Μεταξύ 20% - 50% είναι οι εκπτώσεις φέτος, σύμφωνα με την ΠΟΒΕΚ και τον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών. Σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο ΓΓ της ΠΟΒΕΚ Στέφανος Κουρσάρης ανέφερε ότι παρατηρείται μια αυξημένη εμπορική κινητικότητα μετά τα Φώτα σε σχέση με τις γιορτές κατά τη διάρκεια των οποίων οι πωλήσεις δεν ήταν ικανοποιητικές. Από την πλευρά της, η Νομική Λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου ανέφερε στο ΚΥΠΕ ότι έχουν ξεκινήσει και φτάνουν κοντά τους αρκετές περιπτώσεις παραπόνων, οι οποίες αφορούν την πολιτική επιστροφών.
Παράλληλα, ο κ. Κουρσάρης επανέλαβε την πάγια θέση της ΠΟΒΕΚ για την ανάγκη θεσμοθέτησης των ξεπουλημάτων, ούτως ώστε, όπως είπε, «να διασφαλίζονται πραγματικά ξεπουλήματα από την μια και από την άλλη να προστατεύεται ο καταναλωτής, για το συμφέρον του οποίου γίνονται τα ξεπουλήματα». Η κ. Χρήστου ανέφερε ότι ο Σύνδεσμος εισηγείται όπως ο κώδικας καταναλωτικής δεοντολογίας αποκτήσει δεσμευτική ισχύ για τις επιχειρήσεις, σημειώνοντας ότι ο κώδικας ρυθμίζει μεταξύ άλλων και το θέμα των εκπτώσεων.
Η κ. Χρήστου, ερωτηθείσα σχετικά, είπε ότι έχουν ξεκινήσει να φτάνουν παράπονα στον Κυπριακό Σύνδεσμο Καταναλωτών και αυτά αφορούν είτε την πολιτική επιστροφών, είτε την λανθασμένη τιμή στο ράφι από αυτή στο ταμείο, είτε αφορούν διαδικτυακές απάτες είτε παραπλανητικές πρακτικές.
Τα παράπονα αυτά ενδεικτικά, συνέχισε, μπορεί να αφορούν γύρω στις 20 με 25 περιπτώσεις.
ΠΟΒΕΚ
Ο ΓΓ της ΓΣ ΠΟΒΕΚ, σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ, αφού αναφέρθηκε στην αδυναμία του γεγονότος ότι δεν υπάρχει νομοθεσία όσον αφορά τις χρονικές περιόδους των ξεπουλημάτων, είπε ότι έχει καταργηθεί η σχετική νομοθεσία από το 2006 και επικρατεί αναρχία στο χώρο των εκπτώσεων και των ξεπουλημάτων.
Προηγουμένως, συνέχισε, μέχρι το 2006 υπήρχε νομοθεσία που καθόριζε συγκεκριμένα δύο χρονικές περιόδους, μια καλοκαιρινή και μία χειμερινή, διάρκειας 40 ημερών.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Κουρσάρης είπε ότι φαινόμενα που παρατηρούνται καθόλη τη διάρκεια του χρόνου λόγω του γεγονότος της έλλειψης νομοθεσίας είναι οι γνωστές καταγγελίες που βγαίνουν στην επιφάνεια και από τους Συνδέσμους των Καταναλωτών αλλά και από την Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή του Υπουργείου Εμπορίου για παραπλανητικές διαφημίσεις, παραπλανητικά ξεπουλήματα, για διάφορα άλλα παράτυπα και παράνομα ίσως που παρουσιάζονται κατά την περίοδο που κάποιος βάζει ξεπουλήματα και επαναλαμβάνω αυτό οφείλεται στην γενική αναρχία η οποία επικρατεί.
«Εμείς ως ΠΟΒΕΚ επαναφέραμε και συνεχίζουμε να επιμένουμε στο ζήτημα του να καθίσουν οι εργοδοτικές οργανώσεις μαζί με τους καταναλωτές και το αρμόδιο Υπουργείο και να εξεύρουμε τους τρόπους θεσμοθέτησης των ξεπουλημάτων, ούτως ώστε να διασφαλίζονται πραγματικά ξεπουλήματα από την μια και από την άλλη να προστατεύεται ο καταναλωτής, για το συμφέρον του οποίου γίνονται τα ξεπουλήματα. Ακόμα μπορούμε να συζητήσουμε όχι μόνο για δύο περιόδους αλλά εμείς μιλούμε ακόμα για τρεις και για τέσσερις περιόδους. Αλλά να είναι θεσμικά, νομικά καταχωρημένες», συμπλήρωσε.
