Πολλές τοποθεσίες στις ΗΠΑ, κυρίως απομακρυσμένες περιοχές και φτωχογειτονιές, δεν έχουν πρόσβαση σε καταστήματα φρέσκων τροφίμων, όπως οπωροκηπευτικά.
Ενδεικτικά, μεγάλο μέρος του Waco του Τέξας ταιριάζει με την περιγραφή του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ για τις «ερήμους τροφίμων», οι οποίες δημιουργούνται κυρίως επειδή είναι ασύμφορο να επενδύσει κανείς σε καταστήματα εκεί.
Το φθινόπωρο του 2016, η πρόσβαση του North Waco βελτιώθηκε όταν η μη κερδοσκοπική Mission Waco άνοιξε ένα κατάστημα. Σήμερα, το Jubilee Food Market προσφέρει στην κοινότητα είδη παντοπωλείου με έκπτωση.
Παρά την επιτυχία του να διαθέσει φρέσκα τρόφιμα, το Jubilee λειτουργεί με ζημία. Η Mission Waco επιδοτεί τις δραστηριότητές του για να διασφαλίσει ότι παραμένει ανοιχτό για τους κατοίκους της περιοχής.
Ελλείψεις χρηματοδότησης
Αλλά οι περισσότερες υποεξυπηρετούμενες κοινότητες δεν έχουν τέτοια χρηματοδότηση, καθιστώντας δυσκολότερο για τα εναλλακτικά μοντέλα παντοπωλείων να παραμείνουν βιώσιμα.
Τον Ιανουάριο, ο κυβερνήτης του Ιλινόις ανακοίνωσε επιχορηγήσεις 3,5 εκατομμυρίων δολαρίων για τοπικά παντοπωλεία. Η χρηματοδότηση αφορά αναβαθμίσεις ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού για τη διατήρηση της πρόσβασης σε φρέσκα τρόφιμα. Μια δεύτερη επιχορήγηση θα βοηθήσει στη χρηματοδότηση νέων καταστημάτων σε ερήμους τροφίμων.
Το Σικάγο διεξάγει μελέτη σκοπιμότητας για δημοτικό παντοπωλείο για να αντιμετωπίσει το κλείσιμο τουλάχιστον έξι παντοπωλείων.
Ο κυβερνήτης του Νιου Τζέρσεϊ, Φιλ Μέρφι, δέσμευσε 5,5 εκατομμύρια δολάρια για τη βελτίωση της πρόσβασης σε τρόφιμα στο Ατλάντικ Σίτι, το οποίο η πολιτεία αναγνώρισε ως ένα μέρος που έχει μεγαλύτερη ανάγκη, καθώς δεν έχει σούπερ μάρκετ εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες. Τα χρήματα θα βοηθήσουν στη χρηματοδότηση ενός κινητού παντοπωλείου και στη χρηματοδότηση νέων προτάσεων για τη μεταφορά φρέσκων τροφίμων στην πόλη.
Η Αϊόβα εισήγαγε νομοσχέδιο που προέβλεπε 2 εκατομμύρια δολάρια για ένα πρόγραμμα για να βοηθήσει τοπικά παντοπωλεία να επιβιώσουν. Αυτά τα κεφάλαια θα διατεθούν για θέσεις εργασίας, μισθούς και άλλες επενδύσεις σε αγροτικές περιοχές.
Αυτές οι επενδύσεις προορίζονται για την αντιμετώπιση των κενών πρόσβασης σε φρέσκα τρόφιμα. Μια μελέτη της USDA του 2019 διαπίστωσε ότι περισσότερα από 2 εκατομμύρια νοικοκυριά χωρίς οχήματα ζουν περισσότερο από ένα μίλι από ένα κατάστημα τροφίμων.
Τα μικρά περιθώρια κέρδους των παντοπωλείων σπάνια ξεπερνούν το 3%, γεγονός το οποίο καθιστά ασύμφορη την επένδυση.
Η επισιτιστική ανασφάλεια έχει αυξηθεί, με περισσότερα από 17 εκατομμύρια νοικοκυριά να στερούνται επαρκούς διατροφής το 2022, από 13,5 εκατομμύρια το προηγούμενο έτος.
Σε αναζήτηση βιωσιμότητας
Δεν είναι ακόμη σαφές πώς θα εξελιχθούν οι νέες πρωτοβουλίες, αλλά οι προηγούμενες προσπάθειες δείχνουν ότι η αντιμετώπιση των ερήμων τροφίμων απαιτεί περισσότερα από χρηματοδότηση εκκίνησης παντοπωλείων.
