Μερικές ώρες μετά τη δήλωση, δεν είχε επιβεβαιωθεί η επίθεση όμως ένα πλοίο 8.208 teu, το MSC United VIII (κατασκευής 2006) διέσχιζε χθες τη νότια Ερυθρά Θάλασσα.
«Η επιχείρηση στόχευσης του πλοίου ήρθε αφού το πλήρωμα αρνήθηκε, για τρίτη φορά, κλήσεις από τις ναυτικές δυνάμεις καθώς και επανειλημμένα προειδοποιητικά μηνύματα», προστίθεται στην ανακοίνωση των Χούθι.
Η χθεσινή επίθεση εφόσον επιβεβαιωθεί έρχεται σε συνέχεια αυτής του περασμένου Σαββάτου κατά του δεξαμενοπλοίου Chem Pluto, χωρητικότητας 21.300 dwt (κατασκευής 2012) που χτυπήθηκε από drone ενώ βρισκόταν 200 ναυτικά μίλια (370 χιλιόμετρα) από τις ινδικές ακτές, σύμφωνα με το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. Οι ΗΠΑ ανέφεραν ότι το drone εκτοξεύθηκε από τοι Ιράν, αλλά οι Ιρανοί το διέψευσαν.
Παρεμπιπτόντως, το φορτηγό πλοίο MV Chem Pluto ήταν «συνδεδεμένο με το Ισραήλ», σύμφωνα με την Ambrey, μια εταιρεία ναυτιλιακής ασφάλειας, όπως αναφέρουν οι Times of Israel.
Η τελευταία επίθεση στο πλοίο της MSC, θεωρείται ότι θα επιταχύνει και τις διαδικασίες για την ενεργοποίησης της ναυτικής δύναμης, που ονομάστηκε Operation Prosperity Guardian, για την οποία ωστόσο εκφράζονται και διαφορετικές απόψεις το τελευταίο διάστημα. Πάντως η Maersk, η δεύτερη σε μέγεθος ναυτιλιακή εταιρεία του πλανήτη, καλωσόρισε τη δημιουργία της επιχείρησης και δήλωσε ότι εφόσον εξασφαλίσει τις αναγκαίες προϋποθέσεις τα πλοία της θα επανέλθουν στην Ερυθρά Θάλασσα.
Την πληρώνει κυρίως η Ευρώπη
Η Ευρώπη πληρώνει περισσότερο τις επιθέσεις Χούθι στον κλάδο των δεξαμενοπλοίων, καθώς το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζουν τα φορτία προϊόντων πετρελαίου και καυσίμων αεροσκαφών, που έρχονται μέσω Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ προς τη Γηραιά Ήπειρο.
Τα φορτία αυτά είναι και τα περισσότερα και υποχρεούνται να μεταφερθούν σε ευρωπαϊκά λιμάνια μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, που σημαίνει επιπλέον κόστος και χρόνος. Αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες, μεταξύ των οποίων και η μεγάλη πετρελαϊκή BP, αποφάσισαν να αποφύγουν προσωρινά την «Πύλη της Θλίψης», το στενό Bab el Mandeb. Με πλάτος 18 μίλια στο πιο στενό σημείο του, συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τον Κόλπο του Άντεν και την Αραβική Θάλασσα.
Πρόκειται για μια σημαντική δίοδο διέλευσης για το πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου που ρέουν και προς τις δύο κατευθύνσεις, μεταξύ της λεκάνης του Ατλαντικού, της Μεσογείου και του Ειρηνικού Ωκεανού. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αποφυγή του Bab el-Mandeb σημαίνει επίσης ότι δεν χρησιμοποιείται η διώρυγα του Σουέζ.
Μια ανάλυση της Vortexa δείχνει ότι περίπου 8.2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και πετρελαιοειδών διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα κάθε μέρα, με αποτέλεσμα μία διαταραχή στην περιοχή να έχει σημαντικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου.
Τα δύο σημαντικότερα προϊόντα
Ωστόσο, όπως εξηγεί ο οίκος αναλύσεων Poten, τα δύο σημαντικότερα πετρελαϊκά προϊόντα που περνούν από τα στενά είναι το ρωσικό αργό πετρέλαιο που ρέει προς νότο μέσω της διώρυγας του Σουέζ, με προορισμό τους πελάτες στην Ασία και τα μεσαία αποστάγματα (diesel και καύσιμα αεροσκαφών) που ρέουν προς την άλλη κατεύθυνση, από την Ασία και τη Μέση Ανατολή προς την Ευρώπη. Υπάρχουν επίσης ενδοπεριφερειακές μετακινήσεις, συμπεριλαμβανομένων των ενδοσαουδαραβικών διελεύσεων μεταξύ των ανατολικών και δυτικών ακτών της χώρας.
Ανενόχλητο το ρωσικό αργό
Οι ροές ρωσικού αργού, οι οποίες, σύμφωνα με τη Vortexa, αντιπροσωπεύουν το 72% των διελεύσεων προς το νότο, θα συνεχίσουν πιθανότατα να κινούνται ανεξάρτητα από την κατάσταση ασφαλείας στην περιοχή, ιδίως όταν πρόκειται για τον λεγόμενο «σκοτεινό στόλο». Όπως εικάζεται οι Χούθι (με ή χωρίς ιρανική συνδρομή) έχουν πληροφορίες σχετικά με την προέλευση του πλοίου ή του φορτίου τους και δεν αναμένεται να χτυπήσουν πλοία που μεταφέρουν ρωσικό αργό.
Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος