Κατά 43% αυξήθηκε ο αριθμός των μεγάλων απεργιών την περσινή χρονιά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εργασίας που δημοσιεύθηκαν – η καταμέτρηση έδειξε πως οι 33 μεγάλες απεργίες που έλαβαν χώρα το 2023, είναι ο μεγαλύτερος αριθμός μεγάλων στάσεων εργασίας στην Αμερική εδώ και περισσότερα από 20 χρόνια.
Υπήρχαν 462.000 εργαζόμενοι που απεργούσαν κάποια στιγμή το 2023, σύμφωνα με την έκθεση του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας, και χάθηκαν 16,7 εκατομμύρια ημέρες εργασίας, αν ληφθεί υπόψη ο αριθμός των απεργών και η διάρκεια των απεργιών. Μεγέθη επίσης αυξημένα από μόλις 127.000 απεργούς που έμειναν εκτός εργασίας για συνολικά 2,2 εκατομμύρια ημέρες το 2022.
Ο μεγαλύτερος αριθμός χαμένων ημερών εργασίας οφείλεται στην απεργία της SAG-AFTRA, η οποία εκπροσωπεί 160.000 ηθοποιούς και απεργούσε για περίπου τέσσερις μήνες.
Η τελευταία φορά που υπήρξαν τόσες πολλές απεργίες ή τόσες πολλές ημέρες εργασίας που χάθηκαν ήταν το 2000, όταν σημειώθηκαν 39 μεγάλες απεργίες, οι οποίες κράτησαν τους εργαζόμενους εκτός εργασίας για συνολικά 20,4 εκατομμύρια ημέρες. Οι 33 απεργίες πέρυσι είναι περίπου διπλάσιες από τον μέσο όρο των 16,7 μεγάλων απεργιών ετησίως κατά τη διάρκεια των τελευταίων 20 ετών.
Ωστόσο, η επίσημη καταμέτρηση των απεργιών από το Υπουργείο Εργασίας είναι ελλιπής, καθώς καταγράφει μόνο τις στάσεις εργασίας που αφορούν 1.000 ή περισσότερους εργαζόμενους. Και αυτό είναι ένα σχετικά μικρό ποσοστό των απεργιών που λαμβάνουν χώρα σε τακτική βάση.
Τα στοιχεία του Cornell
Μια ξεχωριστή βάση δεδομένων για όλες τις στάσεις εργασίας από τη Σχολή Βιομηχανικών και Εργασιακών Σχέσεων του Πανεπιστημίου Cornell δείχνει ότι το 2023 έγιναν 451 στάσεις εργασίας, αυξημένες κατά 9% από το σύνολο του 2022. Έτσι, οι μεγάλες απεργίες των 1.000 και άνω αντιστοιχούν σε λιγότερο από το 10% του συνολικού αριθμού των απεργιών.
Όταν συνάπτονται συμβάσεις για τον τερματισμό ή την αποφυγή απεργιών, συνήθως διαρκούν πολλά χρόνια. Για παράδειγμα, οι τρεις εργασιακές συμφωνίες στη General Motors, τη Ford και τη Stellantis που τερμάτισαν την απεργία έξι εβδομάδων ακόμη και 50.000 εργαζομένων στο χώρο του αυτοκινήτου το περασμένο φθινόπωρο, θα διαρκέσουν έως τις 30 Απριλίου 2028. Έτσι, πολλές από τις μεγάλες απεργίες και τις διαπραγματεύσεις συμβάσεων που έγιναν το 2023 δεν θα επαναληφθούν το 2024.
Αλλά αυτό δεν σημαίνει όμως ότι δεν υπάρχει πιθανότητα να υπάρξουν κάποιες μεγάλες στάσεις εργασίας φέτος, όπως εύστοχα τονίζει το CNN.
Anheuser-Busch
Το συνδικάτο Teamsters δήλωσε ότι περίπου 5.000 μέλη του σε 12 ζυθοποιίες σε εθνικό επίπεδο είναι έτοιμα να απεργήσουν την 1η Μαρτίου χωρίς νέα σύμβαση.
Η πιο πρόσφατη δήλωση του συνδικάτου την Τρίτη σχετικά με την κατάσταση των συνομιλιών ανέφερε ότι μια απεργία «φαίνεται αναπόφευκτη» αυτή την στιγμή. Πηγή της εταιρείας δήλωσε στο CNN ότι παραμένει βέβαιη ότι μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία. Εάν υπάρξει απεργία, θα είναι η δεύτερη απεργία κατά μεγάλης ζυθοποιίας.
400 Teamsters απήργησαν σε ζυθοποιία της Molson Coors στο Fort Worth του Τέξας. Αλλά αυτό ήταν ένα από τα μόλις έξι αμερικανικά ζυθοποιεία που λειτουργεί η εταιρεία, μαζί με άλλα δύο στον Καναδά, οπότε η εταιρεία λέει ότι δεν θα έχει πρόβλημα να καλύψει τη ζήτηση για τη μπύρα της παρά την απεργία.
