Retail
Ο ανερχόμενος παίκτης στη βιομηχανία αναψυκτικών που απειλεί τη θέση της Pepsi
Η Dr Pepper κατάφερε να αναρριχηθεί πιο ψηλά από ποτέ, με τη βοήθεια του ισχυρού μάρκετινγκ, των νέων γεύσεων και της παρουσίας του brand στο TikTok
Ο ανερχόμενος παίκτης στη βιομηχανία αναψυκτικών που απειλεί τη θέση της Pepsi
Μετά από δεκαετίες ως τρίτος και πλέον παίκτης στην αγορά αναψυκτικών, η Dr Pepper κατάφερε να αναρριχηθεί πιο ψηλά από ποτέ, με τη βοήθεια του ισχυρού μάρκετινγκ, των νέων γεύσεων και της παρουσίας του brand στο TikTok.

Η μάρκα αναψυκτικών με ιστορία 130 χρόνων ισοβαθμεί πλέον με την Pepsi στην αμερικανική αγορά, και με τις δύο να βρίσκονται σταθερά πίσω από την Coke. Οι κανονικές εκδόσεις της Pepsi και της Dr. Pepper δίνουν μια μάχη στήθος με στήθος στη δεύτερη θέση, που η Pepsi κατέχει σχεδόν κάθε χρόνο κατά τις τελευταίες τέσσερις δεκαετίες, σύμφωνα με στοιχεία όγκου πωλήσεων από το Beverage Digest.

Η άνοδος της Dr Pepper δεν έπεσε σαν κεραυνός εν αιθρία καθώς κινείται θετικά εδώ και 20 χρόνια, ως αποτέλεσμα μεγάλων επενδύσεων στο κομμάτι του μάρκετινγκ, νέων γεύσεων -όπως τα ευπώλητα Creamy Coconut και Strawberries and Cream- αλλά και μιας βασικής ιδιορρυθμίας της μητρικής εταιρείας, που αφορά τη διανομή των προϊόντων της σε περισσότερα σημεία με dispensers από οποιοδήποτε άλλο αναψυκτικό στην αγορά.

Την ίδια στιγμή, όπως τονίζει η Wall Street Journal, η κατανάλωση της κανονικής Pepsi έχει μειωθεί καθώς οι καταναλωτές πραγματοποιούν τη μεγάλη τους μετάβαση προς την Pepsi Zero Sugar -όπως συμβαίνει εξάλλου γενικότερα στο πλαίσιο της υιοθέτησης ενός νέου τρόπου διατροφής χωρίς προσθήκη ζάχαρης- ή στο χειρότερο σενάριο, επιλέγουν άλλα ποτά.

Συνολικά η μάρκα Pepsi, συμπεριλαμβανομένων των Diet Pepsi και Pepsi Zero Sugar, παραμένει το Νο. 2 αναψυκτικό στις ΗΠΑ, αν και το μερίδιο αγοράς της έχει μειωθεί. Η Coke είναι μεγαλύτερη, κατέχοντας υπερδιπλάσιο μερίδιο αγοράς σε όγκο από οποιονδήποτε από τους ανταγωνιστές της. 

Η μάρκα με τα 139 χρόνια ιστορίας
Η Dr Pepper είναι μία από τις παλαιότερες μάρκες αναψυκτικών στις ΗΠΑ – παλαιότερη και από την Coca-Cola και από την
Pepsi. Εφευρέθηκε το 1885 από τον Charles Alderton, έναν νεαρό φαρμακοποιό και χειριστή σόδα, ο οποίος ήθελε ένα ποτό που να θυμίζει το άρωμα του φαρμακείου, όπου εργαζόταν στο Γουέικο του Τέξας.

Το παρασκεύασμα του σιροπιού του συνδύαζε 23 γεύσεις, μεταξύ των οποίων κεράσι και βανίλια, μαζί με άλλα φρούτα και μπαχαρικά. Η Coca-Cola εφευρέθηκε ένα χρόνο αργότερα, ακολουθούμενη από την Pepsi τη δεκαετία του 1890.

Η Coca-Cola και η Dr Pepper ακολουθούσαν βίους παράλληλος. Η μεν πρώτη αναδεικνυόταν σταθερά για χρόνια ως το πιο δημοφιλές αναψυκτικό για σημεία με dispensers, ενώ η Dr Pepper διατήρησε το  προπύργιό της στις νότιες πολιτείες.

