Hospitality & Tourism
Η Κύπρος ως τουριστικός προορισμός γνώσης για την πράσινη μετάβαση και τον ψηφιακό μετασχηματισμό
Η Κύπρος ως τουριστικός προορισμός γνώσης για την πράσινη μετάβαση  και τον ψηφιακό μετασχηματισμό

«Εάν  αποσυνθέσεις την Ελλάδα στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, έναν αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις».

 Σε τρείς γραμμές ο Οδυσσέας Ελύτης περιέγραψε τη βάση της επιβίωσης στη δική μας γη. Αυτό καθορίζει και την έννοια της αειφορίας. Να φυλάμε  σαν κόρη οφθαλμού τους φυσικούς πόρους γιατί αυτοί μας εξασφαλίζουν την επιβίωση άρα και τη συνέχεια της ζωής.

Επεκτείνω λίγο το γεωγραφικό όριο, στο οποίο αναφέρεται ο ποιητής,   μέχρι την Κύπρο, αφού και στο νησί  ισχύουν τα ίδια χαρακτηριστικά τα οποία συναντάμε στα Μεσογειακά οικοσυστήματα.

Για το αμπέλι, την Ελιά και το καράβι η Κύπρος είναι ένας μοναδικός Προορισμός. Πέρα όμως από αυτό πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ως ανθρωπότητα  διανύουμε μια περίοδο κυλιόμενων αλλαγών μεγάλων ταχυτήτων σε οικονομικό, κοινωνικό και περιβαλλοντικό επίπεδο.

 Βέβαια σε παράλληλο άξονα,  όταν διανύουμε εποχή αλλαγών διανύουμε ταυτόχρονα και εποχή προκλήσεων. Ιδιαίτερους άξονες αυτών των αλλαγών και προκλήσεων αποτελούν η ανάγκη για αειφορία και οι τεχνολογικές εξελίξεις.

Προσωπικά επιλέγω το δρόμο που συνδυάζει το high-tech με το high-touch και  προωθεί τις  δίδυμες επαναστάσεις της πράσινης μετάβασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού μέσω της εκπαίδευσης και της έρευνας.

Αυτή η επιλογή προσέγγισης, αν υιοθετηθεί από τα κέντρα λήψης  αποφάσεων, τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τα Κέντρα επαγγελματικής κατάρτισης, μπορεί να εμπλουτίσει το Τουριστικό προϊόν της χώρας αναδεικνύοντας την ως μοναδικό προορισμό  γνώσης, εκπαίδευσης και δια βίου μάθησης  στον άξονα της πράσινης και ψηφιακής μετάβασης. 

Η ανταπόκριση στις γρήγορες αλλαγές, ο ανταγωνισμός και η διαχείριση της αβεβαιότητας, απαιτούν γνώσεις και δεξιότητες, αλλά κυρίως κριτική σκέψη, δημιουργικότητα και αξίες για μια επιτυχημένη καριέρα και μια ουσιαστική ζωή στο νέο περιβάλλον.

Όπως έγραψε και ο γεννημένος το 1928 Αμερικανός συγγραφέας Άλβιν Τόφλερ «Οι αναλφάβητοι του 21ου αιώνα δεν θα είναι εκείνοι που δεν ξέρουν γραφή και ανάγνωση, αλλά εκείνοι που δεν μπορούν να μάθουν, να ξεμάθουν και να ξαναμάθουν».

Αυτό, ως χώρα, μπορούμε να το προσφέρουμε. Η προσφορά σύντομης διάρκειας πιστοποιημένων εκπαιδεύσεων στη βάση της πιο πάνω προσέγγισης, μέσω καινοτόμων εφαρμοσμένων μεθοδολογιών, μπορεί να φέρει σημαντικά αποτελέσματα ενισχύοντας την οικονομία.

 Προγράμματα τα οποία προσφέρονται μέσω της τεχνολογίας,  αλλά δίνουν και τη δυνατότητα απόκτησης δια ζώσης  εμπειριών και γνώσης,  σε συνδυασμό με διακοπές σε μία χώρα σαν τη δική μας,  μπορεί να εμπλουτίσει αυτό που μέχρι τώρα ονομάζαμε μορφωτικό και/ή εκπαιδευτικό τουρισμό.

Η Κύπρος μπορεί να αποτελέσει ένα καταπληκτικό προορισμό για την απόκτηση συνδυαστικών ικανοτήτων  high-tech and high-touch, χρήσιμων για την υπόλοιπη ζωή των επισκεπτών, που θα μπορούν να τις αποκτήσουν καθήμενοι  κάτω από μια ελιά, πίνοντας ένα ποτήρι ξυνιστέρι ή γιαννούδι,  με φόντο το απέραντο γαλάζιο της θάλασσας.

Ιωάννα Παναγιώτου

Βιολόγος/ΜΒΑ/ΜΑ

Εκτελεστική Διευθύντρια Πανεπιστημίου Λεμεσού