Σε παρατήρηση αν είναι δηλαδή από το 2006 στην ευχέρεια κάθε καταναλωτή να προβαίνει σε εκπτώσεις, ο κ. Κουρσάρης απάντησε καταφατικά, λέγοντας ότι είναι στη δυνατότητα και στην θέληση του οποιουδήποτε επιχειρηματία καταστηματάρχη να προβαίνει σε εκπτώσεις.
«Είδαμε τραγελαφικά πράγματα. Δηλαδή κάποιος να έχει στη βιτρίνα του εκπτώσεις συνεχόμενα 20%, 30% ή ακόμα το Black Friday να πάει 1 με 1,5 μήνα αντί μία μέρα. Έχουμε εκφυλίσει, αυτή είναι η σωστή λέξη, το θεσμό των ξεπουλημάτων, και αυτό έχει αρνητικό αντίκτυπο τόσο στις τιμές των προϊόντων που διατίθενται στα ξεπουλήματα αλλά και στους καταναλωτές οι οποίοι δεν γνωρίζουν και είναι καχύποπτοι όσον αφορά τα ξεπουλήματα», πρόσθεσε.
Αναφορικά με τις εκπτώσεις μετά τις γιορτές, ο κ. Κουρσάρης είπε ότι φέτος δεν κινήθηκε σε όλη την επικράτεια ικανοποιητικά οι πωλήσεις αναφορικά με την ένδυση και την υπόδηση, εκτός κάποιων ειδικών περιπτώσεων ειδικά στην Λεμεσό.
«Οι άλλες πόλεις είχαν «παράπονα» όσον αφορά τις πωλήσεις, οπότε μπαίνοντας στη διαδικασία των ξεπουλημάτων αναμένουν και ελπίζουν ότι θα αγκαλιαστούν και θα αγοράσει ο κόσμος προϊόντα σε πιο χαμηλή τιμή, ούτως ώστε να μπορέσουν να συνεχίσουν τις οικονομικές δραστηριότητες τους. Η μέχρι τώρα κίνηση δεν ήταν αυτή που παρατηρείτο ίσως σε παλαιότερους καιρούς που δημιουργούταν ουρές έξω από τα καταστήματα», συμπλήρωσε.
Είπε, επίσης, ότι οι εκπτώσεις είναι μέσα στα πλαίσια του 20% μάξιμουμ μέχρι 40%, 50%.
«Αυτό το οποίο εμείς καλούμε τις επιχειρήσεις είναι να δώσουν προϊόντα της φετινής σεζόν, να τα δώσουν σε καλές τιμές, διότι είναι μονόδρομος να «προκαλέσουν» τον καταναλωτή να κάνει αγορές», σημείωσε.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Κουρσάρης είπε ότι υπάρχουν εκπτώσεις, αλλά είναι και θέμα οικονομικής δυνατότητας των καταναλωτών, «που αντιλαμβάνεστε και εδώ υπάρχει μια σχετικά αδυναμία λόγω της γενικότερης ακρίβειας που επικρατεί αλλά και των γεωπολιτικών εξελίξεων, που όλοι είμαστε συγκρατημένοι, είμαστε σε μια κατάσταση αβεβαιότητας όσον αφορά το μέλλον και αυτοί είναι αρνητικοί παράγοντες».
«Όμως κινείται η αγορά στην περίοδο των ξεπουλημάτων σε σύγκριση με τις γιορτές τουλάχιστον για την ένδυση και την υπόδηση που ήταν πολύ κάτω Μπαίνοντας οι επιχειρήσεις μετά τα Φώτα στη διαδικασία των εκπτώσεων παρατηρείται μια αυξημένη εμπορική κινητικότητα . Δεν αναμένουμε θαύματα φυσικά, όμως επαναλαμβάνω είναι μονόδρομο για τις επιχειρήσεις και έχουν πολύ καλές τιμές», πρόσθεσε.
Σημείωσε ότι το κάθε κατάστημα εφαρμόζει τη δική του πολιτική στα θέματα εκπτώσεων.
«Λόγω της μικρής αγοράς την οποία έχουμε, δεν παρατηρούνται εκπτώσεις της τάξης του 70% με 80%. Και αυτό είναι απόλυτα λογικό λόγω του ότι η οικονομία μας είναι μικρής κλίμακας. Δεν έχουμε πληθυσμούς εκατομμυρίων και καταναλωτές εκατομμυρίων για να μπορούμε να αγοράζουμε σε τέτοιες ποσότητες προϊόντα που στα αδιάθετα να μπορούν να γίνονται εκπτώσεις της τάξης του 70% και 80%, που παρατηρούνται σε άλλες χώρες. Δυστυχώς είναι μικρής κλίμακας η οικονομία και επαναλαμβάνω οι εκπτώσεις είναι από 20%, 30%,40%, μάξιμουμ 50%», συμπλήρωσε.
