Σε μια άνευ προηγουμένου σκληρή αγορά, η οποία προέκυψε από τις απεριόριστες επιλογές, θα λέγατε πώς ο ανταγωνισμός έχει γίνει αδυσώπητος;
O ανταγωνισμός έχει όντως γίνει εξαιρετικά έντονος λόγω των απεριόριστων επιλογών. Καθώς οι επιλογές αυξάνονται, οι επιχειρήσεις αναγκάζονται να ανταγωνιστούν πιο επιθετικά η μία την άλλη για την προσέλκυση πελατών. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να προσφέρουν καλύτερη ποιότητα, ανταγωνιστικές τιμές, πρωτοτυπία στα προϊόντα τους, κοκ., για να ξεχωρίσουν. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές επωφελούνται από αυτό τον ανταγωνισμό μέσω περισσότερων επιλογών και βελτιωμένων προϊόντων και υπηρεσιών. Συνεπώς, το θετικό αποτέλεσμα αυτής της σκληρής αγοράς είναι ότι έχει προκαλέσει δυναμική ορμητικής ανάπτυξης και καινοτομίας.
Πώς έχουν διαφοροποιηθεί οι μηχανισμοί των εταιρειών εν γένει, και πώς αυτοί της δικής σας εταιρείας, προκειμένου να ανταποκριθείτε στα νέα δεδομένα και να κρατήσετε ψηλά τον πήχη στην ποιότητα, ο οποίος στην περίπτωσή σας είναι δεδομένος εδώ και 75 σχεδόν χρόνια;
Πιστεύω ότι οι εταιρικοί μηχανισμοί έχουν γενικά υποστεί σημαντικές αλλαγές και βελτιώσεις για να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Η ΚΕΑΝ, μετά από 75 χρόνια, καταφέρνει να είναι ευέλικτη και καινοτόμα, θέτοντας και διατηρώντας την ποιότητα των προϊόντων της ως προτεραιότητα. Εξίσου σημαντικό ρόλο στην εξίσωση παίζει και η σχέση του καταναλωτή με την εταιρεία, καθώς οι καταναλωτές πλέον εκπαιδεύονται και ενημερώνονται σχετικά με θέματα υγείας, περιβάλλοντος και κοινωνικής ευθύνης, με αποτέλεσμα να περιμένουν περισσότερα από την εταιρεία. Συνεπώς, εννοείται ότι είμαστε προσανατολισμένοι στον καταναλωτή και προσπαθούμε να ανταποκρινόμαστε στις επιθυμίες του άμεσα.
Ανήκετε στο τμήμα μάρκετινγκ μιας κυπριακής εταιρείας που κρατάει τα σκήπτρα στην εσωτερική αγορά και διαπρέπει και στο εξωτερικό. Ποια μέσα προβολής θεωρείτε τα πιο αποτελεσματικά σήμερα; Η τηλεόραση παραμένει το πιο δυνατό μέσο ή έχει χάσει το θρόνο της;
Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να επισημάνω ότι η τηλεόραση ως μέσο προβολής έχει υποστεί αλλαγές λόγω της αυξημένης διαθεσιμότητας των καναλιών και του διαδικτύου. Πλέον, οι θεατές έχουν πολλές επιλογές για παρακολούθηση περιεχομένου και αυτό έχει μειώσει την επιρροή της τηλεόρασης και τη θέση της ως κυρίαρχου μέσου.
Σήμερα, τα μέσα που θεωρώ τα πλέον αποτελεσματικά περιλαμβάνουν το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η διαδικτυακή παρουσία είναι πια αναγκαία και συνάμα παρέχει ευκαιρίες για επικοινωνία με το κοινό, τη δημιουργία targeted περιεχομένου και την προώθηση προϊόντων. Οι καμπάνιες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικές. Επίσης, η αξιοποίηση των δεδομένων (data) και της αναλυτικής πληροφορίας, που μπορούμε να έχουμε στη διάθεσή μας από τον ψηφιακό χώρο, είναι τεράστιας σημασίας στην κατανόηση του προφίλ του καταναλωτή οποιαδήποτε ηλικίας και κοινωνικού υπόβαθρου.
Τι προϋποθέτει η απόκτηση σταθερής αφοσίωσης του πελάτη στα προϊόντα μιας εταιρείας; Με ποιους τρόπους και ενέργειες τη διατηρείτε; (loyalty)
Η αφοσίωση του πελάτη δεν είναι πλέον δεδομένη και σήμερα απαιτεί περισσότερες ενέργειες από ποτέ, αλλά με τη σωστή προσέγγιση μπορεί να επιτευχθεί και να διατηρηθεί.
