Το συνταρακτικό περιστατικό επανέφερε στην επιφάνεια τα ζητήματα ασφάλειας που ταλανίζουν την εταιρεία, λίγα χρόνια μετά τα δύο δυστυχήματα με αεροσκάφη 737 MAX που στοίχησαν τη ζωή σε 346 άτομα.
Στον απόηχο του τελευταίου ατυχήματος, οι ρυθμιστικές αρχές πάγωσαν τα σχέδια της Boeing να αυξήσει την παραγωγή των 737 MAX, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Ντέιβ Καλιούν να διαμηνύει τώρα ότι είναι καιρός η εταιρεία να «προχωρήσει αργά για να πάει γρήγορα». Όμως πια κανείς δεν ξέρει πώς θα ανακάμψει η εταιρεία που «κουβαλά» πλέον χρέος 38 δισ. δολαρίων.
Σε νέο ρεπορτάζ το Reuters επανέρχεται στις αιτίες που οδήγησαν στη νέα κρίση ασφάλειας της αμερικανικής εταιρείας. Συνεντεύξεις με δώδεκα νυν και πρώην στελέχη του κλάδου υποδηλώνουν ότι ήταν η πίεση για αύξηση της παραγωγής σε συνδυασμό με την παραίτηση έμπειρων εργατών που οδήγησαν στους νέους κλυδωνισμούς της Boeing
«Φαίνεται ότι η Boeing έχει επικεντρωθεί περισσότερο στην αύξηση των ρυθμών παραγωγής παρά στο να βελτιώσει το σύστημα ποιότητας της», δήλωσε ο εμπειρογνώμονας Κέβιν Μικέλς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων αεροδιαστημικής AeroDynamic Advisory στο Μίσιγκαν.
Δύο πηγές εξοικειωμένες με το τμήμα ποιότητας της Boeing είπαν στο Reuters ότι οι έλεγχοι είχαν ατροφήσει τα τελευταία χρόνια μετά την αποχώρηση πολλών έμπειρων επιθεωρητών κατά τη διάρκεια της πανδημίας και εν μέσω της πίεσης να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα ανάκαμψης της παραγωγής.
Η Boeing υποστηρίζει ότι έχει αυξήσει τον αριθμό των επιθεωρητών μετά την πανδημική κρίση, όμως πολλοί εξ αυτών ήταν άπειροι και έλεγχαν την εργασία που είχαν γίνει από μηχανικούς που είχαν μόλις πρόσφατα προσληφθεί, ανέφεραν οι πηγές. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι οι εργαζόμενοι που δουλεύουν στις γραμμές παραγωγής παρακολουθούν μαθήματα για 10 έως 14 εβδομάδες και στη συνέχεια λαμβάνουν πρακτική εκπαίδευση 6 έως 8 εβδομάδων. Επίσης απαιτείται να κερδίζουν πιστοποιήσεις στην πορεία της καριέρας τους.
Χωρίς τέλος τα προβλήματα
Τι συνέβη στο αεροπλάνο της Alaska Airlines; Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται ανακοίνωση του Εθνικού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (NTSB) των ΗΠΑ, από το κάλυμμα της πόρτας, το οποίο αντικαθιστά μια μη χρησιμοποιούμενη έξοδο κινδύνου σε ορισμένα αεροπλάνα, φαίνεται να λείπουν τέσσερα μπουλόνια.
Η Αμερικανίδα γερουσιαστής Tammy Duckworth δήλωσε στο Reuters ότι η ενδιάμεση έκθεση του NTSB εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με τις διαδικασίες ποιοτικού ελέγχου της Boeing. «Γιατί δεν το είδε κανείς; Ποιος υπέγραψε για αυτή τη διαδικασία;», είπε.
Σύμφωνα με το διεθνές πρακτορείο, τα προβλήματα ασφάλειας στην Boeing οφείλονται σε αποφάσεις που ελήφθησαν πολλά χρόνια πριν. Κλιμακώθηκαν όμως μετά τις δύο συντριβές αεροσκαφών τύπου 737 MAX το 2018 και 2019 και το βιομηχανικό χάος που επικράτησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Η Airbus και άλλες εταιρείες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με προβλήματα στην ποιότητα και στην εύρεση προσωπικού, καθώς η πανδημία διέλυσε τις αλυσίδες εφοδιασμού. Είναι ενδεικτικό ότι η αρμόδια ρυθμιστική αρχή της Ευρώπης την περασμένη εβδομάδα ζήτησε να διεξαχθούν επιθεωρήσεις στα A380 λόγω ενός κατασκευαστικού ελαττώματος.
Ελαττωματικά μπουλόνια
Όμως τα προβλήματα αυτά δεν συγκρίνονται με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Boeing. Τον Δεκέμβριο, οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ δήλωσαν ότι μια ξένη αεροπορική εταιρεία είχε εντοπίσει ότι έλειπε ένα μπουλόνι χωρίς παξιμάδι στο σύστημα πηδαλίου ενός 737 MAX. Η ίδια η Boeing εντόπισε ένα παξιμάδι που δεν ήταν σωστά σφιγμένο. Ευρήματα που αποτελούν επίσης απόρροια των πιέσεων για αύξηση της παραγωγής, που οδήγησε σε μείωση των επιθεωρήσεων. Στην προσπάθειά της να περικόψει θέσεις επιθεωρητών, η Boeing είχε φτάσει στο σημείο να παρουσιάσει το 2019 «έξυπνα» κλειδιά που λένε στους τεχνίτες αν έσφιξαν αρκετά τα μπουλόνια πάνω στα οποία εργάζονταν. Το σωματείο των μηχανικών της εταιρείας προειδοποιούσε τότε ότι τέτοιες κινήσεις θα προξενούσαν ελαττώματα στη γραμμή παραγωγής, καθυστερήσεις στις παραδώσεις αλλά και τραυματισμούς εργαζομένων.
Η πίεση έχει ως αποτέλεσμα κάθε 737 να μετακινείται κάθε ημέρα μία θέση παρακάτω στη γραμμή παραγωγής, ανεξάρτητα από το αν έχουν εκτελεστεί όλες οι εργασίες. Όταν τα ανταλλακτικά δεν είναι διαθέσιμα, οι εργαζόμενοι αναγκάζονται να εκτελούν εργασίες σε άλλο σημείο της γραμμής παραγωγής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για ζητήματα ποιότητας.
Η Airbus έχει αντιμετωπίσει παρόμοια προβλήματα καθώς αγωνίζεται να επιτύχει τους στόχους παραγωγής, σύμφωνα με ένα σημείωμα του 2023 που είδε το Reuters.
Ωστόσο, η Boeing προσπαθεί να τα βγάλει πέρα και με τα δεκάδες αεροσκάφη των οποίων η παράδοση εκκρεμεί είτε λόγω της πολύμηνης καθήλωσης των 737 MAX είτε λόγω των εντάσεων ΗΠΑ – Κίνας.
Πηγή: ΟΤ.gr