Τα τελευταία χρόνια, η εμπορική πολιτική της ΕΕ έχει παραδοσιακά επικεντρωθεί στην οικοδόμηση προστατευτικών τειχών και η απόφαση της περασμένης εβδομάδας να επιβληθούν τιμωρητικοί δασμοί στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα αρχικά έμοιαζε με άλλο ένα παράδειγμα του κλασικού αμυντικού εγχειριδίου των Βρυξελλών.
Σε μια αξιοσημείωτη τροπή των γεγονότων, σχολιάζει, η ΕΕ εξετάζει τώρα ένα επόμενο βήμα που προσκαλεί τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας εντός της ΕΕ.
Η μεγάλη ιδέα είναι να χρησιμοποιηθεί η απειλή των δασμών για να εξαναγκαστούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να έρθουν στην Ευρώπη, να σχηματίσουν κοινοπραξίες και να μοιραστούν τεχνολογία με τους ομολόγους τους στην ΕΕ, σύμφωνα με συζητήσεις με τέσσερις διπλωμάτες και δύο ανώτερους αξιωματούχους, που επικαλείται το Politico. Και υπάρχουν ενδείξεις ότι η φόρμουλα είναι ήδη ελκυστική για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ.
Η Stellantis δημιούργησε μια κοινοπραξία με την κινεζική Leapmotor για να ξεκινήσει τις δραστηριότητές της στην Ευρώπη τον Σεπτέμβριο. Η ισπανική EBRO-EV έχει συνεργαστεί με την Chery, την πέμπτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας, για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων στη Βαρκελώνη.
Αλλαγή πλεύσης
Πολλοί, ωστόσο, θα εντοπίσουν μια ύψιστη ειρωνεία σε αυτή την αλλαγή τακτικής από τους Ευρωπαίους, σχολιάζει το Politico. Πράγματι και για χρόνια, η ΕΕ διαμαρτυρόταν έντονα για τις απαιτήσεις του Πεκίνου στους ξένους επενδυτές στην Κίνα οι οποίοι θα πρέπει να σχηματίζουν κοινοπραξίες και να μοιράζονται την τεχνογνωσία τους. Είναι αυτό που η ΕΕ συνήθιζε να καταγγέλλει ως «αναγκαστική μεταφορά τεχνολογίας».
Ο κόσμος έχει πλέον αλλάξει. Ο φόβος δεν είναι πια ότι οι Κινέζοι θα κλέψουν την ευρωπαϊκή τεχνολογία, αλλά ότι η Ευρώπη μένει πίσω. Συνειδητοποιώντας ότι η βιομηχανία της χρειάζεται νέες επενδύσεις και τεχνογνωσία για να είναι ανταγωνιστική, η ΕΕ στρέφει τώρα το βλέμμα της προς μια διαπραγματευτική λύση με το Πεκίνο.
Οι Ευρωπαίοι γνώστες της βιομηχανίας λένε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιθυμούν διακαώς τέτοιες συμφωνίες, οι οποίες, όπως υποστηρίζουν, έχουν το μεγαλύτερο επιχειρηματικό νόημα για έναν τομέα που έχει μείνει πίσω. «Οι κοινοπραξίες έχουν νόημα, ως ένας τρόπος για να διασφαλιστεί ότι οι Κινέζοι δεν θα εγκαταστήσουν μόνο μονάδες τελικής συναρμολόγησης στην Ευρώπη, αλλά και πιο ουσιαστικά τμήματα της αλυσίδας εφοδιασμού. Φυσικά, μπορεί επίσης να είναι ένας τρόπος να ζητηθεί από τους Κινέζους να μοιραστούν κάποια τεχνολογία», δήλωσε ένας ανώτερος διπλωμάτης στο Politico.