Για πολλά έργα, η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν να διατηρηθούν τα καταστήματα ανοιχτά αφού τεθούν σε λειτουργία, καθώς είναι πολύ μικρότερα από τα αντίστοιχα εταιρικά και εξυπηρετούν καταναλωτές με χαμηλότερο εισόδημα. Επιπλέον, δεν έχουν τον απαραίτητο όγκο πωλήσεων για να συμβαδίζουν με το λειτουργικό κόστος.
Η Clifton Market στο Σινσινάτι του Οχάιο συγκέντρωσε 6 εκατομμύρια δολάρια για να λειτουργήσει ως συνεταιρισμός ιδιοκτησίας της γειτονιάς, αλλά αναδιπλώθηκε μετά από περισσότερο από ένα χρόνο ζημιών. Παρόμοια προσπάθεια στο Ρασίν του Ουισκόνσιν, απέτυχε μετά από 10 χρόνια. Ένα κατάστημα του Salvation Army στη Βαλτιμόρη έκλεισε τις πόρτες του το 2021 μετά από τρία χρόνια λειτουργίας. Πέρυσι το καλοκαίρι έκλεισε και ένα παντοπωλείο του Σεντ Λούις μετά από τρία χρόνια.
“Υπάρχει μεγάλο πλεονέκτημα για τη δημόσια υγεία στο να μεταφέρουμε τα παντοπωλεία σε μέρη που δεν διαθέτουν”, δήλωσε ο Φίλιπ Σάμπολ, ο οποίος διατηρούσε ένα μη κερδοσκοπικό παντοπωλείο στην πρωτεύουσα Ουάσιγκτον. Αλλά είναι δύσκολο να επιβιώσουν.
Στο Waco, το κλειδί για την επιβίωση του Jubilee ήταν ότι ο μη κερδοσκοπικός εταίρος του έχει καλύψει περίπου το 25% των ετήσιων γενικών εξόδων του, γεγονός που τον βοήθησε να προστατευτεί από ζημίες.
Οικονομίες κλίμακας
Οι τοπικές πρωτοβουλίες αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες προκλήσεις για να διατηρήσουν τις τιμές τους χαμηλές: Οι μεγαλύτερες αλυσίδες βασίζονται στη μαζική αγοραστική δύναμη και τον αποθηκευτικούς χώρους, επιτρέποντάς τους να συμπιέζουν τις τιμές. Πολλά μη κερδοσκοπικά ή δημοτικά καταστήματα είναι πολύ μικρά για να αξιοποιήσουν αυτές τις οικονομίες κλίμακας. Μερικοί είναι πολύ μικροί και οι προμηθευτές συχνά επιβάλλουν ελάχιστες παραγγελίες αγοράς.
Στη Βόρεια Ντακότα, ο Συνεταιρισμός Διανομής Αγροτικής Πρόσβασης αντιμετώπισε αυτό το πρόβλημα συμμετέχοντας σε τρία παντοπωλεία, ένα εστιατόριο και έναν οργανισμό κοινοτικής υπηρεσίας αγόρζε αποθέματα, καθιστώντας τα πιο ελκυστικά για τους προμηθευτές.
Η πόλη του St. Paul, στο Κάνσας, είδε το σούπερ μάρκετ St. Paul να ευδοκιμεί, εν μέρει χάρη στη συμμετοχή της δημοτικής αρχής. Χτίστηκε σε οικόπεδο ιδιοκτησίας της πόλης, χρησιμοποιώντας άτοκο δάνειο που εγκρίθηκε από τους κατοίκους, αλλά το λειτουργούσε ένα ζευγάρι ντόπιων. Μια εταιρεία δημοτικής ανάπτυξης εξασφάλισε σταθερή προσφορά αγοράζοντας από έναν συνεταιρισμό χονδρικής. Το κατάστημα υπάγεται πλήρως στη διαχείριση και στον προϋπολογισμό της πόλης.
Το μοντέλο έχει επαναληφθεί με επιτυχία σε αγροτικές πόλεις στο Κάνσας και σε όλες τις μεσοδυτικές πολιτείες. Η συμμετοχή των αρχών μπορεί να βοηθήσει στην αλλαγή των προτεραιοτήτων και να δώσει έμφαση στην παροχή μιας υπηρεσίας αντί να αποφέρει ένα διαρκές, σημαντικό κέρδος.
Πηγή: ΟΤ.gr