Economy
Πώς η κρίση με τους Χούθι στην Ερυθρά πιέζει τους Κινέζους εξαγωγείς
Τα νέα προβλήματα στα logistics απειλούν με «λουκέτο» τις κινέζικες εταιρείες
Πώς η κρίση με τους Χούθι στην Ερυθρά πιέζει τους Κινέζους εξαγωγείς

Ορισμένες εταιρείες, όπως η αμερικανική BDI Furniture, δήλωσαν ότι βασίζονται περισσότερο σε εργοστάσια σε μέρη όπως η Τουρκία και το Βιετνάμ για να μετριάσουν τις επιπτώσεις των διαταραχών, προσθέτοντας στις πρόσφατες κινήσεις των δυτικών χωρών να μειώσουν την εξάρτηση από την Κίνα εν μέσω γεωπολιτικών εντάσεων, σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters.

Το διακύβευμα για την Κίνα τώρα είναι ο κίνδυνος να ακολουθήσουν και άλλες επιχειρήσεις το παράδειγμά τους και να επανεκτιμήσουν τη στρατηγική τους ως προς την μείωση του κινδύνου, επιλέγοντας ενδεχομένως να μεταφέρουν την παραγωγή πιο κοντά στην πατρίδα τους, μια προσέγγιση γνωστή ως “near-shoring”.

«Αν είναι μόνιμη, και θα μπορούσε να είναι μόνιμη, τότε όλος ο μηχανισμός θα αναπροσαρμοστεί», δήλωσε ο Marco Castelli, ιδρυτής της IC Trade, η οποία εξάγει μηχανικά εξαρτήματα κινεζικής κατασκευής στην Ευρώπη, προσθέτοντας ότι «Ορισμένες (εταιρείες) μπορεί επίσης να εξετάσουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής στην Ινδία, η οποία βρίσκεται μία εβδομάδα πιο κοντά στην Ευρώπη. Οι εταιρείες πρέπει να επανεκτιμήσουν τα πάντα».

Πίεση στην κινεζική οικονομία

Περαιτέρω διαταραχές στην Ερυθρά Θάλασσα θα συσσωρεύσουν πίεση σε μια κινεζική οικονομία που ήδη παλεύει με την κρίση ακινήτων, την αδύναμη καταναλωτική ζήτηση, τη συρρίκνωση του πληθυσμού και την υποτονική παγκόσμια ανάπτυξη.

Με το εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής να αντιπροσωπεύει το 40% της συνολικής δραστηριότητας της Han, αναφέροντας ότι παρακαλούσε τους προμηθευτές και τους πελάτες να επωμιστούν μέρος του πρόσθετου κόστους για να κρατήσει την εταιρεία του όρθια. Οι χρόνοι αποστολής ορισμένων παραγγελιών καθυστέρησαν έως και αρκετές εβδομάδες. 

Τα πράγματα αναμένεται να γίνουν ακόμη πιο δύσκολα για τις επιχειρήσεις, καθώς πολλές από αυτές αντιμετωπίζουν μια πρόκληση  εν όψει της Σεληνιακής Πρωτοχρονιάς τον Φεβρουάριο, όταν περίπου 300 εκατομμύρια  εργάτες παίρνουν άδεια και σχεδόν όλα τα εργοστάσια στην Κίνα κλείνουν, δημιουργώντας μια αγωνία για την αποστολή των αγαθών.

Ο Mike Sagan, ο αντιπρόεδρος για τις αλυσίδες εφοδιασμού και τις επιχειρήσεις της KidKraft, που κατασκευάζει εξοπλισμό για παιχνίδια, δήλωσε ότι πολλοί Ευρωπαίοι πελάτες πατάνε φρένο, λέγοντας: «Μην στέλνετε τίποτα, κρατήστε το».

Ανησυχία

Μια ανησυχία για τους μεγαλύτερους κατασκευαστές,  είναι η επίδραση χιονοστιβάδας στους μικρότερους προμηθευτές με στενά περιθώρια κέρδους, καθώς θα είναι από τους τελευταίους που θα λάβουν πληρωμές, αλλά είναι ζωτικής σημασίας για την αλυσίδα εφοδιασμού, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η ανακατεύθυνση των πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα – τη συντομότερη διαδρομή από την Ασία προς την Ευρώπη μέσω της διώρυγας του Σουέζ – γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας μπορεί να προσθέσει δύο εβδομάδες στα δρομολόγια των πλοίων, μειώνοντας την παγκόσμια χωρητικότητα των εμπορευματοκιβωτίων και «σπάζοντας» τις αλυσίδες εφοδιασμού, καθώς τα πλοία χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επιστρέψουν στα λιμάνια για επαναφόρτωση.