Ο κ. Κουρσάρης επανέλαβε ότι στο λιανικό εμπόριο σήμερα, στο σύνολο των εμπορικών επιχειρήσεων επικρατεί η αναρχία που αφορά τόσο τα ωράρια λειτουργίας των καταστημάτων όσο και των θεσμών των ξεπουλημάτων και των εκπτώσεων.
«Είναι δύο πολύ βασικά ζητήματα, τα οποία στο τέλος της ημέρας επηρεάζουν αρνητικά την ίδια την οικονομία, τον επιχειρηματικό κόσμο αλλά και σε τελική ανάλυση εργαζόμενους και καταναλωτές. Αυτά τα δύο καίρια ζητήματα η ΠΟΒΕΚ θα συνεχίσει να αγωνίζεται, να τα προβάλει», πρόσθεσε.
Ήδη, είπε ο κ. Κουρσάρης, για το θέμα των ωραρίων ξεκίνησε μια συζήτηση στην Επιτροπή Εργασίας της Βουλής.
«Για τα ξεπουλήματα θα επιμένουμε στη θέση μας ότι χρειάζεται να μπει μια τάξη στο λιανικό εμπόριο. Δε το κρύβουμε ότι αυτή η αναρχία που επικρατεί σε αυτούς τους δύο τομείς είναι προς το συμφέρον και είναι κομμένη ραμμένη στους πολύ μεγάλους της αγοράς και εννοώ τις υπεραγορές, τις αλυσίδες πολυκαταστημάτων, τα πολυκαταστήματα», σημείωσε.
Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών
Η Νομική Λειτουργός του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, σε δηλώσεις της στο ΚΥΠΕ, είπε ότι τα ξεπουλήματα αυτή την φορά επικεντρώνονται στα είδη ένδυσης και υπόδησης όπου εκεί οι καταναλωτές θα βρουν έτσι ένα φάσμα εκπτώσεων, οι οποίες ξεκινούν από 20% μέχρι και 50%, μέσα από ένα έλεγχο που έκαναν στην αγορά ως Σύνδεσμος.
Επειδή, συνέχισε η κ. Χρήστου, οι εκπτώσεις δεν είναι νομοθετικά κατοχυρωμένες, δεν υπάρχει συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο στο οποίο μια επιχείρηση μπορεί να έρθει και να βάλει εκπτώσεις, παρατηρούν ότι αρκετές επιχειρήσεις έχουν ολόχρονα υψηλά ποσοστά εκπτώσεων.
«Άρα, είναι αυτό που λέμε συνεχώς στους καταναλωτές που επικοινωνούν και μαζί μας ότι προχωρούμε για αρχή σε έρευνα αγοράς και με αυτό τον τρόπο μπορούμε να εντοπίσουμε ποια προϊόντα έχουμε πραγματικά ανάγκη ώστε να μην ξεφύγουμε του οικονομικού προϋπολογισμού μας. Αυτό το οποίο μας ενημέρωσαν και κάποιες επιχειρήσεις είναι ότι το χρονικό πλαίσιο της έκπτωσης θα το επεκτείνουν μέχρι και τις αρχές και μέσα του Φλεβάρη. Άρα θα δοθεί έτσι αρκετός χρόνος στους καταναλωτές που επιθυμούν να αγοράσουν τα προϊόντα τους, να το σκεφτούν, να κάνουν και την έρευνα αγοράς τους», συμπλήρωσε.
Σε σχέση με παράπονα καταναλωτών, η κ. Χρήστου είπε ότι έχουν ξεκινήσει και φτάνουν κοντά τους αρκετές περιπτώσεις, οι οποίες αφορούν την πολιτική επιστροφών.
Όπως ανέφερε, οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν καταναλωτές οι οποίοι έχουν αγοράσει προϊόντα κατά την χριστουγεννιάτικη περίοδο και θέλουν να τα επιστρέψουν πίσω, «όπου αντιλαμβάνεστε λόγω των εκπτώσεων οι οποίες υπάρχουν μειώνεται η αξία, η τιμή του προϊόντος και έτσι οι επιχειρήσεις τους λένε ότι θα μπορούν να τους επιστρέψουν μόνο τη σημερινή αξία του προϊόντος, δηλαδή την τρέχουσα τιμή του προϊόντος».
«Όπου εκεί δημιουργείται μια σύγκρουση μεταξύ των δύο πλευρών με τον καταναλωτή να ισχυρίζεται ότι έχω πληρώσει περισσότερα, άρα γιατί να λάβω μικρότερο ποσό και την επιχείρηση να στηρίζεται στο ότι από τη στιγμή που είναι περίοδος εκπτώσεων και δεν υπάρχει νομοθεσία, τότε θα πάρεις αυτό το οποίο η ίδια η πολιτική μου σου επιτρέπει που είναι η τρέχουσα τιμή», είπε.