Η ιδέα είναι να χρησιμοποιηθούν οι πρόσθετοι δασμοί της ΕΕ που φτάνουν έως και το 38% για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ως κίνητρο για τις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Ευρώπη. Ενώ οι κατασκευαστές θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια εντός του μπλοκ για να αποφύγουν τους δασμούς, η ένωση των δυνάμεών τους με έναν τοπικό παραγωγό θα μείωνε το κόστος και θα τους έδινε ταχύτερη πρόσβαση στην ενιαία αγορά.
Αυτό, πρώτον, δείχνει ότι η ΕΕ ετοιμάζεται να παίξει τον πιο παρεμβατικό ρόλο στο παγκόσμιο εμπόριο για τον οποίο κατηγορούσε την Κίνα. Αλλά είναι και μια παραδοχή ότι η Κίνα όχι μόνο έχει φτάσει, αλλά έχει ήδη ξεπεράσει την Ευρώπη σε ορισμένους τομείς. «Αυτό είναι λίγο ταπεινωτικό για εμάς, αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι είμαστε πίσω σε ορισμένες τεχνολογίες», δήλωσε ανώτερος διπλωμάτης.
Ένας δεύτερος ανώτερος διπλωμάτης κατήγγειλε «την απόλυτη αλαζονεία» πολλών ηγετών της ΕΕ στο παρελθόν, «που πίστευαν ότι θα είμαστε πάντα καλύτεροι τεχνολογικά και ότι η Κίνα δεν θα μπορούσε ποτέ να μας φτάσει».
Καλοβλέπει μια συνεργασία η Κίνα
Για δεκαετίες, η Ευρώπη υπήρξε πεπεισμένη ότι η τεχνολογική υπεροχή θα της εξασφάλιζε ότι θα μπορούσε πάντα να βρίσκεται ένα βήμα μπροστά από την Κίνα, ακόμη και όταν η πραγματικότητα απέδειξε ότι αυτή η πεποίθηση ήταν λανθασμένη.
Η Κίνα έφτασε τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις και στη συνέχεια άρχισε να τις ξεπερνά από άποψη πωλήσεων και τεχνολογικής υπεροχής στα πάντα, από ηλιακούς συλλέκτες έως μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τώρα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Σύμφωνα με το Γερμανικό Εμπορικό Επιμελητήριο στην Κίνα, το 69% των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτιμά ότι οι Κινέζοι ανταγωνιστές τους ήδη προηγούνται στην καινοτομία ή θα τους ξεπεράσουν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια.
Έτσι, αντιμέτωπη με την ανάγκη να καλύψει το χαμένο έδαφος, η Ευρώπη με τους δασμούς και το σχέδιο κοινοπραξιών προχωρά σε «μια προσπάθεια να δώσει στην Κίνα μια γεύση από το δικό της φάρμακο», δήλωσε ο Χοσούκ Λι Μακιγιάμα, διευθυντής του Ευρωπαϊκού Κέντρου Διεθνούς Πολιτικής Οικονομίας.
Το Πεκίνο φαίνεται ότι πήρε το μήνυμα, σημειώνει το Politico και εντόπισε μια ευκαιρία να ενσωματώσει περαιτέρω τις αλυσίδες εφοδιασμού του με την Ευρώπη. Σε μια οδηγία που εστάλη στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες στις αρχές του τρέχοντος έτους, το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανέφερε ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα σύστημα βιομηχανικής εφοδιαστικής αλυσίδας «που θα οικοδομείται από κοινού και θα μοιράζεται από όλα τα μέρη».
Ενώ οι κινεζικές εταιρείες έχουν βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στην απόκτηση ευρωπαϊκών περιουσιακών στοιχείων, η επιστολή είναι μια εντολή να «είναι έτοιμες να σχηματίσουν κοινοπραξίες και όχι 100% κινεζικές επενδύσεις», δήλωσε ο Φρανσουά Γκοντεμόν, διευθυντής του προγράμματος Κίνας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Εξωτερικών Σχέσεων.
Πηγή: OT.gr