγκόσμιο black out λόγω του αποτυχημένου της Crowdstrike διέκοψε τις ψηφιακές πληρωμές, εκθέτοντας τα τρωτά σημεία της μετάβασης σε μία κοινωνία χωρίς μετρητά, σύμφωνα με τους FT.
Τα μετρητά ζουν και βασιλεύουν
Η ταλαιπωρία της αδυναμίας χρήσης καρτών ή ανέπαφων πληρωμών μπορεί να προκαλέσει εκνευρισμό. Ωστόσο, αυτό το πρόβλημα αντιμετωπίζουν καθημερινά εκατομμύρια ενήλικες του Ηνωμένου Βασιλείου που χρησιμοποιούν μετρητά. Πέρυσι υπήρξε μια απροσδόκητη αύξηση 66% στον αριθμό των ανθρώπων που χρησιμοποιούν κυρίως μετρητά για καθημερινές δαπάνες. Η πρώτη άνοδος σε τέσσερα χρόνια.
Τα στοιχεία αυτά αποκαλύφθηκαν από τον τραπεζικό οργανισμό εμπορίου UK Finance την ίδια εβδομάδα που η Αρχή Χρηματοπιστωτικής Συμπεριφοράς καθόρισε τον τρόπο με τον οποίο θα διατηρήσει την πρόσβαση σε μετρητά στο μέλλον. Αυτό μπορεί να προσφέρει κάποια ανάπαυλα για τους φτωχότερους και γηραιότερους καταναλωτές που τείνουν να εξαρτώνται περισσότερο από τα μετρητά, αλλά η έλλειψη πρόσβασης σε ηλεκτρονικές τραπεζικές συναλλαγές και άλλες ψηφιακές υπηρεσίες είναι ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα προς επίλυση.
«Το βασικό μήνυμα είναι ότι δεν είμαστε έτοιμοι να πάμε χωρίς μετρητά έως ότου οι ψηφιακές πληρωμές είναι απολύτως ισχυρές και αξιόπιστες και προσβάσιμες σε όλους με τρόπο που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους», λέει ο Adrian Roberts, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Link, η οποία διαχειρίζεται το δίκτυο ταμειακών μηχανών του Ηνωμένου Βασιλείου.
Καθώς τα παραδοσιακά υποκαταστήματα των τραπεζών εξαφανίζονται, με 6.000 να χάνονται τα τελευταία εννέα χρόνια, η ρυθμιστική αρχή βασίζεται σε κοινούς τραπεζικούς κόμβους για να καλύψει τα κενά, με 100 να αναμένεται να ανοίξουν μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους και σχέδια για άλλα 250. Αυτά εγγυώνται την πρόσβαση σε διευκολύνσεις ανάληψης μετρητών και καταθέσεων, αλλά η νέα νομοθεσία δεν επιβάλλει την πρόσβαση σε άλλες τραπεζικές υπηρεσίες – εξ ου και προκύπτει ένα ευρύτερο πρόβλημα ψηφιακού αποκλεισμού.
«Αναλφάβητο» στο online banking το 40%
Σύμφωνα με το UK Finance, το 60% όλων των ενηλίκων χρησιμοποίησε το mobile banking το 2023. Ή για να το θέσουμε αλλιώς, το 40% δεν το έκανε.
Οι τραπεζικοί κόμβοι επιτρέπουν την πρόσωπο με πρόσωπο επαφή με διαφορετικούς δανειστές, αλλά οι πελάτες έχουν απογοητευτεί από τις περιορισμένες υπηρεσίες. Η ευαισθησία σχετικά με την ασφάλεια των συνδέσεων πληροφορικής σημαίνει ότι ορισμένες τράπεζες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα των πελατών στους φορητούς υπολογιστές τους, αντ αυτού βασίζονται στους πελάτες για να φέρουν τις δικές τους συσκευές.
Ωστόσο, η διαχείριση των χρημάτων σας στο διαδίκτυο κοστίζει χρήματα. Θα χρειαστεί να πληρώσετε για ένα smartphone ή tablet με δυνατότητα εκτέλεσης της εφαρμογής της τράπεζάς σας. Η «φτώχεια δεδομένων» είναι ένα άλλο ζήτημα. Μόνο το 5% των επιλέξιμων πελατών χρησιμοποιούν κοινωνικά τιμολόγια – φθηνότερα πακέτα κινητής τηλεφωνίας και ευρυζωνικών υπηρεσιών που διατίθενται σε πελάτες που ζητούν παροχές.
Συνυπολογίστε τα 13 εκατομμύρια Βρετανούς με πολύ χαμηλή ψηφιακή ικανότητα, οι μισοί από τους οποίους είναι άνω των 70 ετών, και αυτό βοηθά να εξηγηθεί γιατί οι φτωχότεροι στην κοινωνία έχουν κολλήσει με μετρητά – δεν είναι απαραίτητα μια ενεργή επιλογή.
Η Natalie Ceeney, πρόεδρος της Cash Access UK, λέει ότι οι τράπεζες συνεργάζονται εθελοντικά για να ξεπεράσουν τα ζητήματα πληροφορικής και να παρέχουν κοινές υπηρεσίες κόμβου. Ωστόσο, ο ψηφιακός αποκλεισμός επηρεάζει την ικανότητά σας να διαχειρίζεστε τα οικονομικά σας και τη ζωή σας με πολλούς άλλους τρόπους.
Αναπόφευκτη η ψηφιοποίηση
Πρώτον, είστε λιγότερο ικανοί να εξοικονομήσετε χρήματα κάνοντας αγορές στο διαδίκτυο για καλύτερες προσφορές σε όλα τα είδη αγαθών και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών πιστωτικών προϊόντων. Αποκλείεστε επίσης από τις καινοτομίες στις ψηφιακές πληρωμές. Πέρυσι, ένας στους επτά ανθρώπους στη Βρετανία χρησιμοποίησε το buy now, pay later για να μοιράσει το κόστος μιας μεγάλης πληρωμής σε πολλές άτοκες μηνιαίες δόσεις. Αν χρησιμοποιηθεί υπεύθυνα, αυτό μπορεί να είναι μια σανίδα σωτηρίας για όσους έχουν σφιχτούς προϋπολογισμούς και δεν έχουν την πιστοληπτική ικανότητα να δανειστούν αλλού.
Στη συνέχεια, υπάρχει πρόσβαση στις δημόσιες υπηρεσίες. Οι κρατικές παροχές, όπως η καθολική πίστωση, είναι «ψηφιακές εξ ορισμού»· Αναμφίβολα ένας παράγοντας πίσω από τα εκτιμώμενα 7,5 δισεκατομμύρια λίρες που μένουν αζήτητα κάθε χρόνο. Οι τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας έχουν τη συνήθεια να είναι χρόνια υποστελεχωμένες. Η HM Revenue & Customs θέλει να «κάνει τον φόρο ψηφιακό», αλλά οι φορολογούμενοι που έπρεπε να τηλεφωνήσουν πέρασαν το ισοδύναμο… 800 ετών σε αναμονή το φορολογικό έτος 2022-23.
Τα πράγματα μπορεί να επανέλθουν στο φυσιολογικό μετά το φιάσκο της CrowdStrike. Αλλά για εκατομμύρια ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο ψηφιακός μεσαίωνας συνεχίζεται.