Στούντιο του Χόλιγουντ
Πέρυσι οι αλλεπάλληλες απεργίες περισσότερων από 11.000 μελών της Συντεχνίας Συγγραφέων της Αμερικής και της SAG-AFTRA, η οποία εκπροσωπεί περίπου 160.000 ηθοποιούς που εργάζονται σε ταινίες και σειρές, έκλεισαν μεγάλο μέρος των εργασιών των στούντιο του Χόλιγουντ για περίπου το μισό έτος. Φέτος θα μπορούσε να υπάρξει συνέχεια.
Η IATSE, η οποία εκπροσωπεί 60.000 τεχνικούς, τεχνίτες και τεχνίτες που εκτελούν ένα ευρύ φάσμα μη υποκριτικών και μη σκηνοθετικών εργασιών για κινηματογραφικές ταινίες, τηλεοπτικές εκπομπές και προγράμματα streaming, έχει λήξη της σύμβασης στις 31 Ιουλίου.
Μετά τις περσινές συμφωνίες με τους συγγραφείς και τους ηθοποιούς, θα ήταν δύσκολο να επιτευχθεί μια συμφωνία που θα ικανοποιούσε τα μέλη της IATSE, τα οποία ενέκριναν οριακά την τελευταία σύμβαση, με μόλις το 50,3% των εργαζομένων να την υπερψηφίζουν κατά τη διάρκεια της ψηφοφορίας επικύρωσης το 2021.
Boeing
Μπορεί η Boeing να έχει βρεθεί αντιμέτωπη με πολλά προβλήματα τα τελευταία πέντε χρόνια, ωστόσο τα εργασιακά θέματα δεν ήταν ο βασικός λόγος – τουλάχιστον μέχρι και φέτος.
Η σύμβαση που καλύπτει 30.000 μηχανικούς που κατασκευάζουν τα αεροπλάνα στα εργοστάσιά της στην πολιτεία της Ουάσινγκτον λήγει στις 12 Σεπτεμβρίου. Με την Boeing να αναφέρει πέντε χρόνια ζημιών, το σύνολο των οποίων ξεπερνά τα 26 δισεκατομμύρια δολάρια και χωρίς ορατό τέλος στο κόκκινο μελάνι, θα μπορούσε να είναι δύσκολο για το συνδικάτο να πάρει το συμβόλαιο που θέλει από την Boeing με το είδος των μεγάλων μισθολογικών αυξήσεων που άλλα συνδικάτα έχουν κερδίσει πρόσφατα.
Η έναρξη των διαπραγματεύσεων για το νέο συμβόλαιο έχει ήδη καθυστερήσει λόγω του τελευταίου ποιοτικού προβλήματος στην εταιρεία, το οποίο συνέβη όταν ένα πώμα πόρτας αποβλήθηκε από το πλάι ενός Boeing 737 Max 9 που εκτελούσε ένα αεροσκάφος της Alaska Airlines στις 5 Ιανουαρίου, αφήνοντας μια τεράστια τρύπα στο αεροπλάνο.
Εργαζόμενοι αεροπορικών εταιρειών
Όλες οι μεγάλες αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ συμφώνησαν πέρυσι σε συμφωνία με τα συνδικάτα των πιλότων που έδωσαν αυξήσεις της τάξης του 30% ή και περισσότερο. Τώρα άλλα συνδικάτα αεροπορικών εταιρειών απαιτούν να ανταμειφθούν και αυτά.
Η Ένωση Επαγγελματιών Αεροσυνοδών, η οποία εκπροσωπεί 25.000 αεροσυνοδούς στην American Airlines, ζήτησε από τους ομοσπονδιακούς εργασιακούς διαμεσολαβητές να κηρύξουν αδιέξοδο, το οποίο θα μπορούσε να αρχίσει να μετράει ο χρόνος προς μια πιθανή απεργία. Άλλα συνδικάτα που εκπροσωπούν περίπου 50.000 άλλους αεροσυνοδούς συμμετέχουν επίσης σε συνομιλίες με διαμεσολάβηση με τις αεροπορικές εταιρείες των μελών τους.
Και τα συνδικάτα που εκπροσωπούν δεκάδες χιλιάδες άλλους εργαζόμενους αεροπορικών εταιρειών, συμπεριλαμβανομένων των υπαλλήλων εξυπηρέτησης πελατών, των μηχανικών και άλλων εργαζομένων στο έδαφος, επιδιώκουν επίσης συμβάσεις.
Οι εργασιακές σχέσεις στην αεροπορική βιομηχανία καλύπτονται από διαφορετικό εργατικό νόμο, τον νόμο περί σιδηροδρομικής εργασίας, από αυτόν που καλύπτει τις συνομιλίες στους περισσότερους εργοδότες του ιδιωτικού τομέα. Υπάρχουν περιορισμοί στη δυνατότητα των αεροπορικών συνδικάτων να προχωρούν σε απεργία βάσει του νόμου αυτού, αλλά οι συνδικαλιστές ελπίζουν ότι ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν θα τους επιτρέψει να χρησιμοποιήσουν την απειλή της απεργίας ως μέσο για να πετύχουν τη σύμβαση που λένε ότι αξίζουν τα μέλη τους.
Πηγή: ot.gr