Marketing Week
Εξατομικευμένες αγορές και τεχνητή νοημοσύνη: Το μέλλον του λιανεμπορίου
Ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον άρθρο του Γιώργου Ιακώβου, συνιδρυτή της Base Element
Εξατομικευμένες αγορές και τεχνητή νοημοσύνη: Το μέλλον του λιανεμπορίου
Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ένας άνθρωπος θα επισκεφθεί εκατοντάδες διαφορετικά καταστήματα, τόσο διά ζώσης όσο και διαδικτυακά. Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος αυτής της εμπειρίας αγορών μπορεί συχνά να είναι υπερβολικό, με αμέτρητα προϊόντα προς επιλογή και αξιολόγηση.

Πολλά από τα οποία δεν είναι στην πραγματικότητα τα προϊόντα που θέλει ή χρειάζεται. Πράγματι, αυτό ήταν πάντα η ουσία των αγορών: να κοσκινίζουμε άσχετα προϊόντα μέχρι να βρούμε κάτι που μας αρέσει.

Τι θα γινόταν όμως αν υπήρχε ένας πιο έξυπνος, πιο αποτελεσματικός τρόπος για να κάνουμε τις αγορές μας; Τι θα γινόταν αν κάθε προϊόν που κοιτάζαμε εμφανιζόταν σύμφωνα με τις δικές μας ξεχωριστές προτιμήσεις; Σ’ αυτό το σημείο έρχονται οι βοηθοί αγορών με τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence-ΑΙ). Αυτά τα έξυπνα εργαλεία, που βασίζονται στην τεχνητή νοημοσύνη, έχουν φέρει πλήρη επανάσταση στην εμπειρία των αγορών, απλοποιώντας και βελτιώνοντάς την, τόσο στο κατάστημα, όσο και στο διαδίκτυο.

Αξιοποιώντας τη δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης, οι εταιρείες είναι σε θέση να προσαρμόζουν τις εμπειρίες αγορών σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών τους και να προσφέρουν οφέλη όπως οι εξειδικευμένες προτάσεις, οι εξορθολογισμένες διαδικασίες αγοράς και διαθεσιμότητα 24 ώρες το 24ωρο. Αυτό που κάποτε ήταν μια επαχθής εργασία έχει μετατραπεί σε μια πραγματικά ουσιαστική και ικανοποιητική αλληλεπίδραση μεταξύ μάρκας και καταναλωτή.

Πώς βελτιώνει η τεχνητή νοημοσύνη την εμπειρία αγορών;
Χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες της τεχνολογίας AI, οι εταιρείες μπορούν να συλλέγουν δεδομένα σχετικά με τη συμπεριφορά των πελατών για να μάθουν ακριβώς ποια συγκεκριμένα προϊόντα θέλουν. Αυτό βασίζεται σε πολύπλοκους αλγορίθμους μηχανικής μάθησης που χρησιμοποιούν δεδομένα συμπεριφοράς και συναλλαγών προκειμένου να αναπτύξουν μια βαθύτερη κατανόηση των αναγκών των πελατών. Στη συνέχεια, τα δεδομένα που συλλέγονται και τυγχάνουν επεξεργασίας, χρησιμοποιούνται για βελτιστοποίηση, εισήγηση για εξατομικευμένα προϊόντα σε πραγματικό χρόνο και τελικά τη δημιουργία μιας ικανοποιητικής, επιμελημένης εμπειρίας αγορών που είναι προσαρμοσμένη στις ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε πελάτη.

Το ηλεκτρονικό εμπόριο σε νέα επίπεδα
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι τίποτα λιγότερο από ένα παιχνίδι που αλλάζει τα δεδομένα στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Προσθέτει ένα επίπεδο πολυπλοκότητας και εξατομίκευσης στις πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών που κάποτε θεωρούνταν αδιανόητο και κάνει τους αγοραστές να αισθάνονται κατανοητοί και ότι χαίρουν εκτίμησης. Με την Τεχνητή Νοημοσύνη, η εξατομίκευση γίνεται κάτι περισσότερο από μια απλή λέξη: γίνεται η αναγνώριση των μοναδικών προτιμήσεων, γούστων και αγοραστικών συμπεριφορών κάθε πελάτη κι αντίστοιχα προσαρμόζεται η επικοινωνία μαζί του.

