Αυτό τόνισε, μιλώντας στο BBC, ο Τόμας Ο’ Μπράιεν, ο οποίος έχει υπό την ευθύνη του την οικογενειακή επιχείρηση Boxer Gifts, που εμπορεύεται προϊόντα κινεζικής κατασκευής, επομένως η εταιρεία με έδρα το Λιντς βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην παγκόσμια ναυτιλία.
Η αναταραχή που έχει προκληθεί εξαιτίας των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία που διέρχονται την Ερυθρά Θάλασσα, έναν από τους πιο πολυσύχναστους ναυτιλιακούς δρόμους στον κόσμο, έχει οδηγήσει σε αναγκαστική εκτροπή των πλοίων προς άλλες θαλάσσιες οδούς εκτινάσσοντας το κόστος σε μια ολόκληρη αλυσίδα, με αποτέλεσμα οι επιχειρηματίες να προειδοποιούν για καθυστερήσεις στις παραδόσεις και στον ανεφοδιασμό προϊόντων και αυξήσεις τιμών.
Σχετική προειδοποίηση απηύθυνε η βρετανική κοινοπραξία λιανικής (BRC), με την διευθύνουσα σύμβουλο Έλεν Ντίκινσον να κάνει λόγο για προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και στις τιμές, «απόρροια του υψηλότερου κόστους μεταφοράς και ασφάλισης αποστολής». Τους επόμενους μήνες, θα απαιτείται περισσότερος χρόνος για να φτάσουν στον προορισμό τους ορισμένα προϊόντα, πρόσθεσε.
Ο Γκάι Πλάτεν, γενικός γραμματέας του διεθνούς ναυτιλιακού επιμελητηρίου προέβλεψε ότι ο μεγάλος αντίκτυπος θα φανεί μέσα στον Ιανουάριο.
Οι επιθέσεις από την πλευρά των Χούθι, που υποστηρίζουν ότι πλήττουν πλοία τα οποία έχουν προορισμό το Ισραήλ, ανάγκασε πολλές από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων των Mediterranean Shipping Company και Maersk, να εκτρέψουν τα πλοία σε μια πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας της Αφρικής και στη συνέχεια στη δυτική πλευρά της ηπείρου.
Αυτό οδήγησε σε αύξηση των ναύλων, με αποτέλεσμα η εταιρεία του Ο’ Μπράιεν να πληρώνει μέχρι και 250% παραπάνω τις τελευταίες 2 εβδομάδες για να παραλάβει τα προϊόντα που παρήγγειλε για εισαγωγή και με καθυστέρηση 10–14 ημερών.
«Έχουμε προϊόντα για την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου που είναι πιθανό να καθυστερήσουν και να μην παραληφθούν εγκαίρως, είπε χαρακτηριστικά. «Το ίδιο αποτέλεσμα θα γίνει αισθητό στην ημέρα της μητέρας, πράγμα που σημαίνει ότι χάνεται ένα τεράστιο κομμάτι του χρόνου που πουλάμε για αυτά τα δώρα», είπε φανερά προβληματισμένος.
Ο γερμανικός ναυτιλιακός κολοσσός Hapag-Lloyd ενημέρωσε το BBC ότι θα συνεχίσει να αποφεύγει το δρομολόγιο στην Ερυθρά Θάλασσα τουλάχιστον μέχρι τις 9 Ιανουαρίου. Στέλνει κατά μέσο όρο 50 πλοία τον μήνα μέσω της Διώρυγας του Σουέζ. Περίπου 25 πλοία άλλαξαν διαδρομή το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου και για άλλα 15-20 θα αποφασιστεί σήμερα.
Η MSC και η Maersk, δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, διέκοψαν τα ταξίδια τους στην Ερυθρά Θάλασσα μέχρι νεοτέρας.
Αν και έχει ήδη υπάρξει κάποια διακοπή στις αλυσίδες εφοδιασμού, ο Γκάι Πλάτεν, από το Διεθνές Επιμελητήριο Ναυτιλίας σημείωσε ότι θα χρειαστούν μερικές εβδομάδες για να γίνουν πραγματικά αντιληπτά τα προβλήματα.
Ο Πίτερ Σαντ, επικεφαλής αναλυτής στην πλατφόρμα ανάλυσης ναυτιλίας Xeneta με έδρα την Κοπεγχάγη, δήλωσε ότι σε κάθε ταξίδι το επιπλέον κόστος καυσίμων είναι 1 εκατομμύριο δολάρια για τη διαδρομή γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας αντί για τη Διώρυγα του Σουέζ.
Εκτοξεύτηκαν τα ναύλα
Τα λεγόμενα των επιχειρηματιών επιβεβαιώνουν τα ίδια τα νούμερα: οι τιμές spot στη γραμμή Άπω Ανατολή-Ευρώπη στον κλάδο της μεταφοράς containers στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων δεκαπέντε μηνών. Οι τιμές στη συγκεκριμένη γραμμή εκτοξεύτηκαν στα 2.694 δολάρια ανά teu την Παρασκευή, σημειώνοντας αύξηση 80% σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα, αναφέρει η Alphaliner. Τα επίπεδα έχουν υπερτριπλασιαστεί από τις αρχές του Δεκεμβρίου.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών είδαν για τελευταία φορά αντίστοιχες τιμές κατά την προετοιμασία των διακοπών της Χρυσής Εβδομάδας της Κίνας στις αρχές Οκτωβρίου 2022.
Ο δείκτης εμπορευματοκιβωτίων της Σαγκάης (SCFI) έχει πλέον αυξηθεί πάνω από τον μέσο όρο του 2023 των 1.006 μονάδων. Ακόμα και όσοι δεν είναι γνώστες, αντιλαμβάνονται το μέγεθος της αύξησης με δεδομένο ότι πριν από την έναρξη της αιφνιδιαστικής επίθεσης της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, ο δείκτης SCFI είχε πέσει στο χαμηλότερο επίπεδό του από το ξέσπασμα του ιού COVID.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος