Η κάποτε καταιγιστική ανάπτυξη τoυ γίγαντα των αθλητικών ειδών Nike έχει σταματήσει τους τελευταίους μήνες.
Η μετοχή της βυθίστηκε μόλις ανακοίνωσε τις προβλέψεις της για τα αποτελέσματα πλήρους έτους, ενισχύοντας τις ανησυχίες των επενδυτών σχετικά με τη μείωση της ζήτησης για τα αθλητικά παπούτσια και τα ρούχα της.
Η εταιρεία των brands Jordan και Converse βλέπει τα έσοδα να περιορίζονται σε μονοψήφια επίπεδα στο τρέχον οικονομικό έτος, το οποίο ξεκίνησε αυτόν τον μήνα.
Ο κατήφορος
Οι πωλήσεις της Nike δέχονται αλλεπάλληλα «χτυπήματα» τα τελευταία τρίμηνα, στον απόηχο της προσπάθειας της εταιρείας να αποδεσμευτεί από τους χονδρεμπόρους.
Οι πωλήσεις στον ιστότοπο, στις εφαρμογές και στα καταστήματά της μειώθηκαν κατά 8% το τέταρτο οικονομικό τρίμηνο της εταιρείας, διαψεύδοντας τις προσδοκίες των επενδυτών.
Η Nike έκοψε τους δεσμούς της με μακροχρόνιους συνεργάτες λιανικής, όπως η DSW και η Urban Outfitters, και προσπάθησε να πουλήσει περισσότερα εμπορεύματα απευθείας στους καταναλωτές, εφαρμόζοντας ένα πρωτοποριακό direct-to-consumer (DTC) concept. Στα τέλη Απριλίου άρχισε να ζητά από ορισμένα από αυτά τα καταστήματα βοήθεια για να αδειάσει τα υπερπλήρη ράφια και τις αποθήκες της.
Το ορόσημο της πανδημίας
Μετά την πανδημία, η Nike έχασε έδαφος στην κρίσιμη κατηγορία των δρομικών προϊόντων, ενώ επικεντρώθηκε στο να βγάζει παλιά «σουξέ» και να προετοιμάζεται για μια επανάσταση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, που δεν ήρθε όμως ποτέ. Οι κινήσεις αυτές έχουν διαβρώσει την κουλτούρα της καινοτομίας και της νευρικότητας που έκανε τη Nike μια από τις πιο γνωστές μάρκες στον κόσμο.
Οι επενδύσεις
Όπως έγραψαν πρόσφατα οι FT, πέρα από το καίριο πρόβλημα του ανταγωνισμού στις δύο βασικές κατηγορίες της, η Nike έχει κάνει πολλά δικά της στρατηγικά λάθη: το κυριότερο μεταξύ αυτών είναι η υπερβολική εξάρτηση από τις πωλήσεις ρετρό αθλητικών παπουτσιών, οι ανεπαρκείς επενδύσεις σε καινοτομία σε νέα προϊόντα και η παραμέληση της αγοράς στίβου.
Υπό τον Τζον Ντοναχιού, διευθύνοντα σύμβουλο από το 2020, η Nike έκλινε στη ρετρό τάση. Έχει αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των νέων εκδόσεων «Air Jordans» και «Air Force 1», τα τελευταία χρόνια. Η στρατηγική λειτούργησε στον βαθμό που η επωνυμία Jordan απέφερε έσοδα από χονδρική πώληση 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το οικονομικό έτος 2023, ένα άλμα 29% από το προηγούμενο έτος, κάτι το οποίο δεν κράτησε για πολύ.
Πηγή: ot.gr