Εξηγεί, το πώς επιτεύχθηκε η θωράκιση απέναντι στις αλυσιδωτές επιπτώσεις από την πανδημία και τις διεθνείς κρίσεις, μιλά για τη ναυαρχίδα των εξαγωγικών προϊόντων της Κύπρου, ανοίγει το κεφάλαιο τεχνητή νοημοσύνη, υπογραμμίζει τη σημαντικότητα του ESG και σημειώνει τον στόχο του 2030 για 100% ανακυκλώσιμες συσκευασίες.
Οι απαντήσεις του στα ερωτήματα της BoussiasNews στη συνέντευξη που ακολουθεί:
• Ποιες είναι οι σημαντικότερες προκλήσεις στη βιομηχανία του Food & Beverage;
Η κύρια πρόκληση τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο, είναι η συνεπής ικανοποίηση των καταναλωτών στην αναζήτηση για ποιοτικά προϊόντα, για επιλογές που συνδυάζουν τη γευστική ικανοποίηση, προσφέροντας διατροφικά οφέλη.
Η υπερπληροφόρηση, καθώς και η εύκολη πρόσβαση των καταναλωτών σε ενημερωτικά στοιχεία για το πεδίο της διατροφής, ωθεί αυτή την καταναλωτική συμπεριφορά, η οποία διαγράφει ανοδική τάση, εδώ και αρκετά χρόνια. Εκτός από την υπερπληροφόρηση, όμως, είναι συχνό φαινόμενο και η παραπληροφόρηση, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να έχουν διπλή ευθύνη απέναντι στο καταναλωτικό κοινό. Οι εταιρείες, λοιπόν, καλούνται να σχεδιάζουν, να δρουν και να αντιδρούν, έχοντας στο επίκεντρο τα πραγματικά στοιχεία και ταυτόχρονα να ενημερώνουν σωστά και υπεύθυνα τον καταναλωτή.
Επιπρόσθετα, ισχυρή πρόκληση αποτελεί η αποτελεσματική ανταπόκριση της βιομηχανίας στα σύγχρονα, συνεχώς μεταβαλλόμενα δεδομένα. Σε αυτό το σημείο να πούμε- για άλλη μία φορά- πως η εμπειρία της πανδημίας επέβαλε νέα πρότυπα και πρακτικές που αφορούν στην ασφάλεια των τροφίμων και τους όρους υγιεινής, αναβαθμίζοντας έτσι όλη τη διαδικασία. Και επίσης, αποδείχθηκε πως κάθε κρίση, μπορεί να είναι και ευκαιρία. Σε όλα αυτά, πρέπει να προσθέσουμε ως προκλήσεις την ανάγκη για μείωση των αποβλήτων, την σταδιακή καθολική επικράτηση των ανακυκλώσιμων συσκευασιών, και τη βελτίωση των δικτύων διανομής και αποθήκευσης των προϊόντων.
Οφείλουν, λοιπόν, όλοι οι κρίκοι της αλυσίδας να συμμετέχουν – ο καθένας στο πεδίο και στο βαθμό που του αναλογεί, ώστε να εφαρμόζονται καινοτόμες πρακτικές που θα ενισχύουν την ικανότητά τους για προσαρμοστικότητα, την επίτευξη καταρχάς της βιωσιμότητάς τους και κατ’ επέκταση την εναρμονισμένη λειτουργία του οικοσυστήματος υπέρ του καταναλωτή.
• Ποια προϊόντα της γαλακτοκομικής βιομηχανίας κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στην Κύπρο;
Τα τελευταία χρόνια τα μερίδια των γαλακτοκομικών προϊόντων παραμένουν σταθερά ως προς την κατηγορία προτίμησης. Κυρίαρχα παραμένουν τα τυροκομικά με σταθερή αυξητική τάση. Έπονται το φρέσκο γάλα και η κατηγορία των γιαουρτιών με ισχυρή θέση στα μερίδια αγοράς, ενώ συνεχίζουν να ανεβαίνουν οι κρέμες γάλακτος και οι αλοιφές.