Αυτό σημαίνει πιθανώς καθυστερήσεις για τα αγαθά που έχουν προγραμματιστεί να φτάσουν στα ράφια της Δύσης τον Απρίλιο ή τον Μάιο. Ορισμένες εταιρείες logistics αναφέρουν ήδη έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι Ningbo-Zhoushan στην Κίνα, ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια του κόσμου με βάση τη χωρητικότητα των φορτίων, σύμφωνα με την BMI, μια εταιρεία ερευνών του κλάδου.

Η διώρυγα του Σουέζ

Η διώρυγα του Σουέζ αποτελεί κύρια διαδρομή για τις μεταφορές αγαθών της Κίνας προς τα δυτικά, συμπεριλαμβανομένου περίπου του 60% των εξαγωγών της προς την Ευρώπη, σύμφωνα με το Ινστιτούτο Μέσης Ανατολής, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα την Ουάσινγκτον.

Την ίδια ώρα, ο  Yang Bingben, του οποίου η εταιρεία κατασκευάζει βαλβίδες βιομηχανικής χρήσης στο κέντρο παραγωγής της ανατολικής Κίνας Wenzhou, δήλωσε ότι ένας πελάτης του στη Σαγκάη μείωσε (αυτήν την εβδομάδα) μια παραγγελία για 75 βαλβίδες – που προορίζονται για συναρμολόγηση σε μεγάλα μηχανήματα για αποστολή στο εξωτερικό – σε 15 εν μέσω της εκτίναξης του κόστους μεταφοράς. 

«Ο αντίκτυπος είναι τεράστιος», δήλωσε ο ίδιος, προσθέτοντας ότι είχε ετοιμάσει πρώτες ύλες που δεν μπορούσαν να επιστραφούν επειδή είχαν υποστεί επεξεργασία, προσθέτοντας ότι «Είναι σαν να έλαβα μια παραγγελία που με κάνει να χάνω χρήματα».

Τώρα, επανεξετάζει τις ανάγκες του σε προσωπικό για φέτος, λέγοντας ότι δεν μπορεί να εγγυηθεί τους μισθούς, καθώς οι εργαζόμενοί του πληρώνονται με βάση τον όγκο εργασίας που κάνουν, σημειώνοντας ότι «Αν δεν έχω αρκετή δουλειά να τους δώσω, φοβάμαι ότι δεν θα μπορέσουν να ζήσουν».

Καθυστερήσεις

Στη νότια Κίνα, ο Wei Qiongfang, μεταφορέας εμπορευμάτων με έδρα την Guangzhou, δήλωσε ότι ορισμένοι προμηθευτές καθυστερούν τις αποστολές αγαθών χαμηλότερης αξίας, με αποτέλεσμα να πιέζονται τα αποθέματα των κατασκευαστών.

Καθώς οι κάποτε προβλέψιμες εμπορικές συνθήκες γίνονται όλο και πιο αβέβαιες, ο αντίκτυπος είναι ιδιαίτερα έντονος για τις εταιρείες που βασίζονται σε παραδόσεις “just in time” ή που πρέπει να αλλάζουν τακτικά τα αποθέματά τους.

Ένα άλλο ζήτημα, δήλωσε ο Castelli, είναι ότι τα εργοστάσια δεν πληρώνονται μέχρι τα εμπορεύματα να φτάσουν στον προορισμό τους.

«Έτσι, αν η πληρωμή τους καθυστερήσει, δεν μπορούν να πληρώσουν τους προμηθευτές τους, δεν μπορούν να πληρώσουν τους εργαζομένους τους», είπε, συμπληρώνοντας ότι «Η Κίνα είναι τόσο επιτυχημένη στην παγκόσμια αγορά επειδή εργάζεται με μικρά περιθώρια κέρδους: όταν έχεις όγκο, τα χρήματα ρέουν , ενώ όταν τα χρήματα σταματήσουν να έρχονται, έχεις μεγάλο πρόβλημα».

Στην πόλη Dongguan, στο Δέλτα του ποταμού Pearl, ο Gerhard Flatz, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής αθλητικών ειδών υψηλής ποιότητας KTC, ανησυχεί ότι ορισμένες εταιρείες που παλεύουν με συρρικνωμένα περιθώρια κέρδους θα βάλουν λουκέτο.

Πηγή: ΟΤ.gr