Απότομα υποχωρούν οι πωλήσεις των πολυτελών ρολογιών ελβετικής κατασκευής σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία. Μία πτώση που αποδίδεται στη διστακτικότητα των καταναλωτών αλλά και στο γεγονός ότι η ζήτηση υποχωρεί σε μια από τις βασικές αγορές του κλάδου.
Τα δεδομένα αυτής της εβδομάδας από τους δύο μεγαλύτερους εισηγμένους στο χρηματιστήριο ομίλους ρολογιών της Ελβετίας, τη Richemont και τη Swatch Group, επιβεβαίωσαν μια βίαιη, καθοδηγούμενη από την Κίνα υποχώρηση που έχει επίσης «ακουμπήσει» πολυτελείς μάρκες μόδας από την Burberry Group έως την Hugo Boss και την Gucci.
Διψήφια πτώση
Η διψήφια πτώση των πωλήσεων που παρατηρήθηκε στα τελευταία αποτελέσματα σηματοδοτεί μια εκπληκτική αντιστροφή της πορείας για έναν κλάδο που γνώρισε μια άνευ προηγουμένου έκρηξη πωλήσεων κατά τη διάρκεια της εποχής της πανδημίας. Τότε, οι πελάτες που είχαν μετρητά, δεν μπορούσαν να ξοδέψουν για ταξίδια και φαγητό και εμπνέονταν από τις φανταχτερές αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αγοράζοντας ακριβά ρολόγια.
Οι περισσότερες από τις κορυφαίες μάρκες ρολογιών αντέδρασαν στην άνοδο της ζήτησης αυξάνοντας τις τιμές, ορισμένες από αυτές κατά διψήφιο ποσοστό. Αυτό ώθησε ορισμένους καταναλωτές να επανεξετάσουν την αγορά ενός νέου ρολογιού, όπως σημειώνει το Bloomberg.
Οι πωλήσεις των εμπορικών σημάτων ρολογιών της Richemont, στις οποίες περιλαμβάνονται οι Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre και IWC, μειώθηκαν κατά 13% τους τρεις μήνες μέχρι τον Ιούνιο, λόγω της πτώσης κατά 27% στην ευρύτερη Κίνα, όπως ανακοίνωσε την Τρίτη. Η Swatch, στην οποία ανήκουν η Omega, η Blancpain και η Breguet είδε τις πωλήσεις της στην Κίνα να πέφτουν κατά 30% το πρώτο εξάμηνο του έτους. Οι συνολικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 14% και τα λειτουργικά κέρδη έπεσαν κατά 70%.
Η πτώση των πωλήσεων και οι περικοπές στην παραγωγή επηρεάζουν τον κλάδο στην Ελβετία. Οι προμηθευτές εξαρτημάτων ρολογιών, οι οποίοι έσπευσαν να προσλάβουν προσωπικό και να αγοράσουν εξοπλισμό κατά τη διάρκεια της άνθησης, αντιμετωπίζουν αναβαλλόμενες παραγγελίες από μεγάλες ελβετικές μάρκες. Ορισμένοι κατασκευαστές εξαρτημάτων έχουν ήδη ζητήσει από το προσωπικό τους να μειώσουν τις ώρες εργασίας ή να παρατείνουν τις ετήσιες καλοκαιρινές διακοπές των ωρολογοποιών.
Πρόκειται για έναν κρίσιμο κλάδο για τη μικρή χώρα που απασχολεί περισσότερους από 65.000 εργαζόμενους και αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο εξαγωγικό τομέα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Swatch Group Nick Hayek δήλωσε σε συνέντευξή του αυτή την εβδομάδα ότι ορισμένες από τις μάρκες ρολογιών της εταιρείας του έχουν καθυστερήσει τις παραγγελίες από τους προμηθευτές εν μέσω μείωσης της παραγωγής κατά 20% έως 30%, ακόμη και όταν διατηρεί τους δικούς της εργαζόμενους στις θέσεις εργασίας τους.
«Ορισμένες μάρκες που έχουν εξωτερικούς προμηθευτές έχουν καθυστερήσει κάποιες παραγγελίες», δήλωσε ο Hayek. «Αλλά αυτό δεν αφορά μόνο εμάς, μπορώ να σας πω, αυτό συμβαίνει γενικά» σε όλη την ελβετική βιομηχανία ρολογιών.
Τα μηνιαία στοιχεία για τις εξαγωγές ελβετικών ρολογιών για τον Ιούνιο, τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν την Πέμπτη, πιθανόν να καταδείξουν στην επιβράδυνση. Έπειτα από τρία χρόνια εξαγωγών ρεκόρ σε αξία, οι εξαγωγές χονδρικής μειώθηκαν κατά 2,5% τους πρώτους πέντε μήνες του 2024, σύμφωνα με την Ομοσπονδία της ελβετικής βιομηχανίας ρολογιών.
