Economy
Γιατί όλοι θέλουν να την επισκεφτούν την Ιαπωνία
Αυτό δεν αρέσει και πολύ στους ντόπιους
Γιατί όλοι θέλουν να την επισκεφτούν την Ιαπωνία

Η Ιαπωνία δεν φημιζόταν για τον τουρισμό της, ίσως επειδή θεωρείται πολύ ακριβή, ίσως γιατί είναι πραγματικά στην άλλη άκρη του κόσμου. Αλλά, πάνω από 14,6 εκατομμύρια διεθνείς επισκέπτες πήγαν στην Ιαπωνία μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου, σύμφωνα με στοιχεία του Εθνικού Οργανισμού Τουρισμού της χώρας. Σχεδόν 3,1 εκατομμύρια επισκέφτηκαν τη χώρα μόνο τον Μάρτιο, το υψηλότερο μηνιαίο σύνολο από τότε που συλλέγονται στοιχεία το 1964.

Εάν αυτή η τάση συνεχιστεί, η Ιαπωνία πρόκειται να ξεπεράσει το ρεκόρ των 31,9 εκατομμυρίων τουριστών το 2019, πριν την ππανδημία.

Οι συνολικές δαπάνες εισερχόμενου τουρισμού αυξήθηκαν στα 1,75 τρισεκατομμύρια γιεν (10,8 δισεκατομμύρια δολάρια) το πρώτο τρίμηνο του έτους. Αυτό έκανε τον τουρισμό το δεύτερο μεγαλύτερο «εξαγώγιμο προϊόν» της Ιαπωνίας, ακριβώς πίσω από τα αυτοκίνητα και μπροστά από προϊόντα όπως οι ημιαγωγοί, σύμφωνα με τους υπολογισμούς και τα στοιχεία του Fortune από την Oxford Economics.

Είναι η πρώτη φορά από το τελευταίο τρίμηνο του 2019 που οι τουριστικές δαπάνες βρίσκονται στη δεύτερη θέση, σημειώνει ο ανώτερος Ιάπωνας οικονομολόγος της Oxford Economics, Νοριχίρο Γιαμαγκούτσι. Ο τουρισμός σχεδόν εξαφανίστηκε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά ανέκαμψε γρήγορα αφού η Ιαπωνία άρχισε να μειώνει τους ελέγχους για COVID τον Σεπτέμβριο του 2022. Η Ιαπωνία ήρε όλους τους περιορισμούς τον Απρίλιο του 2023.

Οι τουρίστες στην Ιαπωνία έχουν πλέον μεγάλη αγοραστική δύναμη δαπανών, καθώς το γιεν φτάνει σε ρεκόρ χαμηλά επίπεδα έναντι του δολαρίου. Αυτό κάνει τα ξενοδοχεία, τα αξιοθέατα και τα οικογενειακά γεύματα φθηνότερα για τους ξένους επισκέπτες από ό,τι θα ήταν πριν από την πανδημία.

Αλλά ο Τζέρεμι Μπεκ, ο παγκόσμιος επικεφαλής της ιαπωνικής ταξιδιωτικής πλατφόρμας Rakuten Travel, πιστεύει ότι η αύξηση των ιαπωνικών ταξιδιών δεν είναι απλώς το αδύναμο νόμισμα.

Οι επισκέπτες θέλουν πλέον μοναδικές και όχι απλώς φαγητό και ψώνια. «Είναι η κουλτούρα του Instagram» λέει ο Μπεκ. «Δεν έχει να κάνει με το τι τρως ή τι κάνεις. Έχει να κάνει με το τι σας βλέπουν οι άνθρωποι να τρώτε και να κάνετε. Και η Ιαπωνία είναι όμορφη. Υπάρχουν τόσα πολλά όμορφα πράγματα να βάλεις στο Instagram.” 

Πώς ένα αδύναμο γιεν βοηθά τον τουρισμό

Το γεν, που αποτελεί εδώ και καιρό ασφαλές καταφύγιο για τους επενδυτές σε περιόδους κρίσης, έχει υποχωρήσει έναντι του δολαρίου. Πριν από ένα χρόνο, ένα δολάριο ΗΠΑ άξιζε 140 γιεν. Σήμερα αξίζει περίπου 161 γιεν.