Τα γαλακτοκομικά προϊόντα, στο σύνολο τους, αποτελούν παραδοσιακά συστατικά της καθημερινής κυπριακής διατροφής και αυτό αποτυπώνεται και στα νούμερα.
Πιο συγκεκριμένα, τα τυροκομικά που αποτελούν την κυρίαρχη κατηγορία σήμερα, από το 2016, που κατέγραφαν αξία 57.9 εκατ. ευρώ, έφτασαν τα 99.3 εκατ. ευρώ το 2023. Επίσης, μέσα σε ένα χρόνο - από το 2022 στο 2023 - η αύξηση που σημείωσαν σε αξία ήταν της τάξης του 12,8%. Στην αμέσως επόμενη θέση κατά το 2023 ήταν το φρέσκο γάλα, με την αξία στο σύνολο της συγκεκριμένης κατηγορίας να αγγίζει τα 71 εκατ. Ευρώ (70,8 εκατ. Ευρώ) και να παρουσιάζει αύξηση 3,6% σε ένα χρόνο. Ακόλουθη είναι η κατηγορία του γιαουρτιού, με συνολική αξία πέρσι τα 48 εκατ. Ευρώ (48,3 εκατ. Ευρώ). Το στραγγιστό και το παραδοσιακό κατείχαν το 69% (69,2% το 2023) της αγοράς σε αξία, ενώ το λειτουργικό γιαούρτι παρουσίασε σημαντική αύξηση 28% (27,9% για το 2023 vs. 2022) σε αξία. Τέλος, με σταθερά ανοδική πορεία και αξία εντοπίζονται οι κρέμες γάλακτος καταγράφοντας +12,7% (για το 2023 vs. 2022) και οι αλοιφές +10,5% (για το 2023 vs. 2022), αντίστοιχα.
• Πόσο σημαντικό είναι το κομμάτι των εξαγωγών των προϊόντων σας; Ποια τα φαβορί των εξαγωγικών σας προϊόντων και ποιοι είναι οι πιο δυνατοί σας προορισμοί;
Οι εξαγωγές διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο στην ομαλή λειτουργία και στην ανάπτυξη, τόσο σε κλαδικό, όσο και σε εθνικό επίπεδο. Πρωταγωνιστικό ρόλο έχει το χαλλούμι, αφού αποτελεί το 75% των συνολικών πωλήσεων των γαλακτοκομικών με επίκεντρο τις εξαγωγές.
Το «εθνικό μας τυρί» το εθνικό μας προϊόν διατροφής έχει αναβαθμίσει διεθνώς το κύρος του, μέσω της πιστοποίησής του και έχει απίστευτα πολλούς «φανατικούς» στο εξωτερικό. Αποτελεί τη ναυαρχίδα στην εξαγωγική δραστηριότητα αποδίδοντας σημαντική υπεραξία στην ίδια την Κύπρο. Το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία, η Γερμανία, η Αυστραλία είναι σταθεροί και ισχυροί προορισμοί εξαγωγών. Είναι σημαντικό, επίσης, να αναφερθεί ότι στην εξαγωγική μας «φαρέτρα», βρίσκονται και η φρέσκια και ξηρή αναρή, όπως και η κρέμα γάλακτος μακράς διαρκείας.
• Δυο πόλεμοι σε προσφιλείς μας χώρες επηρεάζουν την παγκόσμια οικονομία, με αποτέλεσμα ο πληθωρισμός να έχει πιάσει κόκκινο. Αυτή η παράμετρος έχει επιφέρει πλήγμα και στη δική σας βιομηχανία;
Μόλις πριν από ένα χρόνο, μιλούσαμε για τις επιπτώσεις που άφησε η κρίση της πανδημίας και τους κραδασμούς που έφερε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Τώρα, από τον περασμένο Οκτώβριο, προστέθηκε και ο πόλεμος στη Μέση Ανατολή. Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν, πως ζούμε σε μία μακρά περίοδο μεγάλων κρίσεων που δημιουργούν αλυσιδωτές αντιδράσεις σε όλον τον κόσμο. Μπορώ να πω, ότι έχουμε θωρακιστεί σημαντικά και μέχρι σήμερα απορροφούμε τους κραδασμούς ικανοποιητικά. Το γεγονός της επιστροφής της Κύπρου στην επενδυτική βαθμίδα, ο αναβαθμισμένος μας ρόλος στην περιοχή και η κορυφαία ποιότητα των προϊόντων που παράγουμε, μας επιτρέπουν να είμαστε αισιόδοξοι και να πορευόμαστε με αισιοδοξία, βάση σχεδιασμού. Επαναλαμβάνω: Αν μια εταιρεία είναι στηριγμένη σε υγιείς βάσεις, τότε υπάρχει η δυνατότητα οι κρίσεις να προσεγγίζονται ως ευκαιρίες.