Δείτε πώς τα brands μπορούν να αξιοποιήσουν την Τεχνητή Νοημοσύνη για τις πλατφόρμες ηλεκτρονικών αγορών τους

- Παρατηρώντας και αναλύοντας τη συμπεριφορά των πελατών, συμπεριλαμβανομένης της εκμάθησης των προτιμήσεών τους, του ιστορικού αγορών και των μοτίβων αγορών τους και χρησιμοποιώντας αυτές τις πληροφορίες για τη δημιουργία εξατομικευμένων στρατηγικών μάρκετινγκ που βρίσκουν απήχηση στους αγοραστές.

- Προσφέροντας προσαρμοσμένες εμπειρίες διαδικτυακών αγορών που θα ενθουσιάσουν τους πελάτες και θα αυξήσουν την πιθανότητα μετατροπών και θα καλλιεργήσουν ισχυρότερη αφοσίωση στην επωνυμία.

- Κάνοντας συστάσεις που είναι σχετικές και στοχευμένες, ώστε οι καταναλωτές να είναι πιο πιθανό να αγοράσουν.

- Παρέχοντας υποστήριξη πελατών σε πραγματικό χρόνο μέσω chatbots, ώστε οι πελάτες να έχουν τις πληροφορίες που χρειάζονται χωρίς να περιμένουν στην αναμονή.

Μια μοναδικά προσαρμοσμένη εμπειρία αγορών
Ένα από τα πράγματα που λείπει από πολλούς αγοραστές όταν ψωνίζουν ηλεκτρονικά είναι το επίπεδο της προσωπικής επαφής που θα είχαν με έναν πωλητή ενός αγαπημένου καταστήματος. Κάποιος που γνωρίζει τα γούστα τους, θυμάται τις προηγούμενες αγορές τους και κάνει συστάσεις που ξέρει ότι θα άρεσαν στους πελάτες του. Με την χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, οι επωνυμίες μπορούν να αναπαράγουν αυτή την εξατομικευμένη προσοχή και να προσφέρουν μια αγοραστική εμπειρία που είναι προσαρμοσμένη για κάθε πελάτη. Πέραν από τις απλές συστάσεις για προϊόντα, τα συστήματα που βασίζονται στην Τεχνητή Νοημοσύνη μπορούν να βοηθήσουν στη βελτιστοποίηση της εμπειρίας αγορών μέσω προσαρμοσμένων κειμένων καλωσορίσματος, διαφημιστικού υλικού, κατηγοριοποίησης προϊόντων, ακόμη κι οδηγιών πλοήγησης στο κατάστημα.

Ποια είναι τα οφέλη για τους διαδικτυακούς εμπόρους;
Οι ηλεκτρονικές αγορές έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από την έναρξη της πανδημίας και δεν δείχνουν σημάδια επιβράδυνσης. Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους οι αγοραστές προτιμούν να κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά -από τη μεγάλη ποικιλία επιλογών προϊόντων και τις ευέλικτες μεθόδους πληρωμής, μέχρι την απόλυτη ευκολία των αγορών από την άνεση του σπιτιού. Οι ηλεκτρονικές αγορές ήρθαν σίγουρα για να μείνουν, οπότε οι διαδικτυακοί έμποροι θα ήταν συνετό να εξετάσουν το ενδεχόμενο ενσωμάτωσης τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης προκειμένου να αναβαθμίσουν τη λειτουργικότητα των ιστοσελίδων ηλεκτρονικού εμπορίου τους.

Ακολουθούν μερικά μόνο από τα οφέλη που μπορούν να αποκομίσουν τα brands και οι έμποροι λιανικής με την εφαρμογή τεχνολογιών τεχνητής νοημοσύνης στην στρατηγική μάρκετινγκ:

- Προσδιορισμός της βέλτιστης τιμολόγησης: το λογισμικό με τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αναλύσει μεγάλα σύνολα δεδομένων και να διευκολύνει πολύ την βελτιστοποίηση της τιμολόγησης, επιτρέποντας στις εταιρείες να αλλάζουν τις τιμές με βάση την προσφορά και τη ζήτηση και τελικά να αυξάνουν τα κέρδη τους. Για παράδειγμα, οι εταιρείες μπορούν να λαμβάνουν ειδοποιήσεις εάν ένα συγκεκριμένο προϊόν στην ιστοσελίδα ενός ανταγωνιστή εξαντλείται και να αυξήσουν τις δικές τους τιμές ως απάντηση.

