Retail
Φθηνότερα αεροπορικά εισιτήρια στην Ευρώπη; Τι ανησυχεί τις εταιρείες
Η ανάκαμψη των ταξιδιών μετά την πανδημία αλλάζει τα δεδομένα
Φθηνότερα αεροπορικά εισιτήρια στην Ευρώπη; Τι ανησυχεί τις εταιρείες

Πτωτικές τάσεις παρατηρούνται στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων στην Ευρώπη και την Ασία.

Η ανισορροπία που παρατηρήθηκε παγκοσμίως μεταξύ της προσφοράς πτήσεων και της περιορισμένης ζήτησης μετά την πανδημία ανέβασαν τις τιμές των εισιτηρίων και τις αποδόσεις των επιβατών – ένα μέτρο του μέσου ναύλου που καταβάλλεται ανά μίλι από κάθε επιβάτη.

Ωστόσο, στελέχη του κλάδου, επενδυτές και αναλυτές αναφέρουν ότι η τάση «ταξίδια με κάθε κόστος» εξισορροπείται, με ορισμένους πελάτες να γίνονται πιο ευαίσθητοι στην τιμολόγηση καθώς παλεύουν με τον πληθωρισμό που έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους ζωής.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair, Michael O’Leary προειδοποίησε ότι οι τιμές των εισιτηρίων θα αυξηθούν λιγότερο από το αναμενόμενο, οδηγώντας σε πτώση τις μετοχές των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών.

Οι ναύλοι ήταν σταθεροί σε ολόκληρο το μπλοκ τους πρώτους μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με το 2023, σύμφωνα με στοιχεία της ταξιδιωτικής ερευνητικής ομάδας ForwardKeys.

Η εικόνα στην Ασία

Η εικόνα είναι πιο έντονη στην Ασία-Ειρηνικό, όπου οι ναύλοι έχουν μειωθεί περισσότερο, περίπου 16% την περίοδο Ιανουαρίου-Απριλίου από έτος σε έτος.

Η Singapore Airlines την περασμένη εβδομάδα σημείωσε ετήσια κέρδη ρεκόρ , αλλά η αύξηση των καθαρών κερδών μειώθηκε τα τελευταία τρία τρίμηνα. Ο ασιατικός αερομεταφορέας δήλωσε ότι αναμένει ότι οι αποδόσεις επιβατών θα μετριαστούν περαιτέρω καθώς οι αεροπορικές εταιρείες επεκτείνουν τη χωρητικότητα.

Υπενθυμίζεται ότι η Ασία καθυστέρησε να άρει τους περιορισμούς μετά την πανδημίας, και να αυξήσει τις πτήσεις προς υπερπόντιους προορισμούς.

«Πιστεύουμε ότι η προσφορά και η ζήτηση θα εξισορροπηθούν εκ νέου… τα αεροπορικά εισιτήρια θα συνεχίσουν  να ομαλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024», δήλωσε τον Μάρτιο ο Ronald Lam, Διευθύνων Σύμβουλος της Cathay Pacific με έδρα το Χονγκ Κονγκ.

Όπως υπογραμμίζει το Reuters, tα ταξίδια σε αγορές όπως η Ευρώπη, η Αμερική και η Αυστραλία από την Κίνα δεν έχουν ανακάμψει . Η οικονομία της Κίνας είναι υποτονική και οι διεθνείς πτήσεις παραμένουν περίπου στο 70% των επιπέδων πριν από την πανδημία – μόλις 16,5% στα δρομολόγια ΗΠΑ-Κίνας.

Συγκρατημένη αισιοδοξία

Οι οικονομολόγοι και οι επενδυτές δεν είναι ακόμη απαισιόδοξοι. Τα ταξίδια εξακολουθούν να αποτελούν προτεραιότητα δαπανών για τους περισσότερους καταναλωτές, ειδικά στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσαν οικονομολόγοι.

Ωστόσο, αναλυτές τονίζουν ότι οι πιο επίπεδες ευρωπαϊκές αεροπορικές τιμές δείχνουν χαμηλότερα κέρδη και ποσοστά αποταμίευσης σε όλη την ήπειρο, οδηγώντας τους καταναλωτές να αναζητούν φθηνότερες επιλογές, ειδικά καθώς τα ξενοδοχεία και η ενοικίαση αυτοκινήτου γίνονται πιο ακριβά.

«Παρόλο που οι καταναλωτές εξακολουθούν να ενδιαφέρονται για τα ταξίδια, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι στις τιμές», δήλωσε στο Reuters, η Natalia Lechmanova της Mastercard.

Και πρόσθεσε, ότι φθηνότεροι προορισμοί όπως η Τουρκία, η Ρουμανία και τα Βαλκάνια αυξάνονται σε δημοτικότητα μεταξύ των Ευρωπαίων ταξιδιωτών που αναζητούν εναλλακτικές λύσεις στη Γαλλία ή την Ιταλία.

Τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών έδειξαν ότι οι καταναλωτές επρόκειτο να δαπανήσουν 742,8 δισεκατομμύρια ευρώ (803 δισεκατομμύρια δολάρια) στην ήπειρο φέτος, σημειώνοντας αύξηση 14,3% από πέρυσι. Αλλά αυτό θα μπορούσε να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους πλουσιότερους, Αμερικανούς τουρίστες, είπαν ειδικοί του κλάδου.

Οι Αμερικανοί ταξιδεύουν

Καθώς οι Ευρωπαίοι προσπαθούν να αποταμιεύσουν, οι καταναλωτικές δαπάνες των ΗΠΑ αντέχουν, με τη ζήτηση ιδιαίτερα έντονη για ταξίδια υψηλής ποιότητας.

Περίπου 16 εκατομμύρια Αμερικανοί ταξίδεψαν στο εξωτερικό το πρώτο τρίμηνο του 2024, σημειώνοντας νέο ρεκόρ και ξεπερνώντας τους όγκους πριν από την πανδημία, σύμφωνα με το Mastercard Economics Institute.

Οι οικονομολόγοι αναφέρουν ότι μια ισχυρή αγορά εργασίας στις ΗΠΑ βοηθά τους καταναλωτές να διατηρήσουν υψηλότερες δαπάνες παρά τις μειωμένες αποταμιεύσεις των νοικοκυριών.

Η μέση ταξιδιωτική δαπάνη ανά νοικοκυριό στις ΗΠΑ μειώθηκε μόλις 1,5% σε ετήσια βάση τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, αλλά ήταν 13% υψηλότερη σε σύγκριση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία πιστωτικών και χρεωστικών καρτών της Bank of America.

Τα στελέχη των παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών είπαν ότι οι καταναλωτές εξακολουθούν να θέλουν να ξοδεύουν σε ταξίδια, δίνοντας προτεραιότητα στις εμπειρίες έναντι των αγαθών.

«Πρόκειται για μια εξαιρετικά κυκλική βιομηχανία που είναι επίσης πολύ ευαίσθητη στη μακροοικονομία», δήλωσε ο Jamie Lindsay, επενδυτής αεροπορικών εταιρειών στην Artemis Funds.

Ωστόσο, δεν αναμένει ότι η πτώση στην Ευρώπη και την Ασία θα οδηγήσει σε μια ευρύτερη ύφεση του κλάδου. «Δεν είναι ότι οι ναύλοι πέφτουν (παντού)…είναι περισσότερο μια ομαλοποίηση».

Πηγή: ot.gr