Για να διατηρήσουμε, λοιπόν, το customer loyalty της KEAN φροντίζουμε οι ενέργειες μας να είναι ανθρωποκεντρικές, δηλαδή να πιάνουν τον παλμό της κοινωνίας και να ανταποκρίνονται στις ανησυχίες, τις προτιμήσεις και τις προτάσεις των καταναλωτών. Θέλουμε, επίσης, να μιλάμε στη γλώσσα τους, ώστε να δημιουργείται μια ανοιχτή επικοινωνία μεταξύ μας.
Πολύ σημαντική είναι, φυσικά, και η γνώση της αγοράς στην οποία δραστηριοποιούμαστε και των τάσεων που αναπτύσσονται σε αυτή, ώστε να είμαστε proactive στις ενέργειές μας και να εξελισσόμαστε διαρκώς, επενδύοντας στην καινοτομία και προσφέροντας νέα προϊόντα. Αυτό που παραμένει, όμως, πάντα σταθερό και αδιαπραγμάτευτο, όσα πράγματα κι αν αλλάζουν στην αγορά, είναι η υψηλή ποιότητα των προϊόντων της KEAN που είναι για εμάς αξία.
Οι νέοι αποτελούν πιο δύσκολη αγορά από τους παλαιότερους, οι οποίοι έχουν την τάση να μην αλλάζουν συνήθειες και να παραμένουν πιστοί στα προϊόντα που επιλέγουν. Πώς κερδίζεται αυτό το target group, το οποίο θεωρείται και το πιο δυνατό;
Το νεανικό κοινό είναι μια διαρκής πρόκληση, καθώς κάθε φορά που τους απευθυνόμαστε είναι σαν να προσπαθούμε να κατανοήσουμε ένα νέο είδος «γλώσσας». Κι αφού κάθε γλώσσα αλλάζει και εξελίσσεται με τις νέες γενιές, πρέπει αντίστοιχα να προσαρμόζεται και η εταιρική επικοινωνία. Οι νέοι καταναλωτές έχουν έναν δικό τους τρόπο επικοινωνίας, που περιλαμβάνει τη χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης, memes, emojis, αρκετό χιούμορ κι ενίοτε και (αυτό)σαρκασμό. Έτσι, όταν απευθυνόμαστε σε αυτούς, πρέπει να συμπεριλαμβάνουμε αυτά τα στοιχεία.
Κι ενώ έχουμε απευθυνθεί πολλές φορές στο νεανικό κοινό τα τελευταία τρία χρόνια, φέτος έχουμε ετοιμάσει την πιο στοχευμένη καμπάνια μας μέχρι σήμερα, η οποία ξεκίνησε από την έρευνα «Let’s Get Real with Kean» που πραγματοποιήσαμε, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας, σχετικά με τη χρήση των social media από του Κύπριους/-ες ηλικίας 18 έως 35. Πέρα από την παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας που έγινε σε πρόσφατο συνέδριο που οργανώσαμε, θα ακολουθήσει η 360 καμπάνια «Let’s Get Real» που θα επιχειρήσει να ανοίξει έναν διάλογο με τους νέους, ώστε να μιλήσουν με ειλικρίνεια για τη σχέση τους με τα social και, παράλληλα, να ενημερωθούν για τις επιπτώσεις τους μέσω της έρευνας. Αυτή η καμπάνια θα περιλαμβάνει τόσο social media content και διαγωνισμούς, όσο και offline ενέργειες (guerilla υλικά, branded θεατρικές παραστάσεις, ένα ειδικά σχεδιασμένο «Game Night» κ.ά.) με σκοπό να προσελκύσουμε όσο περισσότερο ενδιαφέρον γίνεται, καθώς το θέμα της καμπάνιας είναι πολύ σημαντικό. Ξέρουμε ήδη, και μας το επιβεβαίωσε και η έρευνα, ότι η τεχνολογία είναι κομμάτι της καθημερινότητας όλων μας και το smartphone έχει γίνει προέκταση του χεριού μας. Αυτό που θέλουμε να πετύχουμε είναι να κάνουμε challenge το νεανικό κοινό, ώστε να σκεφτεί ότι χρειάζεται μια ισορροπία ανάμεσα στην online και την offline ζωή και ότι χρειάζεται που και που να κάνουμε ένα switch off από τα social.