Τον πόλεμο, ωστόσο, πυροδότησε τη δεκαετία του 1960 η PepsiCo, όταν ξεκίνησε την καμπάνια της «Pepsi Generation», όπου η αντιδιαστολή μεταξύ της μοντέρνας και πρωτοποριακής Pepsi απέναντι στην απλή και παλιομοδίτικη -όπως προβαλλόταν- Coke ήταν ξεκάθαρη.

Παρόλα αυτά η Pepsi δεν «έπιασε» την Coke, αλλά έφτασε πολύ κοντά στη δεύτερη θέση, την οποία έφτασε να κατέχει από από το 1985, όταν το Beverage Digest άρχισε να συλλέγει στοιχεία, εκτός από μια περίοδο από το 2010 έως το 2013, όταν η Diet Coke ξεπέρασε την κανονική Pepsi και ανέβηκε στην κορυφή.

Μια «καυτή» αγορά
Η αμερικανική αγορά αναψυκτικών αξίας 97 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι σε μεγάλο βαθμό οργανωμένη σε κόκκινα και μπλε στρατόπεδα, που αντιπροσωπεύουν τα χρώματα συσκευασίας της Coke και της Pepsi. Καθένα έχει τη δική του διανομή
και κάθε ένα ανταγωνίζεται για εθνικές αλυσίδες εστιατορίων όπως τα McDonald’s και τα Wendy’s.

Ανάμεσά τους, η Dr Pepper, η οποία ανήκει στην Keurig Dr Pepper, που διατηρεί συμμαχίες και με τις δύο πλευρές. Όπου υπάρχουν σημεία με dispensers με μάρκες Coke ή Pepsi, εκεί πιθανότατα έχει και Dr Pepper.

Αυτή η απανταχού παρούσα τοποθέτησή της έχει βοηθήσει να γνωρίσουν όλο και περισσότεροι άνθρωποι την Dr Pepper, επισήμανε στη Wall Street Journal ο επικεφαλής μάρκετινγκ της μητρικής Keurig Dr Pepper, Άντριου Σπρίνγκεϊτ, ο οποίος έχει συνεργαστεί με το brand τις τελευταίες δύο δεκαετίες.

Το 2004, η Dr Pepper ισοβάθμησε με τη Sprite στην έκτη θέση, ενώ από τότε το μερίδιο αγοράς της ανέβηκε σταθερά. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, σύμφωνα με τον Σπρίνγκεϊτ, η μάρκα διατήρησε ένα σταθερό branding, εστιάζοντας στη μοναδική γεύση της Dr Pepper, χωρίς να μειώσει τις διαχρονικές επενδύσεις της στο κολεγιακό ποδόσφαιρο. «Ίσως εκεί να οφείλεται και το γεγονός ότι τα μερίδια διείσδυσή της στους Gen Z-ers αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς», πρόσθεσε ο Σπρίνγκεϊτ.

Έρευνες έδειξαν ότι οι νεότεροι σε ηλικία καταναλωτές αρέσκονται να πίνουν Dr Pepper ως μια γλυκιά επιλογή, οπότε η
η μάρκα έχει ενσκύψει στην ιδέα ασυνήθιστων γεύσεων. Οι οποίες αποδεικνύονται εξαιρετικά δημοφιλείς και μεταξύ των ισπανόφωνων καταναλωτών, μιας αυξανόμενης δημογραφικής ομάδας στις ΗΠΑ.

Απόδειξη, το ανέβασμα reels στο TikTok, που δείχνουν νέους ανθρώπους να γεμίζουν τα ποτήρια Stanley Quencher με πάγο και Dr Pepper. Δείχνουν επίσης παρασκευές όπως το Dr Pepper με πίκλες και το Dirty Dr Pepper, ένα μείγμα από Dr Pepper, χυμό λάιμ, κρέμα καφέ με γεύση καρύδας και προαιρετικά λικέρ. Η μάρκα αξιοποίησε αυτή την ιδέα και παρουσίασε ένα μη αλκοολούχο Ready-to-Drink (RTD), το Dr Pepper Creamy Coconut.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος - Αλεξάνδρα Παπαδημητρίου