Ενώ η περίοδος Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς είναι μια περίοδος χαράς και γιορτής, φέρει μαζί της αυξημένο κίνδυνο κυβερνοεπιθέσεων. Καθώς οι περισσότεροι εργαζόμενοι κλείνουν τις εκκρεμότητες του έτους για να υποδεχτούν τον νέο, οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου ετοιμάζονται να διανείμουν τα δικά τους «δώρα» που μόνο αναστάτωση προκαλούν.
Τέτοιες ενέργειες έχουν λάβει χώρα και στο παρελθόν, με πιο αξιοσημείωτο περιστατικό την παραβίαση της SolarWinds που συνέβει μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς το 2020. Η παραβίαση, η οποία στόχευε το λογισμικό Orion της εταιρείας, έθεσε σε κίνδυνο χιλιάδες πελάτες παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων βασικών κυβερνητικών υπηρεσιών και κορυφαίων εταιρειών. Η ενορχηστρωμένη εκστρατεία δεν ήταν μόνο μια κλήση αφύπνισης για τους επαγγελματίες της πληροφορικής, αλλά μια ζωντανή υπενθύμιση των τρωτών σημείων στον κυβερνοχώρο που προκύπτουν όταν η συνήθης επαγρύπνηση μειώνεται κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου.
Οι διακοπές και η παύση απαραίτητων ενεργειών
Αυτή η εποχή του χρόνου παρέχει το τέλειο σενάριο για εγκληματίες στον κυβερνοχώρο. Η μειωμένη στελέχωση, οι καθυστερημένοι χρόνοι απόκρισης και ο γενικός εφησυχασμός που έρχεται με την εορταστική περίοδο δημιουργούν ένα ιδανικό περιβάλλον για επιθέσεις. Για να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργική συνέχεια κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου υψηλής δραστηριότητας, πολλοί οργανισμοί υιοθετούν ένα «πάγωμα αλλαγών» στα συστήματα πληροφορικής τους.
Έτσι, αναβάλλονται οι προγραμματισμένες ενημερώσεις στο περιβάλλον πληροφορικής, ενώ λαμβάνονται υπόψη άλλες προτεραιότητες, γεγονός που δημιουργεί ακούσια κενά στην ασφάλεια στον κυβερνοχώρο. Οι βασικές ενημερώσεις και patches καθυστερούν, αφήνοντας τα συστήματα εκτεθειμένα σε γνωστούς κινδύνους. Το περιστατικό της SolarWinds είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο μπορούν να αξιοποιηθούν τέτοιες ευπάθειες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη για μια πιο διαφοροποιημένη προσέγγιση στη διαχείριση της πληροφορικής κατά τη διάρκεια των εορτών.
Αυξημένοι κίνδυνοι με μειωμένο προσωπικό
Η εορταστική περίοδος συχνά συμπίπτει με μειωμένα επίπεδα στελέχωσης. Αυτή η μείωση του προσωπικού επηρεάζει σημαντικά την ικανότητα αποτελεσματικής παρακολούθησης, ανίχνευσης και ανταπόκρισης σε αναδυόμενες απειλές στον κυβερνοχώρο. Δεν διαθέτουν όλες οι εταιρείες ένα Κέντρο Επιχειρήσεων Ασφαλείας (SOC) τρίτων, πόσο μάλλον εσωτερικά, και πολλά Κέντρα Ασφαλούς Λειτουργίας (SOCs) λειτουργούν μόνο κατά τις εργάσιμες ώρες. Αυτή η έλλειψη συνεχούς παρακολούθησης γίνεται ακόμη πιο εμφανής στο τέλος του έτους, όπως ήταν εμφανές στην περίπτωση της SolarWinds.
