Retail
Το οργανωμένο retail μπορεί να σώσει το περιβάλλον
Τι έδειξε μελέτη
Το οργανωμένο retail μπορεί να σώσει το περιβάλλον

Μια και μόνο στροφή κατά 50% από το κρέας σε φυτικές πρωτεΐνες από έξι μεγάλους retailers, όπως την Carrefour, τη Lidl, την Ahold Delhaize, την Tesco, τη CP All της Ταϊλάνδης και τον κολοσσό των υπηρεσιών εστίασης Sodexo, θα μείωνε τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 31,6 εκατομμύρια τόνους ετησίως.

Σε αυτό το εκπληκτικό συμπέρασμα κατέληξε μελέτη της εταιρεία συμβούλων έρευνας Profundo για λογαριασμό της περιβαλλοντικής ομάδας Madre Brava. Ειδικότερα, διαπίστωσε ότι η δέσμευση των εν λόγω επιχειρήσεων να επιτύχουν 50% πωλήσεις πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης έως το 2030 θα οδηγούσε σε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που ισοδυναμεί με την απομάκρυνση περισσότερων από 25 εκατομμυρίων αυτοκινήτων από τους δρόμους της ΕΕ.

Εκτός από αυτό, μια τέτοια κίνηση θα οδηγούσε επίσης στην απελευθέρωση μιας έκτασης γης στο μέγεθος της Ουγγαρίας και θα εξοικονομούσε 670 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού, που ισοδυναμούν με 268.000 πισίνες ολυμπιακών διαστάσεων, κάθε χρόνο.

Η περιβαλλοντική ομάδα Madre Brava ανακοίνωσε τη μελέτη ενόψει της COP28, η οποία λαμβάνει χώρα στο Ντουμπάι αυτή την εβδομάδα, σε σχέση με την οποία προτρέπει τους λιανοπωλητές να δεσμευτούν να επιταχύνουν την υιοθέτηση πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης.

Η φιλόδοξη ιδιωτική πρωτοβουλία

«Μόλις έξι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης τροφίμων μπορούν να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στο κλίμα, τη φύση, το νερό και το δικό τους τελικό αποτέλεσμα, μεταβαίνοντας σε 50% φυτικές πρωτεΐνες μέχρι το 2030», δήλωσε ο Nico Muzi, διευθύνων σύμβουλος της Madre Brava.

«Ενώ ορισμένα από αυτά τα σούπερ μάρκετ έχουν ήδη θέσει μετριοπαθείς στόχους για την αύξηση του μεριδίου των φυτικών πρωτεϊνών στις συνολικές πωλήσεις πρωτεϊνών τους, χρειαζόμαστε περισσότερη φιλοδοξία και περισσότερους ηγέτες για την αντιμετώπιση της κλιματικής έκτακτης ανάγκης. Έτσι, καλούμε τους κορυφαίους λιανοπωλητές τροφίμων Ahold Delhaize, Carrefour, CP All, Lidl, Sodexo και Tesco να δεσμευτούν στην COP 28 να επιτύχουν ένα χαρτοφυλάκιο πρωτεϊνών με τουλάχιστον 50% φυτικές πρωτεΐνες μέχρι το 2030». 

Τι θα προσέφεραν οι πρωτεΐνες φυτικής προέλευσης

Αρκετές ευρωπαϊκές επιχειρήσεις λιανικής πώλησης τροφίμων θέτουν τώρα στόχους για την αύξηση του ποσοστού των πρωτεϊνών φυτικής προέλευσης, μειώνοντας ταυτόχρονα το μερίδιο των προϊόντων ζωικής προέλευσης στη συνολική προσφορά πρωτεϊνών.

Τον Μάρτιο του 2022, η Albert Heijn προχώρησε στη δέσμευσή της να επιτύχει μερίδιο 60% των φυτικών πρωτεϊνών στο σύνολο των πωλήσεων πρωτεϊνών έως το 2030, δίνοντας ένα διαφορετικό ρυθμό στην ανάπτυξη του κλάδου. Ακολουθώντας το παράδειγμά της, η Lidl Ολλανδίας δεσμεύτηκε να επιτύχει μερίδιο 50% φυτικών πρωτεϊνών μέχρι το 2030.

Σε παρόμοιο πνεύμα, τον Οκτώβριο του 2023, η Lidl Γερμανίας ανέλαβε μια σημαντική δέσμευση να διπλασιάσει σχεδόν το μερίδιο της φυτικής πρωτεΐνης στις κατηγορίες κρέατος, αυγών, ψαριών και γαλακτοκομικών προϊόντων σε 20% έως το 2030. Η εταιρεία στοχεύει επίσης να μειώσει τις τιμές των εναλλακτικών προϊόντων κρέατος και γάλακτος φυτικής προέλευσης ώστε να αντιστοιχούν στο κόστος των συμβατικών προϊόντων ζωικής προέλευσης.

Μια πρόσφατη ευρωπαϊκή δημοσκόπηση καταναλωτών από το Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, το Πανεπιστήμιο της Γάνδης και την ProVeg που δημοσιεύθηκε αυτό το μήνα έδειξε ότι περισσότεροι από τους μισούς Ευρωπαίους δήλωσαν ότι τρώνε λιγότερο κρέας – από 46% το 2021. Η υγεία είναι ο κύριος παράγοντας που επηρεάζει την απόφαση για μείωση της πρόσληψης κρέατος (47%), καθώς αυξημένος αριθμός καταναλωτών επιλέγει μια ευέλικτη διατροφή, σύμφωνα με τη μελέτη.

Πηγή: ot.gr