• Η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης στη ζωή μας πώς θα επηρεάσει τη δική σας βιομηχανία; Ποιες ασφαλιστικές δικλίδες θεωρείτε απαραίτητες προκειμένου να μην εκτροχιαστεί η αγορά δι’ αυτής της τεράστιας αλλαγής;
Στη Charalambides Christis, η εξέλιξη της τεχνολογίας και η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης και στην παραγωγική διαδικασία όχι μόνο δεν μας φοβίζει αλλά, αντιθέτως μας ελκύει ως ακόμα ένα εργαλείο, το οποίο θα αξιοποιήσουμε προς όφελος του κλάδου, άρα και του καταναλωτή. Είναι μια ευκαιρία για ακόμα καλύτερα προϊόντα. Πιο υγιεινά, πιο γευστικά, υψηλής διατροφικής αξίας.
Σχεδιάζουμε την εισαγωγή ρομποτικών συστημάτων και νέων τεχνολογιών στις κτηνοτροφικές μονάδες, πρακτική που θα ενισχύσει την αποδοτικότητα όλων των εργασιών. Ταυτόχρονα, με εφαρμογές αισθητήρων Τεχνητής Νοημοσύνης θα εξελίξουμε την παρακολούθηση της υγείας των ζώων. Παράλληλα, η ανάλυση δεδομένων για την παραγωγή και την ποιότητα του γάλακτος θα γίνεται με ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια, ενώ οι αλγόριθμοι θα βελτιστοποιούν τον χρονισμό στη διαχείριση των μονάδων.
Τα δεδομένα βέβαια, αλλάζουν και στον κλάδο των logistics και της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου εντοπίζονται και αναδυόμενες ευκαιρίες, αλλά και προκλήσεις.
Από πλευράς μας θα εργασθούμε, για να κατανοήσουμε τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ ανθρώπων και τεχνολογίας και να αναπτύξουμε μία στρατηγική για τη δημιουργία ενός οργανισμού βασισμένου στην ΤΝ.
Η στρατηγική αυτή θα είναι προσαρμοσμένη, σε ζητήματα ασφάλειας προσωπικών δεδομένων, επέκτασης των ψηφιακών λύσεων, την ενσωμάτωση των παραδοσιακών πληροφοριακών συστημάτων, την προσβασιμότητα, τη συμμόρφωση με το κανονιστικό πλαίσιο, καθώς και τη διαθεσιμότητα ανθρώπινου δυναμικού με τις απαραίτητες δεξιότητες, σε συνδυασμό, με τις γεωπολιτικές εντάσεις.
Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, η Τεχνητή Νοημοσύνη με τη σωστή, υπεύθυνη χρήση, αποδίδουν ήδη εξαιρετικά οφέλη τόσο στη βιομηχανία όσο και στην ποιότητα που απολαμβάνει ο τελικός καταναλωτής.
• Όπως σε πολλές βιομηχανίες, αντιμετωπίζει και η δική σας το πρόβλημα ανεύρεσης εργατικού δυναμικού;
Αξίζει να τονιστεί πως η Charalambides Christis, όπως κάθε Οργανισμός, κάθε εταιρεία έχει τη δική της ιστορία, τη δική της εταιρική φιλοσοφία και ταυτότητα, άρα και διαφορετικά δεδομένα, ανάγκες και πρακτικές στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού της.