Η Ιαπωνία αντιστάθηκε στην αύξηση των επιτοκίων καθώς έδινε μια μάχη δεκαετιών ενάντια στον αποπληθωρισμό. Η Τράπεζα της Ιαπωνίας διατήρησε το βασικό της επιτόκιο σε αρνητικό έδαφος, ακόμη και όταν άλλες κεντρικές τράπεζες το αύξησαν απότομα.

Τον Μάρτιο, η κεντρική τράπεζα της Ιαπωνίας αύξησε τα επιτόκια πάνω από το μηδέν για πρώτη φορά εδώ και 17 χρόνια. Η αύξηση των επιτοκίων ήρθε αφότου οι ιαπωνικές εταιρείες συμφώνησαν σε μεγάλες αυξήσεις στους μισθούς.

Οι ιαπωνικές εταιρείες θεωρούσαν συνήθως ένα αδύναμο γιεν ως κάτι καλό , καθώς μειώνει το κόστος των εξαγωγών και αυξάνει την αξία των κερδών από το εξωτερικό. Ωστόσο, το γεν μπορεί τώρα να είναι πολύ αδύναμο για τα γούστα της εταιρικής Ιαπωνίας, καθώς οι ακριβές εισαγωγές καταστρέφουν τα περιθώρια κέρδους και μειώνουν τις καταναλωτικές δαπάνες.

Ακόμη και η Japan Airlines, που βασίζεται στα ταξίδια για έσοδά, είναι επιφυλακτική για το αδύναμο γιεν, καθώς τα ταξίδια στο εξωτερικό γίνονται απαγορευτικά ακριβά για πολλούς Ιάπωνες. 

Γιατί η Ιαπωνία παραπονιέται για υπερτουρισμό;

Το Rakuten Travel επωφελείται από την άνθηση των ταξιδιών. Οι κρατήσεις αυξήθηκαν κατά 75% το πρώτο τρίμηνο του 2024 σε σύγκριση με το ίδιο τρίμηνο του 2019. Η ακαθάριστη αξία συναλλαγής είναι επίσης αυξημένη κατά 200% την ίδια περίοδο.

Τα στοιχεία της ιαπωνικής κυβέρνησης αναφέρουν ότι οι περισσότεροι τουρίστες προέρχονται από τη Νότια Κορέα, την ηπειρωτική Κίνα, την Ταϊβάν και το Χονγκ Κονγκ.

Ο Μπεκ λέει ότι οι τουρίστες αναζητούν πιο αυθεντικές και ολοκληρωμένες εμπειρίες, αντί για τα σημαντικότερα αξιοθέατα του Τόκιο και της Οσάκα. Οι κρατήσεις για μη αστικούς προορισμούς αυξάνονται ταχύτερα από τις κρατήσεις σε μεγάλες πόλεις, καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες όπως δείπνα Kaiseki, ιαματικές πηγές και εμπειρίες φύσης σε μικρότερες, λέει ο Μπεκ, επικαλούμενος τα δεδομένα του Rakuten Travel.

Ορισμένοι Ιάπωνες γκρινιάζουν για την αύξηση του τουρισμού, παραπονιούνται για τον συνωστισμό και την αγένεια των τουριστών.

Η εισροή επισκεπτών ώθησε ορισμένα αξιοθέατα και επιχειρήσεις να εξετάσουν το ενδεχόμενο διπλής τιμολόγησης, με κανονική τιμή για τους κατοίκους της Ιαπωνίας και υψηλότερη τιμή για τους τουρίστες. Ωστόσο, ο Μπεκ πιστεύει ότι οι ανησυχίες για τον υπερτουρισμό περιορίζονται κυρίως σε μεγάλες πόλεις όπως το Τόκιο, το Κιότο και η Οσάκα. Οι μικρότερες πόλεις δεν πάσχουν ακόμη, λέει.

Ο Μπεκ ​​σημειώνει ότι τα ξενοδοχεία εξακολουθούν να έχουν αρκετό απόθεμα για να εξυπηρετήσουν τόσο τους ξένους όσο και τους εγχώριους ταξιδιώτες. Ακόμη και με την έκρηξη των ταξιδιών, πιστεύει ότι τα ξενοδοχεία της Ιαπωνίας είναι ασφαλή όσον αφορά τη χωρητικότητα. 

Πηγή: ot.gr