Η σημαντική υποχώρηση για τον κλάδο δεν είναι εντελώς απροσδόκητη, αλλά η έκταση και το εύρος της είναι. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι και άλλα στελέχη του κλάδου αναφέρθηκαν επιβράδυνση της ζήτησης τους τελευταίους μήνες του 2023 που σηματοδότησε το τέλος της ξέφρενης βιασύνης για την αγορά ενός Rolex ή ενός Patek Philippe που είχε απογειώσει μεγάλο μέρος του κλάδου.
Ο ρόλος της Κίνας
Οι αγοραστές ρολογιών στις ΗΠΑ ήταν οι κύριοι μοχλοί της έκρηξης, καθώς η χώρα ξεπέρασε την Κίνα ως ο κορυφαίος προορισμός για εξαγωγές το 2021. Ακόμα κι έτσι, η θέση της Κίνας ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εισαγωγέας ρολογιών ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για την τρέχουσα ύφεση. Οι πωλήσεις στις ΗΠΑ ήταν εκπληκτικά ανθεκτικές και οι λιανοπωλητές στην Ιαπωνία γνωρίζουν άνθηση, καθώς οι τουρίστες επωφελούνται από το αδύναμο γεν.
Αλλά αυτό δεν ήταν αρκετό για να αντισταθμίσει την επιβάρυνση από την Κίνα.
«Δεν βλέπουμε σύντομο τέλος στα προβλήματα της ζήτησης στην Κίνα», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, Luca Solca, σε έκθεσή του μετά τα αποτελέσματα της Swatch Group.
Αυτά τα προβλήματα επηρεάζουν επίσης τον ευρύτερο τομέα των ειδών πολυτελείας. Την Τρίτη, η γερμανική μάρκα μόδας υψηλών προδιαγραφών Hugo Boss μείωσε την πρόβλεψή της για τα κέρδη του έτους, επικαλούμενη αδυναμία σε αγορές όπως η Κίνα. Οι μετοχές της υποχώρησαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το 2021.
Αγορά μεταχειρισμένων ρολογιών
Η πτώση στις πωλήσεις νέων ρολογιών ακολουθεί μια δραματική διόρθωση στη δευτερογενή αγορά από τότε που οι τιμές κορυφώθηκαν το 2022.
Αυτή η αδυναμία συνεχίζεται επίσης. Οι τιμές για τα πιο δημοφιλή μοντέλα υποχώρησαν κατά 2,1% το δεύτερο τρίμηνο του 2024, σύμφωνα με μια έκθεση αυτού του μήνα της Morgan Stanley και της WatchCharts, μια ένατη συνεχόμενη πτώση.
Τα στοιχεία της WatchCharts δείχνουν ότι οι τιμές των μεταχειρισμένων ρολογιών από όλες τις μεγάλες ομάδες εμπορικών σημάτων μειώθηκαν. Τα μεταχειρισμένα ρολόγια που κατασκευάζονται από τον όμιλο πολυτελείας LVMH, στα οποία περιλαμβάνονται οι Tag Heuer, Hublot και Zenith, υποχώρησαν περισσότερο, κατά 3,6%. Ένας δείκτης μεταχειρισμένων μοντέλων Rolex σημείωσε πτώση 2,2%.
Η διατήρηση της αξίας των ρολογιών Rolex στη δευτερογενή αγορά αποτελεί βασικό παράγοντα διαφοροποίησης για την κορυφαία ελβετική μάρκα τα τελευταία χρόνια. Αλλά ακόμη και αυτό έχει αρχίσει να παρουσιάζει ρωγμές. Σύμφωνα με τα στοιχεία της WatchCharts, μόλις το 63% των μοντέλων Rolex διαπραγματεύεται πάνω από τις τιμές λιανικής στη δευτερογενή αγορά σήμερα, σε σύγκριση με το 72% πριν από ένα χρόνο.
«Είναι απίθανο οι τιμές της δευτερογενούς αγοράς να σταθεροποιηθούν στο εγγύς μέλλον», αναφέρουν στην έκθεση οι αναλυτές της Morgan Stanley με επικεφαλής τον Edouard Aubin, επικαλούμενοι την έξοδο των κερδοσκόπων και την επιδείνωση της διατήρησης της αξίας πολλών ελβετικών ρολογιών.
Η Morgan Stanley αναμένει ότι οι πωλήσεις ρολογιών στην πρωτογενή αγορά θα μειωθούν κατά περίπου 5% φέτος.
«Με την ολοένα και πιο συμβιωτική σχέση μεταξύ των τιμών των μεταχειρισμένων και των τιμών των νέων ρολογιών», ανέφεραν οι αναλυτές της Morgan Stanley, «η πίεση στη δευτερογενή αγορά μειώνει την τιμολογιακή δύναμη των κορυφαίων ελβετικών εταιρειών ρολογιών».
Πηγή: newmoney.gr