Βελτιώθηκε τον Νοέμβριο του 2023, το οικονομικό κλίμα στην Κύπρο, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο, λόγω κυρίως της ενδυνάμωσης του επιχειρηματικού κλίματος στους τομείς των υπηρεσιών και των κατασκευών, σύμφωνα με την έρευνα που διεξάγει το Κέντρο Οικονομικών Ερευνών (ΚΟΕ) του Πανεπιστημίου Κύπρου, σε συνεργασία με την εταιρεία RAI Consultants Ltd.
Ο Δείκτη Οικονομικής Συγκυρίας (ΔΟΣ) του ΚΟΕ αυξήθηκε κατά 2,6 μονάδες, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο, ενώ ο Δείκτης Οικονομικής Αβεβαιότητας υποχώρησε περαιτέρω τον Νοέμβριο, εξαιτίας της μείωσης της αβεβαιότητας ανάμεσα σε επιχειρήσεις στον τομέα των υπηρεσιών. Αυξήθηκε, ωστόσο, η αβεβαιότητα ανάμεσα στις επιχειρήσεις των υπόλοιπων τομέων, ειδικότερα στο λιανικό εμπόριο. Η αβεβαιότητα ανάμεσα στους καταναλωτές σημείωσε μικρή άνοδο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το ΚΟΕ, η άνοδος του κλίματος στις υπηρεσίες προήλθε από τη σημαντική βελτίωση των αξιολογήσεων για την τρέχουσα κατάσταση (οικονομική κατάσταση επιχείρησης, κύκλος εργασιών), παρά από την ισχυροποίηση των προσδοκιών για τη ζήτηση, ενώ η ενίσχυση του κλίματος στις κατασκευές ήταν αποτέλεσμα βελτιωμένων αξιολογήσεων για τα υπό εξέλιξη έργα και θετικότερων εκτιμήσεων για τον αριθμό των εργαζομένων στον κλάδο κατά το επόμενο τρίμηνο.
Στο λιανικό εμπόριο, το επιχειρηματικό κλίμα παρέμεινε αμετάβλητο στα επίπεδα Οκτωβρίου, αφού η καλυτέρευση της τρέχουσας κατάστασης (πρόσφατες πωλήσεις, τρέχοντα αποθέματα) αντισταθμίστηκε από την επιδείνωση των προσδοκιών για τις πωλήσεις του επόμενου τριμήνου.
Οι επιχειρήσεις αναθεώρησαν προς τα κάτω τόσο τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του επόμενου τριμήνου, όσο και τις εκτιμήσεις για τις παραγγελίες σε προμηθευτές, ενώ οι προσδοκίες για τις τιμές πώλησης συνέχισαν την καθοδική πορεία για τρίτο συνεχόμενο μήνα.
Στη μεταποίηση, το κλίμα υποχώρησε λόγω αρνητικότερων αξιολογήσεων για τις τρέχουσες παραγγελίες και πιο απαισιόδοξων εκτιμήσεων για τη μελλοντική παραγωγή.
Συγκριτικά με τον Οκτώβριο, οι επιχειρήσεις αξιολόγησαν αρνητικότερα την πρόσφατη παραγωγή τους, καθώς και τις τρέχουσες παραγγελίες τους (συμπεριλαμβανομένων και των παραγγελιών για εξαγωγές), ενώ οι απαντήσεις για τα τρέχοντα επίπεδα των αποθεμάτων τελικών προϊόντων δεν κατέγραψαν ουσιώδεις μεταβολές από τα επίπεδα του περασμένου μήνα. Τον Νοέμβριο, οι εκτιμήσεις για την παραγωγή του επόμενου τριμήνου ήταν πιο απαισιόδοξες σε σχέση με τον Οκτώβριο.
Εξάλλου, το Νοέμβριο, σύμφωνα με το ΚΟΕ, το καταναλωτικό κλίμα βελτιώθηκε οριακά, καθώς οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για τη μελλοντική οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους και της χώρας ήταν λιγότερο αρνητικές τον Νοέμβριο.
Ωστόσο, σε σχέση με τον Οκτώβριο, οι αξιολογήσεις των καταναλωτών για την πρόσφατη οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών τους ήταν δυσμενέστερες, και οι προθέσεις τους να προβούν σε δαπάνες για μεγάλες αγορές αποδυναμώθηκαν.
Επίσης, οι καταναλωτές αναθεώρησαν σημαντικά προς τα κάτω τις προσδοκίες τους για την πορεία των τιμών, ενδεχομένως και λόγω της εφαρμογής δημοσιονομικών μέτρων για συγκράτηση της ακρίβειας.
Επιπλέον, σύμφωνα με το ΚΟΕ, οι καταναλωτές τον Νοέμβριο εμφανίστηκαν λιγότερο απαισιόδοξοι απ’ ό,τι τον Οκτώβριο για τις μελλοντικές συνθήκες στην αγορά εργασίας, μολονότι ένα σημαντικό ποσοστό συνεχίζει να αναμένει άνοδο της ανεργίας.
Οι αξιολογήσεις των καταναλωτών για την πορεία των τιμών κατά τους τελευταίους 12 μήνες αποτύπωσαν κάποια αποκλιμάκωση των ανοδικών πιέσεων για δεύτερο συνεχόμενο μήνα.
Πηγή: ΚΥΠΕ