Γι αυτό το θέμα, ως Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών «έχουμε προχωρήσει σε ενημέρωση τόσο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου όσο και των επιχειρήσεων, οι οποίες δείχνουν πρόθυμες και αποδέχθηκαν την θέση του Συνδέσμου Καταναλωτών ως ο κώδικας καταναλωτικής δεοντολογίας αποκτήσει δεσμευτική ισχύει για τις επιχειρήσεις», συμπλήρωσε.
Ο κώδικας αυτός, συνέχισε η κ. Χρήστου, στην ουσία ρυθμίζει ζητήματα που δεν καλύπτει η νομοθεσία για τα δικαιώματα του καταναλωτή, μεταξύ των οποίων και το θέμα των εκπτώσεων.
«Επομένως, αναμένουμε να καλεστούμε από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου για να συζητηθεί περαιτέρω το θέμα», σημείωσε.
Ανέφερε, επίσης, ότι έχουν και πάρα πολλές καταγγελίες, οι οποίες αφορούν μη αναγραφή τιμών και διαφορά τιμής στο ράφι από το ταμείο.
«Και εδώ θα πρέπει να είναι προσεκτικοί οι καταναλωτές όταν αγοράζουν προϊόντα σε περίοδο εκπτώσεων. Θα πρέπει να βεβαιωθούν προτού απομακρυνθούν από το ταμείο ότι το ποσοστό της έκπτωσης ως αναγράφεται πάνω στην ετικέτα του προϊόντος συμφωνεί με την απόδειξη την οποία λαμβάνουν και έχει συμπεριληφθεί μέσα στην απόδειξη αυτή», πρόσθεσε.
Όπως είπε η κ. Χρήστου, κυρίως οι καταγγελίες επικεντρώνονται σε αυτά τα δύο σημεία και έχουν και κάποιες μεμονωμένες περιπτώσεις οι οποίες αφορούν διαδικτυακές απάτες.
«Όπως μας έχουν αναφέρει καταναλωτές επισκέφτηκαν ιστοσελίδες, οι οποίες παρουσίαζαν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που έφταναν μέχρι το 60%, 70%, προχωρούσαν σε ένα έλεγχο της ιστοσελίδας αυτής, βεβαιώνονταν κατά τη δική τους πάντα κρίση ότι είναι πιστή η ιστοσελίδα, δεν περιέχει οποιαδήποτε στοιχεία απάτης, προχωρούσαν στην αγορά και εντέλει παρατηρούν ότι δεν μπορούν να εντοπίσουν πλέον την ιστοσελίδα αυτή γιατί έχει κλείσει ή τους έχει αποκλείσει από την δυνατότητα να την ξανά επισκεφτούν και να ενημερωθούν για το που βρίσκονται τα προϊόντα τους», συμπλήρωσε.
Ερωτηθείσα αν υπήρχαν καταγγελίες για παραπλανητικές εκπτώσεις, η κ. Χρήστου απάντησε καταφατικά, λέγοντας ότι είναι ένα μικρό ποσοστό βέβαια όπου καταναλωτές τους έχουν στείλει φωτογραφίες.
«Κυρίως αυτό αφορά την κατηγορία ένδυσης και υπόδησης, όπου στο καρτελάκι το οποίο συνόδευε το προϊόν υπήρχε αυτοκόλλητο το οποίο πάνω αναγραφόταν η τρέχουσα τιμή του προϊόντος με την έκπτωση και όταν αφαιρούσαν το αυτοκόλλητο αυτό έβλεπαν ότι τις προηγούμενες μέρες το συγκεκριμένο προϊόν ήταν σε πολύ πιο χαμηλή τιμή από ότι είναι η τρέχουσα τώρα με την έκπτωση. Αυτό ξεκάθαρα παραπέμπει σε παραπλανητική πρακτική, η οποία προβλέπει και πρόστιμο το οποίο υπερβαίνει και το 1εκατ. Έχουμε λάβει 5 καταγγελίες», πρόσθεσε.
Σε ερώτηση για τις καταγγελίες συνολικά που έφτασαν στον Σύνδεσμο, η κ. Χρήστου είπε ότι συνολικά ενδεικτικά σε ότι αφορά την πολιτική επιστροφών, την λανθασμένη τιμή στο ράφι από αυτή στο ταμείο, τις διαδικτυακές απάτες αλλά και των παραπλανητικών πρακτικών μπορεί να έχουν φτάσει κοντά τους γύρω στις 20 με 25 περιπτώσεις.
Τέλος, η κ. Χρήστου κάλεσε τους καταναλωτές αν παρατηρήσουν ή εντοπίσουν οτιδήποτε που παραπέμπει είτε σε παραπλανητική πρακτική ή σε παράβαση του νόμου για τα δικαιώματα των καταναλωτών να επικοινωνούν με το Σύνδεσμο στο 22516112 ή και με την γραμμή καταναλωτή στο 1429.
Πηγή: ΚΥΠΕ