- Εξυπνότερες λειτουργίες αναζήτησης: Η Τεχνητή Νοημοσύνη διευκολύνει την ανταπόκριση στα ερωτήματα των πελατών χάρη στα εργαλεία αναζήτησης φωνής και εικόνας και μια πιο ανθρώπινη κατανόηση του τι αναζητούν οι πελάτες. Αυτό ελαχιστοποιεί τον εκνευρισμό των χρηστών κατά την αναζήτηση και επιτρέπει στους λιανοπωλητές να προτείνουν τα σωστά προϊόντα την κατάλληλη στιγμή.

- Καταναλωτική πίστη και σύνδεση με το brand: Δεν μπορεί να υποβαθμιστεί το πόσο πολύ μια εξατομικευμένη εμπειρία αγορών, που είναι προσαρμοσμένη στις ανάγκες των πελατών, μπορεί να συμβάλει στη διατήρηση ευχαριστημένων και πιστών πελατών. Όταν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα παρέχει στους πελάτες με συνέπεια τα προϊόντα που επιθυμούν, οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου θα παραμείνουν επίσης σταθερά υψηλές. Πράγματι, μια πρόσφατη έκθεση της McKinsey διαπίστωσε ότι οι εταιρείες που χρησιμοποιούσαν εξατομίκευση απολάμβαναν κέρδη κατά 40% υψηλότερα από εκείνες που δεν το έκαναν.

- Cross-selling και upselling: Οι εικονικοί βοηθοί αγορών μπορούν να προτείνουν προϊόντα με βάση το τι υπάρχει στα καλάθια των πελατών ή με βάση την προηγούμενη αγοραστική και περιηγητική συμπεριφορά τους, αποφέροντας έτσι πρόσθετες ευκαιρίες πωλήσεων.

- Εξοικονόμηση κόστους και χρόνου: Τα chatbots και άλλοι τύποι εικονικών βοηθών διαθέτουν πλέον εντυπωσιακές λειτουργίες, βελτιώνοντας τις γνώσεις τους με την πάροδο του χρόνου ώστε να γίνουν εξαιρετικοί ψηφιακοί βοηθοί. Επιπλέον, είναι διαθέσιμοι 24 ώρες το 24ωρο, οπότε οι πελάτες δεν θα έχουν την απογοήτευση ότι δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το τμήμα υποστήριξης, κατά τη διάρκεια ενός νυχτερινού «ξεφαντώματος» αγορών. Με τα νέα δεδομένα, η υποστήριξη πελατών μπορεί να αυτοματοποιηθεί απρόσκοπτα, αφαιρώντας τον φόρτο εργασίας από το προσωπικό υποστήριξης πελατών, οδηγώντας σε αποτελεσματικότερη κατανομή των πόρων.

- Βελτιστοποιημένη διαδικασία αγοράς και διαχείριση αποθεμάτων: Η τεχνολογία AI μπορεί να ενσωματωθεί στα συστήματα απογραφής των εμπόρων, προκειμένου να παρακολουθείται στενά η αλυσίδα εφοδιασμού και να παρέχονται έλεγχοι σε πραγματικό χρόνο. Αυτό επιτρέπει στις εταιρείες να προσδιορίζουν με ακρίβεια πόσα αποθέματα χρειάζονται και να μειώνουν τις χαμένες πωλήσεις λόγω των ειδών που δεν υπάρχουν σε απόθεμα.

Καθώς το τοπίο των ψηφιακών αγορών συνεχίζει να αναπτύσσεται και να εξελίσσεται, όλο και περισσότεροι έμποροι και εταιρείες στρέφονται στις δυνάμεις της τεχνητής νοημοσύνης για να μεταμορφώσουν την εμπειρία των ηλεκτρονικών αγορών τους. Η εξατομίκευση, οι συστάσεις και η θετική εμπειρία των πελατών θα βοηθήσουν σε μεγάλο βαθμό την εταιρεία σας να ξεχωρίσει από τον ανταγωνισμό κερδίζοντας στην πορεία μερικούς πολύ πιστούς πελάτες.

Γιώργος Ιακώβου
Συνιδρυτής της Base Element

  • Γιώργος Ιακώβου
  • Base Element
  • τεχνητή νοημοσύνη
  • λιανικό εμπόριο