Kατά 48% έχει αυξηθεί φέτος η κατανάλωση προϊόντων κρέατος φυτικής προέλευσης σε εστιατόρια (OOH) σε Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία και Ισπανία (Big-5), σύμφωνα με έρευνα της Circana, σε σύγκριση με το 2019.
Αντίθετα, ο αριθμός των συνολικών μερίδων προϊόντων μειώθηκε σε άλλες κατηγορίες πρωτεϊνών τροφίμων, συμπεριλαμβανομένου του βοείου κρέατος (-5%), του χοιρινού κρέατος (-16%), του κοτόπουλου (-5%), των ψαριών/θαλασσινών (-13%) και του λοιπού κρέατος (-20%).
Τα προϊόντα φυτικής προέλευσης έχουν κερδίσει δημοτικότητα τα τελευταία χρόνια, καθώς δεν είναι λίγες οι αλυσίδες fast-food και τα εστιατόρια σε όλη την Ευρώπη που ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών για βιώσιμες και πιο υγιεινές επιλογές μενού.
Περίπου το 45% των καταναλωτών δήλωσαν ότι είναι πιο πιστοί σε εστιατόρια που ενδιαφέρονται για τη βιωσιμότητα, με την Ιταλία να εκφράζει την εντονότερη ανησυχία (56%), ακολουθούμενη από την Ισπανία (49%) και το Ηνωμένο Βασίλειο να ανησυχεί λιγότερο (38%).
Τα burger και οι πρωτεΐνες
Σε σύγκριση με άλλες κατηγορίες πρωτεϊνών, το κρέας φυτικής προέλευσης παρουσιάζει την ισχυρότερη ανάπτυξη σε όλες τις μορφές από το 2019. Ο συνολικός αριθμός των μερίδων σε κάθε κατηγορία πρωτεΐνης έχει μειωθεί με μία εξαίρεση – τα μπιφτέκια για burger.
Ενώ ο αριθμός των μερίδων σε άλλες μορφές, όπως τα σάντουιτς και τα τυλιχτά σνακ, έχει μειωθεί, τα μπιφτέκια που προορίζονται για burger παρουσίασαν σταθερή αύξηση (μοσχάρι +4%, κοτόπουλο +16%, ψάρι +11%, άλλο κρέας +14%).
Ο Jochen Pinsker, αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Foodservice της Circana, εξήγησε πως «τα προϊόντα φυτικής προέλευσης, ιδίως τα μπιφτέκια burger, παρουσιάζουν σημαντική ανάπτυξη στην αγορά και αναμένεται να διατηρήσουν αυτή τη δυναμική μέχρι το 2024. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές καθώς η ποιότητα, η γεύση και η υφή των προϊόντων φυτικής προέλευσης έχουν βελτιωθεί σημαντικά σε σύγκριση με ό,τι προσφερόταν μόλις πριν από λίγα χρόνια».
Ο ρόλος της εργασίας από το σπίτι
Σύμφωνα με τον Pinsker εξάλλου «η μείωση των μερίδων που βλέπουμε στις διάφορες ομάδες πρωτεϊνών έχει να κάνει περισσότερο με τη μορφή με την οποία πωλούνται τα προϊόντα, παρά με τον πραγματικό τύπο πρωτεΐνης. Για παράδειγμα, ενώ οι συνολικές μερίδες βοδινού κρέατος μειώθηκαν, τα μπιφτέκια αυξήθηκαν κατά 4%. Τα μπιφτέκια με κοτόπουλο και ψάρι είναι επίσης αυξημένα, ενώ σημαντική αύξηση προέρχεται από τα μπιφτέκια με βάση τις φυτικές πρώτες ύλες».
Η ανάλυση της Circana και οι καταναλώσεις συμφωνούν με το γεγονός πως με περισσότερους ανθρώπους να εργάζονται από το σπίτι, οι μερίδες άλλων μορφών που κάποτε καταναλώνονταν στον χώρο εργασίας, όπως τα σάντουιτς και τα wraps, έχουν μειωθεί.
Δίαιτα και συμμετοχικότητα
Η αυξανόμενη ζήτηση για είδη φυτικής προέλευσης, όπως τα μπιφτέκια burger, τροφοδοτείται από τους καταναλωτές που επιλέγουν να μειώσουν την πρόσληψη κρέατος.
Παρόλο που οι vegan και οι vegetarian καταναλωτές αποτελούν μόνο το 2% και το 6% του πληθυσμού, αντίστοιχα, στις Big-5 χώρες της ΕΕ, ένα σημαντικό 25% του συνολικού πληθυσμού ακολουθεί μια flexitarian διατροφή – ευέλικτη δηλαδή χορτοφαγία ως ένα στυλ διατροφής το οποίο ενθαρρύνει ως επί το πλείστον την πρόσληψη φυτικών τροφίμων, ενώ επιτρέπει την πρόσληψη κρέατος και άλλων ζωικών προϊόντων με μέτρο .
Η επιλογή vegan ή χορτοφαγικής διατροφής ή η υιοθέτηση μιας flexitarian προσέγγισης ως προς τις διατροφικές προτιμήσεις είναι πιο δημοφιλής στη Γερμανία (44%), ακολουθούμενη από τη Γαλλία (35%). Είναι η χαμηλότερη στις χώρες της νότιας Ευρώπης, όπως η Ισπανία (24%) και η Ιταλία (30%). Ωστόσο, οι ίδιες αυτές χώρες σημείωσαν υψηλή βαθμολογία όταν ρωτήθηκαν σχετικά με τη συμμετοχικότητα.
Μελλοντικές τάσεις
Η μελέτη της Circana προέβλεψε ότι οι δαπάνες στην αγορά υπηρεσιών τροφίμων για το 2024 αναμένεται να φθάσουν τα 338 δισ. ευρώ στις Big-5, σημειώνοντας αύξηση 17 δισ. ευρώ από το 2023 και 29 δισ. ευρώ περισσότερα από το προπανδημικό επίπεδο του 2019.
Ο αριθμός των vegetarians και των vegans στην Ευρώπη αναμένεται να παραμείνει σταθερός, την ίδια στιγμή που ανοδική αναμένεται να είναι η πορεία για τους flexitarians. Κι αυτό γιατί οι νεότεροι καταναλωτές έχουν ισχυρότερη σχέση με τις εναλλακτικές λύσεις φυτικής προέλευσης, η οποία αρχίζει να γίνεται δημοφιλής και στην τρίτη ηλικία.
Πηγή: ot.gr