Η κατάρρευση στα κέρδη κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών, όπως η Nissan και η Stellantis, αναζωπύρωσαν τους χειρότερους φόβους των επενδυτών για μια παγκόσμια κάμψη στον κλάδο. Προς την κατεύθυνση αυτή συνηγορεί και η πτώση που έχει ήδη διαπιστωθεί στον επιμέρους κλάδο των ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που φάνηκε και από τις επίσης μειωμένες επιδόσεις της Tesla.
Η Stellantis που ελέγχει 14 κορυφαίες μάρκες, όπως η Jeep, η Peugeot, η Alfa Romeo και η Fiat, ανακοίνωσε θεαματική πτώση κερδών ύψους 48% συνολικά για τους πρώτους έξι μήνες του έτους, στα 5,6 δισ. ευρώ, ήτοι πολύ κάτω από το αναμενόμενο. Μάλιστα, για το δημοσιονομικό πρώτο τρίμηνο τα κέρδη της κατέρρευσαν σε ποσοστό 99%!
Οι πωλήσεις της μειώθηκαν κατά 14% στα 85 δισ. ευρώ τόσο λόγω της επιβράδυνσης στην Ευρώπη όσο κυρίως της καθίζησης στην αμερικανική αγορά.
Αντιστοίχως, ο ιαπωνικός γίγαντας της Nissan ανακοίνωσε τις χειρότερες τριμηνιαίες επιδόσεις εδώ και πάνω από μια τριετία, καθώς πως τα λειτουργικά της κέρδη έκαναν «βουτιά» ύψους 99%, στα 995 εκατ. γιεν για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε στις 30 Ιουνίου, έναντι 128,6 δισ. γιεν την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Μάλιστα, μετά την εξέλιξη αυτή η εταιρεία αναγκάστηκε να αναθεωρήσει προς τα κάτω το εκτιμώμενο outlook για τη χρονιά.
Τα στοιχεία αυτά «γκρέμισαν» όπως ήταν φυσικό τις μετοχές τους, με απώλειες της τάξεως του 10%, ωστόσο άσκησαν και ευρύτερα πιέσεις στον κλάδο δεδομένου πως τα σημεία κινδύνου είναι κοινά για τις περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες: ο σκληρός ανταγωνισμός στην αμερικανική αγορά, τα συγκρατημένα επίπεδα κατανάλωσης στην Ευρώπη και βέβαια ο χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης στις πωλήσεις EV, στον οποίο όλες οι εταιρείες έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια προκειμένου να ακολουθήσουν την πράσινη μετάβαση.
Το τελευταίο προφανώς είναι ακόμη πιο ορατό στις ίδιες της εταιρείες EV, όπως η Tesla, που επίσης ανακοίνωσε δραστική περικοπή των κερδών της για το δεύτερο τρίμηνο σε ποσοστό 45%, στα 1,47 δισ. δολάρια, πολύ κάτω κι από τα ήδη μειωμένα 1,9 δισ. που περίμεναν οι αναλυτές. Μάλιστα, η ελεύθερη πτώση της μετοχής της Tesla, κατά περίπου 12%, ήταν από τα βασικά στοιχεία που «γκρέμισαν» τη Wall Street, στη «μαύρη» συνεδρίαση της Τετάρτης.
«Αυτό που συμβαίνει στη βιομηχανία και τον ανταγωνισμό κινείται πολύ ταχύτερα και πιο δύσκολα από ότι περιμέναμε για φέτος, οπότε η μετάβαση είναι αρκετά ανώμαλη» παραδέχτηκε η οικονομική διευθύντρια της Stellantis, Νάταλι Νάιτ.
Αντιστοίχως, στελέχη της Nissan παραδέχτηκαν ότι η εταιρεία απέτυχε να διαβλέψει την ανάκαμψη στις πωλήσεις των υβριδικών αυτοκινήτων, καθώς οι αυξανόμενες ενστάσεις των καταναλωτών για τη χρήση και τις τιμές των EV κράτησαν τις πωλήσεις του κλάδου χαμηλά, σίγουρα χαμηλότερα από ότι ήθελαν και ήλπιζαν οι αυτοκινητοβιομηχανίες διεθνώς.
Το τελευταίο, εξάλλου, είναι ένα πρόβλημα που δεν αναμένεται να αλλάξει ούτε σύντομα ούτε εύκολα. Οι υψηλές τιμές, τα ερωτήματα για τις μπαταρίες των EV, τη διαθεσιμότητα των δικτύων φόρτισης και τις επιδόσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων αναμένεται να συνεχίσουν να συντηρούν την επιφυλακτική διάθεση των καταναλωτών.
ΠΗΓΗ:newmoney