Το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού καθημερινά διαχειρίζεται ποικίλες προκλήσεις, τόσο προβλέψιμες όσο και απρόβλεπτες. Η ορθή διαχείριση του, η αντικειμενική αξιολόγηση και ανατροφοδότηση με βάση συγκεκριμένες αρχές και η διαχείριση με ενσυναίσθηση και εποικοδομητικό διάλογο, όπως και η διαρκής παρακολούθηση των εξελίξεων της αγοράς είναι κάποιες από αυτές. Μάλιστα, η συνεχής ανάπτυξη της τεχνολογίας επηρεάζει διαρκώς το επαγγελματικό περιβάλλον, θέτοντας την ανάγκη για συνεχή εκπαίδευση και συστηματική επιμόρφωση σε πρώτο πλάνο. Σε κάθε περίπτωση, η ανάπτυξη και η διαχείριση του ανθρώπινου κεφαλαίου και η προσφορά ελκυστικών όρων εργασίας είναι ουσιαστικής σημασίας παράγοντες, για την εύρυθμη λειτουργία της εταιρίας και παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και την επιτυχία της.
• Το ESG έφερε μεγάλες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Πώς προσαρμόζεστε στα νέα δεδομένα;
Το ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση) έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων. Στη Charalambides Christis, ως ηγέτιδα γαλακτοβιομηχανία, όχι μόνο αναγνωρίζουμε τη σημασία των αρχών του ESG, αλλά αποτελούσε και αποτελεί στρατηγική μας προτεραιότητα η υιοθέτηση βιώσιμων πρακτικών.
Έχοντας την Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση στον πυρήνα της στρατηγικής μας, έχουμε σχεδιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ESG, το οποίο αναπτύσσεται σε όλο το οικοσύστημα της εταιρείας, ενώ έχοντας εναρμονιστεί με το νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, μαζί με τη «Συμμετοχή» έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε προστιθέμενη κοινωνική αξία υπό την υιοθέτηση των 17 Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Με όραμα, υπευθυνότητα και συνέπεια, εργαζόμαστε καθημερινά και κάνουμε πράξη τη δέσμευσή μας για ένα καλύτερο «αύριο», για «το καλύτερό μας», λαμβάνοντας υπόψη όλα τα δεδομένα. Τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί λόγω και της κλιματικής αλλαγής, των γεωπολιτικών εντάσεων, των οικονομικών διακυμάνσεων και των ανθρωπιστικών προκλήσεων διεθνούς κλίμακας.
• Σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχουν πιέσεις και κατευθυντήριες γραμμές σε πολιτικό και νομοθετικό πλαίσιο, ως προς την επίτευξη της εφαρμογής των προτύπων καλής μεταχείρισης των ζώων. Πώς διαχειρίζεστε αυτή την παράμετρο;
Στη Charalambides Christis, έχουμε συνάψει ήδη συνεργασία με αναγνωρισμένο διαπιστευμένο φορέα, για την πιστοποίηση της εταιρείας και των προμηθευτών της, σύμφωνα με το πρότυπο “ANIMAL WELFARE “ για την ευζωία των παραγωγικών ζώων.
Διαθέτουμε πλέον πιστοποιημένες συνεργαζόμενες φάρμες και σύντομα θα ολοκληρώσουμε τον προγραμματισμό μας για περισσότερες πιστοποιήσεις σε φάρμες αγελαδινού καθώς επίσης πρόβειου και αιγινού γάλακτος.
Εξασφαλίζουμε την υψηλότερη αξία και ποιότητα για το γάλα των παραγωγών μας, μέσω νέων και καινοτόμων προτύπων σχετικών με την διατροφή, την υγιεινή διαβίωση των ζώων και του σεβασμού στο περιβάλλον, ενώ δημιουργούμε παράλληλα ευκαιρίες ανάπτυξης για όλα τα μέρη.
Παράλληλα, στο πλαίσιο εναρμόνισης με τα κριτήρια ESG, σχεδιάζουμε μέχρι το 2030 να φτάσουμε στο 100% ανακυκλώσιμων συσκευασιών, για όλα μας τα προϊόντα.