Ο εφιάλτης της πειρατείας ξύπνησε για τα καλά και απασχολεί πάλι τη διεθνή ναυτιλία, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα ασφαλείας σε δύο γειτονικά μέτωπα, γύρω από την Ερυθρά Θάλασσα και το Κέρας της Αφρικής, στη νότια πλευρά του Κόλπου του Αντεν. Με τις ναυτικές πολεμικές δυνάμεις να είναι απασχολημένες με την αντιμετώπιση των Χούθι, οι σομαλοί πειρατές φαίνεται να βρήκαν πρόσφορο έδαφος για να επανέλθουν στο προσκήνιο.
Τελευταίο κρούσμα η κατάληψη του φορτηγού πλοίου «Abdullah», χωρητικότητας 58.000 dwt (κατασκευής 2015) στα ανοικτά του Μογκαντίσου. Η πειρατεία εκδηλώθηκε την Τρίτη και τα τελευταία μηνύματα που έφτασαν από το πλοίο από μέλη του πληρώματος ήταν ιδιαίτερα ανησυχητικά. Το Tradewinds επικαλείται τον ιστότοπο Prothom Alo, σύμφωνα με τον οποίο ο επικεφαλής αξιωματικός Atiq Ullah Khan έστειλε ηχητικό μήνυμα στη σύζυγό του και ανέφερε ότι οι πειρατές είπαν στο πλήρωμα πως αν δεν πληρωθούν έχουν διαταχθεί να τους σκοτώσουν έναν προς έναν. «Οσο πιο γρήγορα πληρωθούν τόσο πιο γρήγορα θα μας αφήσουν ελεύθερους» πρόσθεσε. Το φορτηγό πλοίο κατευθυνόταν στο Ντουμπάι από τη Μοζαμβίκη με άνθρακα. Ο αξιωματικός είπε επίσης στην οικογένειά του ότι περίπου 50 πειρατές είχαν επιβιβαστεί στο πλοίο.
Περιστατικά
Αυτή είναι η δεύτερη σοβαρή πειρατεία τους τελευταίους μήνες. Το Κέντρο Θαλάσσιας Ασφάλειας στο Κέρας της Αφρικής (MSCHOA), μια υπηρεσία παρακολούθησης, έχει καταμετρήσει έξι επιβεβαιωμένες περιπτώσεις πειρατείας και τρεις απόπειρες πειρατικών επιθέσεων. Στις 26 Νοεμβρίου 2023 το υπό σημαία Λιβερίας δεξαμενόπλοιο Central Park, που είχε καταληφθεί από πειρατές, απελευθερώθηκε από αμερικανικές δυνάμεις. Στις 14 Δεκεμβρίου 2023 το bulk carriers «Ruen» κατελήφθη από πειρατές και εξακολουθεί να βρίσκεται υπό κατάληψη, στα ανοιχτά της Σομαλίας, ενώ συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωσή του.
Επιβεβαιωμένη πειρατεία σημειώθηκε στις 4 Ιανουαρίου 2024 στο φορτηγό πλοίο χύδην φορτίου «Lila Norfolk» με σημαία Λιβερίας. Το πλοίο απελευθερώθηκε από το ινδικό ναυτικό. Στις 27 Ιανουαρίου 2024 πραγματοποιήθηκε απόπειρα πειρατείας στο bulk carrier «Waimea» με σημαία Λιβερίας. Υπήρξε ανταλλαγή πυρών μεταξύ ένοπλων φρουρών και του πειρατικού σκάφους.
Ναυτιλία
Με τους Χούθι να απασχολούν τις ναυτικές δυνάμεις προστασίας στην περιοχή, οι πλοιοκτήτες και οι διαχειριστές πλοίων θα πρέπει να μην αμελούν τα μέτρα κατά της πειρατείας, επισημαίνουν οι εταιρείες ασφαλείας. Το Tradewinds επικαλείται δηλώσεις από στελέχη της εταιρείας ασφαλείας Ambrey σύμφωνα με τις οποίες το «Abdullah» ήταν αρκετά ευάλωτο. Καμία ιδιωτική ένοπλη ομάδα ασφαλείας (PAST) δεν είχε επιβιβαστεί στο φορτηγό πλοίο, ενώ από video που κυκλοφόρησε σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκύπτει ότι δεν πραγματοποίησε ελιγμούς αποφυγής ούτε υπήρχαν στο πλοίο αποτρεπτικά μέσα, όπως συρματόπλεγμα ή λάστιχα νερού.
Πάντως τα μέλη του πληρώματος «Abdullah» είναι ασφαλή και δεν έχουν τραυματιστεί, δήλωσε στο Bloomberg η μονάδα SR Shipping της πλοιοκτήτριας εταιρείας KSRM από το Μπανγκλαντές.
Ο Meherul Karim, διευθύνων σύμβουλος της SR Shipping, δήλωσε στην Business Standard ότι το πλοίο εξακολουθούσε να κατευθύνεται προς τη Σομαλία την Τρίτη. «Δεν έχουμε λάβει ακόμη καμία κλήση για λύτρα από τους πειρατές. Τα πράγματα δεν είναι τόσο εύκολα. Χρειάζεται χρόνος. Ωστόσο, προσπαθούμε να έρθουμε σε επαφή με διάφορες οργανώσεις για να προσεγγίσουμε τους πειρατές» πρόσθεσε.
Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο παραγωγός χάλυβα KSRM υφίσταται αεροπειρατεία. Το 2010 το χύδην φορτηγό πλοίο «Jahan Moni», χωρητικότητας 44.400 dwt (κατασκευής 1996), είχε καταληφθεί στα ανοικτά των νοτιοδυτικών ακτών της Ινδίας. Στο πλοίο, το οποίο είχε προορισμό την Ελλάδα, επέβαιναν 25 μέλη του πληρώματος και ένα μέλος της οικογένειας. Το πλοίο απελευθερώθηκε τον Μάρτιο του 2011 μετά την καταβολή λύτρων.
Η ετήσια έκθεση του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου (IMB) κατέγραψε το 2023 περί τα 120 περιστατικά ναυτικής πειρατείας και ένοπλης ληστείας σε σύγκριση με 115 το 2022. Σε 105 πλοία επιβιβάστηκαν πειρατές, σε εννέα έγιναν απόπειρες επιθέσεων, τέσσερα πλοία υπέστησαν πειρατεία και δύο δέχθηκαν πυρά. Επίσης ο αριθμός των πληρωμάτων που κρατήθηκαν όμηροι και απήχθησαν αυξήθηκε από 41 σε 73 άτομα και από δύο σε 14 το 2022 και το 2023 αντίστοιχα.
Πηγή: ot.gr