Άνοδος στις απάτες ηλεκτρονικού ψαρέματος στις διακοπές
Η εορταστική περίοδος δημιουργεί μια αύξηση στις απάτες ηλεκτρονικού ψαρέματος, με στόχο την εκμετάλλευση της γενικής ατμόσφαιρας επείγοντος και απόσπασης της προσοχής στους οργανισμούς. Το “Phishmas: Direct Deposit Scam,” που αναφέρθηκε από την Avanan, είναι ένα παράδειγμα όπου οι επιτιθέμενοι χρησιμοποίησαν αυτή την εποχή του χρόνου για να πλαστοπροσωπήσουν τους υπαλλήλους και να κάνουν αλλαγές στις οικονομικές συναλλαγές. Σε αυτήν την απάτη, οι επιτιθέμενοι εμφανίστηκαν ως υπάλληλοι που ζητούν από το HR ή τους διευθυντές τους να αλλάξουν τα στοιχεία άμεσης κατάθεσης, ανακατευθύνοντας τις πληρωμές σε ψεύτικο λογαριασμό. Αυτές οι απάτες είναι ιδιαίτερα ύπουλες κατά τη διάρκεια των διακοπών και απαιτούν αυξημένη ευαισθητοποίηση και προληπτικά μέτρα.
Αλλαγή νοοτροπίας στην αντιμετώπιση περιστατικών (IR)
Οι συνέπειες αυτών των παραβιάσεων είναι εκτεταμένες. Πέρα από τον άμεσο οικονομικό αντίκτυπο και την απώλεια δεδομένων, οι εταιρείες υφίστανται ζημιά στη φήμη και διαβρώνεται η εμπιστοσύνη των πελατών τους. Στην περίπτωση της SolarWinds, οι επιπτώσεις στο κόστος κατά τους πρώτους εννέα μήνες μετά την επίθεση ήταν πάνω από 40 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία αντισταθμίστηκαν εν μέρει από την ασφάλεια, αλλά εξακολουθούσαν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον οργανισμό. Τα επακόλουθα μιας επίθεσης συχνά περιλαμβάνουν δαπανηρή αποκατάσταση και αυξημένο ρυθμιστικό έλεγχο, καθιστώντας την μια μακροπρόθεσμη πρόκληση. Η λύση είναι η στροφή σε μια πιο ενεργητική νοοτροπία στην αντιμετώπιση περιστατικών (IR).
Πολύ συχνά η ομάδα IR (Incident Response) βλέπει τα θύματα να λειτουργούν αντιδραστικά μόλις μια επίθεση βρίσκεται σε εξέλιξη. Μερικές φορές δεν έρχονται σε επαφή παρά μόνο ημέρες αργότερα, όταν τα αποδεικτικά στοιχεία έχουν ήδη καταστραφεί ή μολυνθεί κατά τη διάρκεια των προσπαθειών αποκατάστασης. Με μια IR με έμφαση στην πρόληψη, μπορείτε να προσδιορίσετε τι χρειάζεται προστασία, πού βρίσκονται τα τρωτά σημεία και οι αδυναμίες, πώς να αντιμετωπιστούν και τυχόν συναφείς κινδύνους.
Πώς οι επιχειρήσεις μπορούν να παραμείνουν ασφαλείς
Η διασφάλιση της ασφάλειας στον κυβερνοχώρο κατά τη διάρκεια των διακοπών είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις, καθώς η αυξημένη διαδικτυακή δραστηριότητα προσελκύει συχνά εγκληματίες στον κυβερνοχώρο που επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν τρωτά σημεία. Ακολουθούν ορισμένες συμβουλές από την εταιρεία κυβερνοασφάλειας Checkpoint Software που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να παραμείνουν ασφαλείς κατά τη διάρκεια των εορτών:
Συμπέρασμα: Υιοθέτηση μιας δυναμικής προσέγγισης για την ασφάλεια στον κυβερνοχώρο
Το περιστατικό της SolarWinds είναι μια ισχυρή υπενθύμιση της επίμονης φύσης των απειλών στον κυβερνοχώρο, ιδιαίτερα κατά την περίοδο των διακοπών. Η αναγνώριση ότι η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο είναι μια συνεχής διαδικασία είναι το κλειδί για την αντιμετώπιση αυτών των εξελισσόμενων απειλών και τη διασφάλιση των περιουσιακών στοιχείων του οργανισμού. Οι οργανισμοί θα πρέπει να υιοθετήσουν μια προληπτική προσέγγιση, συμπεριλαμβανομένων τακτικών ενημερώσεων του συστήματος, ολοκληρωμένης εκπαίδευσης των εργαζομένων και αυστηρών πρωτοκόλλων ασφαλείας για να εξασφαλίσουν ισχυρούς αμυντικούς μηχανισμούς έναντι των μοναδικών προκλήσεων της εορταστικής περιόδου.
Πηγή: ΟΤ.gr