Αισθάνεστε ότι πλέον υπάρχουν υγιής ανταγωνισμός και δίκαιες προοπτικές ανέλιξης ανάμεσα σε γυναίκες και άνδρες επαγγελματίες;
Πράγματι, έχουμε προχωρήσει σημαντικά στην εξάλειψη διακρίσεων και στην προώθηση της ισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών στον επαγγελματικό χώρο. Είναι σημαντικό να κάνουμε αναδρομή στο χρόνο για να κατανοήσουμε την πορεία αυτής της μάθησης. Πριν από δεκαετίες, οι γυναίκες είχαν περιορισμένες επαγγελματικές ευκαιρίες και συχνά αντιμετώπιζαν διακρίσεις. Μέσω αγώνων και επιμονής, οι γυναίκες κατάφεραν να αλλάξουν αυτό το τοπίο. Ακόμη και σήμερα, εξακολουθούν να υπάρχουν προκλήσεις, αλλά η συνεχής μάθηση και η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας επιτρέπουν στις γυναίκες να ανελιχθούν δίκαια. Οι νέες γενιές μαθαίνουν από τις προηγούμενες και συνειδητοποιούν ότι κάθε άνθρωπος, ανεξάρτητα από το φύλο, έχει το δικαίωμα σε μια δίκαιη επαγγελματική εξέλιξη.
Ισορροπείτε ανάμεσα σε πολλαπλές ιδιότητες, με πρωταγωνιστικό ρόλο σε καθένα έκαστο εξ αυτών – επαγγελματίας, μάνα, σύζυγος, γυναίκα με ενεργή κοινωνική ζωή… Υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες βάζετε προτεραιότητα ένα κομμάτι εις βάρος κάποιου άλλου. Πώς διαχειρίζεστε τις όποιες ενοχές μπορεί να αισθάνεστε;
Στη ζωή μου, οι ρόλοι που κατέχω στην εργασία, την οικογένεια, το γάμο και την κοινωνική ζωή είναι εξίσου σημαντικοί. Κάθε ρόλος έχει τις στιγμές του και καμιά φορά πρέπει να δίνω προτεραιότητα σε κάποιον από αυτούς. Οι ενοχές δεν πρέπει να μειώνουν την ξεχωριστή χαρά και ικανοποίηση που αντλώ από τον κάθε ρόλο μου. Παρόλα αυτά, όταν αισθάνομαι ενοχή, προσπαθώ να την αντιμετωπίζω ως ένα σύμβουλο που με καθοδηγεί προς τη βελτίωση. Γιατί το να επιλέξω να κινηθώ με συγκεκριμένο τρόπο τη δεδομένη στιγμή σημαίνει ότι αυτό ήθελα να ακολουθήσω. Συνεπώς, οι ενοχές που μπορεί να προκύψουν θα πρέπει να μείνουν στο «παρασκήνιο». Σκέφτομαι, αντ’ αυτού, το λόγο που αισθάνομαι έτσι και πώς μπορώ να διορθώσω τα πράγματα προς το καλύτερο. Με αυτό τον τρόπο, οδηγούμαι σε πιο υγιείς επιλογές και καλύτερη αλλά και ξεκάθαρη επίτευξη των στόχων μου. Αντιλαμβάνομαι πλήρως ότι κάθε ρόλος της ζωής μου είναι σημαντικός και πρέπει όλοι να υφίστανται σε ισορροπία μεταξύ τους.
Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας το πώς οραματίζεστε το δικό σας μέλλον σε όλα τα πόστα τα οποία υπηρετείτε; Πώς και πού βλέπετε τη Μαρία Οδυσσέως σε 20 χρόνια από σήμερα;
Στον τομέα της δουλειάς μου, αλλά και της προσωπικής μου ζωής, προσεγγίζω την κάθε μέρα με αίσθημα ευγνωμοσύνης και απολαμβάνω τη δημιουργικότητα και τις προκλήσεις που μου προσφέρει. Δεν επικεντρώνομαι τόσο στους μακροπρόθεσμους στόχους, γιατί γνωρίζω πόσο αβέβαιη είναι η ζωή. Προτιμώ να αντιμετωπίζω κάθε μέρα ως ένα νέο κεφάλαιο, έτοιμο να ανακαλυφθεί και να γραφτεί. Ναι μεν είναι σημαντικό να έχουμε στόχους, αλλά είναι εξίσου σημαντικό να διατηρούμε την ευελιξία μας, να αποδεχόμαστε τις αποκλίσεις και να προσαρμόζουμε τον δρόμο μας όπως απαιτείται. Με αυτή την προσέγγιση, προχωρώ μπροστά με αισιοδοξία, ανοιχτή σε οποιαδήποτε ευκαιρία ή πρόκληση που μπορεί να επιφέρει η επόμενη στιγμή.
*ΜΑΡΙΑ ΟΔΥΣΣΕΩΣ
Deputy Marketing Manager at KEAN Soft Drinks LTD